Avatar billede Aussieboydk Juniormester
22. juli 2014 - 23:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ustabilt system søger tanker og ideer

Kære eksperten og brugere.

Jeg har ledt nettet tyndt og tykt for at finde svar på et par spørgsmål, som jeg simpelthen ikke kan blive rigtigt klog på.

Jeg har en Asus G73 med windows 7 pro. Dertil en synology ds414 server.

Jeg havde før windows 7 home, men valgte at opgradere for at få lidt bedre styringsmuligheder, bluray support for ikke at snakke om den gamle installation begyndte at blive desideret ustabil.

Mine spørgsmål er så følgende:

1: På min synology server har jeg 12 netværksdrev mapped ud (via synology assistant). Dette for at få en bedre mulighed for at sortere, da synology ikke tillader det hele lagt på et drev.

Mit problem er windows stifinder går ned ustandseligt efter windows opgradering, hvilket gør det umuligt at kopiere og sortere. Jeg kan bruges synologys webinterface, men det er linuxbaseret og irriterende, når man er vandt til windows stifinder.

Min teori var at processer, eller en anden del af min hardware, simpelthen skaber fejl, som gør det umådeligt svært at kopiere. Men da jeg igår åbnede denne komputer, og valgte et drev, så tænkte den i ca 15 min, uden at komme videre. Da jeg så valgte genstart, viste den pludselig indholdet af drevet, for så at lukke komputeren ned... Dermed er min teori nu at der er en eller anden softwareblokkade i spil. Hjælp.

2: Jeg downloader i ny og næ gamle serier fra min barndom med bitlord torrent/magnet link. Men hvis jeg går fra min pc i en 2-3 timer, så begynder systemet at hakke meget voldsomt og hastigheden på download falder fra 4-500 kb/s, til 2-3 kb/s. Dette problem har jeg altid oplevet med windows 7. Har prøvet forskellige clienter, men same resultat. Nogen gange kan jeg få systemet til at fungere normalt igen ved at slukke bitlord. Men oftest kræves genstart før systemet kan bruges til noget igen.

Igen tænker jeg noget software er inde over. Her skal måske nævnes jeg kører Bullguard internet security som antivirus og firewall. Systemet er frisk installeret, så det burde være fri for spyware, men intet er naturligvis sikkert. Har endnu ikke scannet for dette endnu. God softwareforslag ønskes gerne:)

3: Nu vi er ved filsystemet, har jeg snart en del gange oplevet lidt ballade med mine harddiske. Det som om når komputeren går i hak, skriver den fejldata til mine diske, som til sidst smadre dem. Den ødelagde filsystem ntfs på 4 eksterne harddiske jeg havde i dockingstation (zalman til 2 diske) samt den ene interne harddisk. De 4 i docken fik raw filsystem, mens den interne simpelthen opfører sig som om den har fået riset alle skiverne. Har brugt getdataback til at gendanne, men den interne kunne simpelthen ikke læses. Error in sector og så en masse sektore med fejl. Så den har jeg indtil videre opgivet at gendanne.

Spørgsmålet er, hvad poker gør at min pc slagter den ene disk efter den anden? Usb frakobling benyttes hver gang, før docken slukkes ned. Eller windows lukkes og så slukkes docken. Begge dele har resulteret i raw filsystem på diskene, når jeg startede komputeren eller docken op igen.

4: andre gode råd til et frisk installeret ssd windows 7 pro system? Feks automatisk scanning af windows eller noget andet godt. Deaktivering af unødvendige programmer eller lign.

Jeg bruger iøvrigt min pc som centralnerve. Skal snart have hjemmeside for min coaching bussines op og køre, men ellers mest til vagtplan, spil, musik, film til hjemmebiograffen, videoredigering og opbevaring af dokumenter, foto og lign fra min liv.

Undskyld iøvrigt på forhånd hvis jeg er op til 3 dage om at svare. Er igang med renovering af badeværelset. Men vil forsøge at svare med det samme.

