Avatar billede Littlegreen Nybegynder
15. juli 2014 - 10:41 Der er 6 kommentarer

Navigator udvidelse af database.

Vores regnskabsystem er Navigator (det gamle dosbaseret regnskabsprogram).

Vi er ved at komme en smule plads problemer.

Vi har komprimeret alt hvad vi kan, og få en lille smule ekstra plads, men det er bare ikke nok.

Et nyt regnskabsystem er ikke aktuelt lige pt.

Er der andre måder at frigive mere plads på?
Avatar billede torben-r Nybegynder
15. juli 2014 - 11:15 #1
Det er lang tid siden at jeg sidst har været inde i den gode gamle Navigator, men så vidt jeg husker kan man slette gamle fakturaer og kreditnotaer.

Har I gjort det?
Avatar billede Littlegreen Nybegynder
15. juli 2014 - 11:26 #2
Ja, der har vi også været henne.

Kan man på en måde, finde ud af at udvide så man kan få frigivet mere plads?

Jeg kan huske, man en gang kunne købe licenser.

Man fik en kode, og wupti, havde du 20 mb mere plads :)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. juli 2014 - 11:45 #3
Gamle data fylder?
Jeg havde engang CirFin (et andet lille system). Der kunne jeg bare oprette en mappe til hvert år (alle filer og database i alle mappen), og så køre regnskabet fra der. Så var der ingen gamle data, men god plads. Skulle jeg bruge gamle data (fx til Skat), så var det bare at se i mappe med relevant årstal.
Avatar billede torben-r Nybegynder
15. juli 2014 - 12:04 #4
Man kan ikke købe yderligere database plads mere. Det stoppede for en del år siden.

Den eneste mulighed der så er tilbage, er at optimere sorteringsnøgler.
Avatar billede Littlegreen Nybegynder
15. juli 2014 - 14:59 #5
Hej

hvordan optimere du sorteringsnøglerne?

Jeg kan se i systemet, at vi har nogle nøgler, som fylder rigtigt meget.
Avatar billede torben-r Nybegynder
20. juli 2014 - 15:25 #6
Beklager, jeg huskede forkert. Det er først i Navision Financials at muligheden for komprimering er tilstede.