Avatar billede MathiasKS Nybegynder
23. juli 2014 - 01:58 Der er 8 kommentarer

Windows XP skærmproblemer

Hej jeg arbejder på Subway og studerer it-supporter, så har fået lov at fikse computeren.

Computeren er af mærket Gladius hvor skærm og computer er indbygget sammen og der er touch funktion, så den fungerer som "kasseapparat".

Computeren kører XP professional og det hele startede med der pludselig kom denne fejl:
Windows could not start because following file is missing or corrupt
hal.dll

Det har jeg nu fikset ved hjælp af recovery fra CD´en.

Computerens touch funktion (kan jeg nok selv løse)er i stykker. Men det værste er skærmen. Det er som om skærmen "spejler sig" og samtidig er der en stor sort bjælke i højre side...
Har prøvet genstart og opdatere skærmdriver flere gange. Derefter har jeg prøvet at putte XP CD´en i og gå ind i det punkt hvor den spørger om jeg vil installere en frisk kopi eller repare. Jeg valgte reparere så den burde få helt ny windows(uden at slette de vigtige programmer), men skærmen ser stadig sådan her ud:
https://www.dropbox.com/s/7eqz2u10ba5nik6/IMAG0148.jpg?m=

Håber der er em der lige har løsningen :)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2014 - 09:14 #1
I win7/8 kan man i kontrolpanel/skærm regulere dpi som sætter størrelse på alle elementer på skærm. Det ser ud som din skal sættes op med ca 25%.
Avatar billede alanm Nybegynder
23. juli 2014 - 10:03 #2
Har du prøvet, om du kan finde en opdateret skærmdriver på nettet?
Jeg kender ikke lige mærket, og det eneste, jeg kunne finde på nettet, var www.arbor.com.tw, men deres Gladius er hårdføre tablets. Ellers er der www.touchwindow.com, men du har forhåbentlig mere information om mærke og model og kan selv søge efter driver.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
24. juli 2014 - 02:17 #3
Tak for svar begge 2, det prøver jeg lige imorgen... Skal lige være helt sikker på fremgangsmetoden:
Jeg går ind i enhedshåbdtering og højre klikker. Når så Windows siger at jeg allerede har  den nyeste driver har jeg vel ikke andet valg end at slette driveren og hente en ny som så installeres? Jeg kan læse mig frem til at Windows har en slags indbygget default driver som måske giver dårligere billede, men kan  bruges imens man opdaterer driveren, er det korrekt? Normalt prøver jeg mig bare frem men da det er arbejdets computer vil jeg være sikker på at gøre det ordentligt og ikke ende med en sort skærm der ikke kan vise noget :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. juli 2014 - 06:48 #4
Du kan hente driver med slimdrivers https://www.slimwareutilities.com/slimdrivers.php
Det går efter skærmene hardwareid, og finder den rigtige driver. Kør programmet flere gange hvis der mangler flere drivere - indtil den melder alt opdateret.
Avatar billede alanm Nybegynder
24. juli 2014 - 08:42 #5
Det er ikke nødvendigt at slette den gamle driver. Normalt kommer en driver som en eksekverbar fil, du bare skal køre.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
24. juli 2014 - 10:50 #6
hmmmm. Nu har jeg via Slimdrivers installeret 7 ting og genstartet flere gange og  justeret på både opläsning og DPI.Oplösningen ändrer selvfölgelig"skärmens störrelse", altså tekst, ikoner og grafik ändrer störrelse, men det er stadig samme sted på skärmen, der er stadig spejling og en sort bjälke... Men under skärm indstillinger er der 2 skärme?  har prävet begge og justeret dpi og oplösning på begge.ved ikke om den ekstra skärm er en VGAindgang eller om det har noget ed touchfunktionen at göre?  Det skal siges at når man laver fjernsupport så ser billedet helt normalt ud fra en anden computer.
I får lige et par flere screenshots af nogle nye pop-ups der måske kan hjälpe jer :). Endnu en gang tak for jeres tid! :)

https://www.dropbox.com/sh/cylwomoy217l6j4/AAD5ErjhedjsD3WS6gVY3a8Ka
Avatar billede alanm Nybegynder
24. juli 2014 - 11:21 #7
Jeg kan se, du kører 800x600 pixel. Hvad sker der, hvis du sætter det op? Måske er det det, BMCMirror gør: hvis man kører med en lavere opløsning end den maksimale, bliver skærmbilledet "spejlet". Normalt vil Windows fylde hele skærmen ud og tilpasse en lavere opløsning til det antal pixels skærmen har til rådighed med et uskarpt skærmbillede som resultat.
Avatar billede MathiasKS Nybegynder
24. juli 2014 - 12:56 #8
Problem Solved!

Når subways support ikke er til at få fat i, fik jeg kontaktet firmaet der har solgt det færdige kassesystem. Hvis I hører eller selv kommer ud fra andre problemer kan jeg fortælle at der sad et klistermærke over computer-mærket, så mærket er FEC og Gladius var modelnavnet. Det stykke software der styrer touch-funktionen hedder elo.

Den fejl der hed noget med missing hal.dll har åbenbart ændret nogle BIOS-indstillinger.

Løsning:
Hi Mathias.

The computers BIOS settings is wrong.

When you power up the computer, press delete button on keyboard when it says "Press DEL to get to setup" to get to BIOS Settings.

First Choose "Load optimized Defaults" and Press Y and Enter on the question.

Then go to "Advanced Chipset Features" menu.

Go down to "Panel Type" and choose 1024x768-18bit. It should NOT say 800x600 (This is the problem you have).

Go back to main menu with Esc button.

"Save and Exit Setup"

Computer should restart and everything should work.

Jeg har efter mange år stadig ikke fundet ud af hvordan den her side fungerer mht lukning af tråde og pointgivning. Tak for alle jeres svar :)