Mvh Benjamin
Avatar billede ptj_11 Forsker
23. juli 2014 - 13:51 #1
Kan du finde nogle fejlmeldinger i eventloggen?
Angående ødelagt intern disk, så kan du forsøge dig med programmet spinrite fra Gibson Research:
https://www.grc.com/sr/spinrite.htm
Programmet brændes ud til en CD.
Herefter kan det enten installeres på den syge disk og afvikles derfra (dette sletter alt på disken).
Disken kan monteres i en pc, og bootes fra CD´en.
Kan også afvikles fra Bootbar USB-disk/nøgle.
Programmet kan enten anvendes til at genskabe data, eller benyttes til at reparere ødelagte sektorer.
Betalingssoftware: 89$. Halvpebret, men pengene værd.
Her lidt om diske med RAW filesystem:
Linuxbaseret maskine:
http://html5.litten.com/how-to-fix-external-disk-drive-suddenly-became-raw/
Windowsbaseret maskine:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/263779-32-change-file-type-ntfs
Link til Testdisk, anvendt i ovenstående link:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
23. juli 2014 - 23:56 #2
hvor finder jeg en eventlog?

VIl lige nærlæse dit svar og prøvemig frem
Avatar billede ptj_11 Forsker
24. juli 2014 - 12:25 #3
Knappen "Start", i feltet "Søg i alle programmer" skriver du eventvwr.msc.
Foroven kommer der et link til programmet.
Herefter vælger du Windows-logger.
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
25. juli 2014 - 10:03 #4
Der står nogle fejl, men ikke omkring ødelagt disk. Der kommer nogle få der går igen for systemet:

Noget Kernel-pnp
Tjenesten Service KMSELDI afsluttede uventet.
Tjenesten hpqcxs08 afsluttede uventet.
Tjenesten HP-tjeneste til registrering af CUE-enheder afsluttede uventet.

Disse 4 går jævnt igen.

Under programmer får jeg disse:

Navn på program med fejl: Service_KMS.exe, version: 13.0.0.0, tidsstempel: 0x5312d36b
Navn på modul med fejl: unknown, version: 0.0.0.0, tidsstempel: 0x00000000
Undtagelseskode: 0x00000000
Forskydning med fejl 0x000007fe97040368
Proces-id 0xa04
Programmets starttidspunkt 0x01cfa7dc4c4e1a2d
Programsti: C:\Program Files\KMSpico\Service_KMS.exe
Modulsti: unknown
Rapport-id: 9140d49b-13cf-11e4-b3c7-74f06dda8fd8

og

Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

Og den her oplysning står der så hvert sekund fra de sidste 3 dage:
Beskrivelsen af hændelses-id'et 3 fra kilden NvStreamSvc blev ikke fundet. Enten er den komponent, der fremkalder denne hændelse, ikke installeret på den lokale computer, eller også er installationen beskadiget. Du kan installere eller reparere komponenten på den lokale computer.

Hvis hændelsen stammer fra en anden computer, skulle visningsoplysningerne være gemt samme med hændelsen.

Hændelsen indeholdt følgende oplysninger:

NvStreamSvc
Stream service as user abnormally ended. Re-launching... [0]

Giver noget af det mening? Har endnu ikke prøvet diskværktøjet der, da jeg normalt har brugt getdataback, som også er købesoftware. Men det kræver at disken formateres og man så kører gendannelse. Denne gang har jeg så af en eller anden grund intet kunne gendanne. Så tror virkelig skaden er stor
Avatar billede ptj_11 Forsker
25. juli 2014 - 14:20 #5
Bare lige et spørgsmål:
Hvad anvender du som antivirusprogram og har du en anden firewall end  Windows firewall installeret?
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
27. juli 2014 - 00:26 #6
Ja Jeg bruger bullguard internet security. Med firewall, antivirus samt en let form for spyware hunter. Dog er denne kun effektiv på internettet når der søges
Avatar billede ptj_11 Forsker
27. juli 2014 - 18:07 #7
I dit sted  ville jeg starte med at hente og installere først RevoUninstaller:
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Dernæst Ccleaner:
http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard
Dernæst afinstallere KMSpico med Revo
Kør denæst Ccleaner, lad den rydde fuldstændigt op.
Husk at fjerne de fire første flueben og ud for hjælp filer. Dette på fanen "Register", I modsat fald risikerer du at skabe nogle nye problemer.
Dernæst vælger du fanen "Værktøjer/Opstart".
Her slår du alt overflødigt fra i opstarten.
Når dette er klaret, så laver du en genstart.
Noter dig starttidspunktet, og lad os så en frisk eventlog.
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
28. juli 2014 - 09:01 #8
Opstarten er lidt svær at lure hvad der er vigtigt og ikke vigtigt.

