Avatar billede Teisel Nybegynder
21. juli 2014 - 13:24 Der er 4 kommentarer

Tæl kun en gang

Hej

Der er oprettet et regneark der skal give et overblik over hvilke personer der skal og har har deltaget i specifikke kurser. Det drejer sig om ca. 150 mennesker og ca. 120 forskellige kurser.

Alle personer har fået tildelt roller og hver rolle kræver at man har deltaget i nogle bestemte kurser. To forskellige roller kan måske kræve at man har deltaget i det samme kursus.

Regnearket er bygget op således (forenklet)
Kolonne A: Navne på kurser
Kolonne B til J: Benævnelse af roller og navne på personer
Kolonne K til N: Optælling (Ialt, Gennemført(1), Mangler (0), Uvis)

Eksempel: Peter Larsen har to roller (Leder og Koordinator) begge roller kræver at han gennemfører "Grundkursus", og der sættes således to "0" ud for Peter Larsen og "Grundkursus". Når han har gennemført kurset, ændres "0" til "1".

Hvordan får man lavet en formel der kun tæller det ene  "0" (mangler) og "1" (gennemført) ud for Peter Larsen?

På nuværende tidspunkt tælles der med Tæl.Hvis funktionen, men den tæller jo alle "0" og "1", hvilket ikke er retvisende.
Håber på lidt hjælp også hvis der er en smartere måde at håndtere det på, da jeg selv synes at det er lidt snørklet :-)
Mvh
Kristian
21. juli 2014 - 13:48 #1
Har du mulighed for at uploade projektmappen? - f.eks. på gupl.dk

Det vil gøre det lettere at hjælpe dig.
Avatar billede store-morten Ekspert
21. juli 2014 - 14:18 #2
Hvis du bruger 0 og 1 kan du måske udskifte tæl.hvis med sum.hvis
Avatar billede Teisel Nybegynder
21. juli 2014 - 15:03 #3
Hej

Jeg har uploadet arket (det forenklede eksempel) på gupl.dk Håber at jeg har gjort det rigtigt :-)
Filen hedder: "Kopi af HR - træninger til upload.xlsx"

(http://gupl.dk/712528)
Avatar billede Teisel Nybegynder
24. juli 2014 - 13:55 #4
Nå, det ser ikke ud til at der er hjælp at hente, jeg må prøve mig frem :-)