Computeren har iøvrigt ofte svært ved at lukke ned selv. Som om der er noget der standser den. Anyhow, jeg prøver lige ovenstående og vender til bage.
Avatar billede ptj_11 Forsker
28. juli 2014 - 10:20 #9
Når du står i fanen "Opstart" i Ccleaner, så er der en knap nederst i højre hjørne "Gem som tekst fil...".
Lav denne tekstfil og kopier den ind her, så skal jeg hjælpe dig med en vurdering.
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
28. juli 2014 - 22:31 #10
Ja    HKCU:Run    DAEMON Tools Lite    Disc Soft Ltd    Aussieboy    "C:\Program Files (x86)\DAEMON Tools Lite\DTLite.exe" -autorun
Ja    HKCU:Run    GoogleChromeAutoLaunch_D808DF4E2C1C4D2E4B522C0CFE5956BE    Google Inc.    Aussieboy    "C:\Program Files (x86)\Google\Chrome\Application\chrome.exe" --no-startup-window
Ja    HKCU:Run    Sidebar    Microsoft Corporation    Aussieboy    C:\Program Files\Windows Sidebar\sidebar.exe /autoRun
Ja    HKCU:Run    TpScrex        Aussieboy    C:\ProgramData\TpScrex\TpScrex.exe /somering
Ja    HKLM:Run    Acrobat Assistant 8.0    Adobe Systems Inc.    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Adobe\Acrobat 11.0\Acrobat\Acrotray.exe"
Ja    HKLM:Run    Acronis Scheduler2 Service    Acronis    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Acronis\Schedule2\schedhlp.exe"
Ja    HKLM:Run    AcronisTibMounterMonitor    Acronis International GmbH    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\Common Files\Acronis\TibMounter\TibMounterMonitor.exe
Ja    HKLM:Run    Adobe ARM    Adobe Systems Incorporated    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
Ja    HKLM:Run    AdobeAAMUpdater-1.0    Adobe Systems Incorporated    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\OOBE\PDApp\UWA\UpdaterStartupUtility.exe"
Ja    HKLM:Run    ASUS Screen Saver Protector    ASUS    Alle brugere    C:\Windows\AsScrPro.exe
Ja    HKLM:Run    ATKMEDIA    ASUS    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Media\DMedia.exe
Ja    HKLM:Run    BullGuard    BullGuard Ltd.    Alle brugere    "C:\Program Files\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuard.exe" -boot
Ja    HKLM:Run    BullGuardUpdate2    BullGuard Ltd.    Alle brugere    c:\program files\bullguard ltd\bullguard\BullGuardUpdate2.exe
Ja    HKLM:Run    CPMonitor    Sonic Solutions    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Roxio\CinePlayer\5.0\CPMonitor.exe"
Ja    HKLM:Run    FLxHCIm64    Windows (R) Win 7 DDK provider    Alle brugere    "C:\Program Files\Fresco Logic\Fresco Logic USB3.0 Host Controller\amd64_host\FLxHCIm.exe"
Ja    HKLM:Run    HControlUser    ASUS    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey\HControlUser.exe
Ja    HKLM:Run    HP Software Update    Hewlett-Packard    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\HP\HP Software Update\HPWuSchd2.exe
Ja    HKLM:Run    hpqSRMon    Hewlett-Packard    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\HP\Digital Imaging\bin\hpqSRMon.exe
Ja    HKLM:Run    IntelTBRunOnce    Microsoft Corporation    Alle brugere    wscript.exe //b //nologo "C:\Program Files\Intel\TurboBoost\RunTBGadgetOnce.vbs"
Ja    HKLM:Run    NvBackend    NVIDIA Corporation    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\Update Core\NvBackend.exe"
Ja    HKLM:Run    RtHDVCpl    Realtek Semiconductor    Alle brugere    C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVCpl64.exe -s
Ja    HKLM:Run    SamsungRapidApp    Samsung Electronics Co., Ltd.    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\RAPID\CacheFilter\SamsungRapidApp.exe
Ja    HKLM:Run    ShadowPlay    Microsoft Corporation    Alle brugere    C:\Windows\system32\rundll32.exe C:\Windows\system32\nvspcap64.dll,ShadowPlayOnSystemStart
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Oracle Corporation    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja    HKLM:Run    SynAsusAcpi    Synaptics Incorporated    Alle brugere    %ProgramFiles%\Synaptics\SynTP\SynAsusAcpi.exe
Ja    HKLM:Run    SynTPEnh    Synaptics Incorporated    Alle brugere    %ProgramFiles%\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
Ja    HKLM:Run    THX TruStudio NB Settings    Creative Technology Ltd    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Creative\THX TruStudio\THXNBSet\THXAudNB.exe" /r
Ja    HKLM:Run    THXCfg64    Microsoft Corporation    Alle brugere    C:\Windows\system32\RunDLL32.exe C:\Windows\system32\THXCfg64.dll,RunDLLEntry THXCfg64
Ja    HKLM:Run    TrueImageMonitor.exe    Acronis    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Acronis\TrueImageHome\TrueImageMonitor.exe"
Ja    HKLM:Run    UpdReg    Creative Technology Ltd.    Alle brugere    C:\Windows\UpdReg.EXE
Ja    HKLM:Run    Wireless Console 3        Alle brugere    C:\Program Files (x86)\ASUS\Wireless Console 3\wcourier.exe
Ja    Startup Common    Bluetooth.lnk    Broadcom Corporation.    Alle brugere    C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\BTTray.exe
Ja    Startup Common    HP Digital Imaging Monitor.lnk    Hewlett-Packard Co.    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
Ja    Startup User    Dropbox.lnk    Dropbox, Inc.    Aussieboy    C:\Users\Aussieboy\AppData\Roaming\Dropbox\bin\Dropbox.exe
Ja    Startup User    Samsung Magician.lnk    Microsoft Corporation    Aussieboy    C:\Windows\system32\schtasks.exe
Avatar billede ptj_11 Forsker
29. juli 2014 - 07:00 #11
Disse er de eneste, som du har brug for.
Kopier det hele herfra over i notepad, så er det nemmere at overskue:

Ja    HKLM:Run    BullGuard    BullGuard Ltd.    Alle brugere    "C:\Program Files\BullGuard Ltd\BullGuard\BullGuard.exe" -boot
Ja    HKLM:Run    BullGuardUpdate2    BullGuard Ltd.    Alle brugere    c:\program files\bullguard ltd\bullguard\BullGuardUpdate2.exe
Ja    HKLM:Run    FLxHCIm64    Windows (R) Win 7 DDK provider    Alle brugere    "C:\Program Files\Fresco Logic\Fresco Logic USB3.0 Host Controller\amd64_host\FLxHCIm.exe"
Ja    HKLM:Run    HControlUser    ASUS    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\ASUS\ATK Package\ATK Hotkey\HControlUser.exe
Ja    HKLM:Run    IntelTBRunOnce    Microsoft Corporation    Alle brugere    wscript.exe //b //nologo "C:\Program Files\Intel\TurboBoost\RunTBGadgetOnce.vbs"
Ja    HKLM:Run    NvBackend    NVIDIA Corporation    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\Update Core\NvBackend.exe"
Ja    HKLM:Run    RtHDVCpl    Realtek Semiconductor    Alle brugere    C:\Program Files\Realtek\Audio\HDA\RAVCpl64.exe -s
Ja    HKLM:Run    SamsungRapidApp    Samsung Electronics Co., Ltd.    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\RAPID\CacheFilter\SamsungRapidApp.exe
Ja    HKLM:Run    ShadowPlay    Microsoft Corporation    Alle brugere    C:\Windows\system32\rundll32.exe C:\Windows\system32\nvspcap64.dll,ShadowPlayOnSystemStart
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Oracle Corporation    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja    HKLM:Run    SynAsusAcpi    Synaptics Incorporated    Alle brugere    %ProgramFiles%\Synaptics\SynTP\SynAsusAcpi.exe
Ja    HKLM:Run    SynTPEnh    Synaptics Incorporated    Alle brugere    %ProgramFiles%\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
Ja    HKLM:Run    THX TruStudio NB Settings    Creative Technology Ltd    Alle brugere    "C:\Program Files (x86)\Creative\THX TruStudio\THXNBSet\THXAudNB.exe" /r
Ja    HKLM:Run    THXCfg64    Microsoft Corporation    Alle brugere    C:\Windows\system32\RunDLL32.exe C:\Windows\system32\THXCfg64.dll,RunDLLEntry THXCfg64
Ja    HKLM:Run    Wireless Console 3        Alle brugere    C:\Program Files (x86)\ASUS\Wireless Console 3\wcourier.exe
Ja    Startup Common    Bluetooth.lnk    Broadcom Corporation.    Alle brugere    C:\Program Files\WIDCOMM\Bluetooth Software\BTTray.exe
Ja    Startup Common    HP Digital Imaging Monitor.lnk    Hewlett-Packard Co.    Alle brugere    C:\Program Files (x86)\HP\Digital Imaging\bin\hpqtra08.exe
Ja    Startup User    Dropbox.lnk    Dropbox, Inc.    Aussieboy    C:\Users\Aussieboy\AppData\Roaming\Dropbox\bin\Dropbox.exe
Ja    Startup User    Samsung Magician.lnk    Microsoft Corporation    Aussieboy    C:\Windows\system32\schtasks.exe

Efter en genstart af maskinen, så lad os høre, hvordan den opfører sig.
/ptj_11
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
12. august 2014 - 13:27 #12
Problem nr 1. Ser ud til alle problemmer med mapped drev er forsvundet efter synology opgraderede til 5.0 i deres eget styresystem. Så det var jo super:)

Problem nr 2. Glem alt om Bitlord. Efter lidt ny søgen fandt jeg frem til spyhunter 4, som fandt utroligt meget spyware i nettop bitlord. Det er hermed afinstalleret og erstatet med Tixati, som pt er spyware frit. Dermed forsvand systemets ustabile opførsel også.

Problem nr 3. Ustabile diske der pludselig er raw. Denne er stadig en gåde, men har forsøgt at gøre som ptj_11 skrev og deaktivere unødige startiup programmer. Dette gjorde selvsagt systemstart og luk hurtigere, samt der ikke længere er besvær med at lukke computeren pga software der ikke lige tillod det. Men ellers er min primære konklusion at rawformatet kun opstår når en disk er 100% fyldt, elle tæt på. Det som om windows ikke kan arbejde med en disk der er helt fyldt, og dermed ødelægger filsystemet på en eller anden måde. Tanker om dette modtages gerne.

Problem nr 4. Egentlig bare et par gode råd. Sortering i hvad der starter hjælper en del, men vær selektiv med hvad der installeres, samt hvad der reelt har brug for på min pc, har været en god læring. Anyhow anbefaler jeg i den grad spyhunter 4, Acronis True Home Image (til image backup af systemet), bullguard antivirus og system optimering, samt CCleaner, som alle nu køres med regelmæssigt interval. Dertil er systemet sat til at køre scandisk og diskdefrag hver 14 dag, for at holde windows renere.

Jeg beklager den lange ventetid på svar på jeres suverene ideer og indlæg og takker hermed for hjælp. Skulle nogen dog have kommentare til problem nr 3, lytter jeg meget gerne.
Avatar billede Aussieboydk Juniormester
12. august 2014 - 13:28 #13
ptj_11 vil meget gerne tildele dig point, men kræver vidst du skriver som et svar:)
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. august 2014 - 20:57 #14
Angående problem nr. 3, så er du inde på noget af det rigtige.
Det er set mere end en gang, at næsten fyldte diske giver windows kvaler.
Styresystemet kræver at der er en vis mængde friplads på systemdisken, ligesom en database kræver en vis mængde friplads på den disk, hvor databasen er placeret. Dette er fordi, at begge som standard forventer, at du vil tilføje data, når du åbner op for system eller database.
En lidt forenklet forklaring:
Når windows som system startes op, så lægges alle filer, som kræves for at boote systemet op, op i rammene. Dette sker kun hvis systemet starter korrekt op. Når så systemet lukkes ned, så er det sidste windows gør, at lægge disse filer ned på HD igen. Logikken siger jo, at når systemet har fungeret, så er disse gemte filer gode nok, altså funktionelle, og så ligger de parat til næste gang, du ønsker at starte din pc igen.Hvis en systemdisk er så fyldt, at systemet ikke kan skrive bootfilerne til HD ved nedlukning, så risikerer man, at dr er fejl på filerne. Disse filer indeholder også oplysninger om diskens fattabel, og hvis denne ødelægges, så kan det evt. resultere i en forkert læsning af disken ved næste forsøg på opstart.
At det så også skulle kunne ske på eksterne diske, det har jeg lidt sværere ved at forklare.
Men her fik du dit svar.
/ptj_11