Avatar billede EveryMA Mester
23. juli 2014 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Google Admin-login

Hej.
Jeg har læst flere steder, at man kan bruge Google som administrator panel, hvis man har et website, og gerne vil ansætte folk til at - eventuelt - holde sitet opdateret. Så medarbejderne ikke får direkte adgang til databasen og den vej opdaterer sitet. Og udenom en muligvis usikkert loginsystem.

Google leverer et sikkert login system, hvor medarbejderne kan logge ind og tildeles funktioner. Men jeg kan ikke finde stedet, hvor man kan ansøge/oprette sådan et Google-konto til sit sitet.

Er der nogen der kan hjælpe med det?
Avatar billede keysersoze Guru
23. juli 2014 - 23:25 #1
Tænker du på noget Google+ Sign in? Hvis, så sørger de selvfølgelig for login-sikkerheden, men det vil stadig være din potentielt usikre kode, der benyttes til update af databasen. Har du evt et link til en eller flere af de artikler du omtaler?
Avatar billede EveryMA Mester
23. juli 2014 - 23:32 #2
Ja, det har du egentlig ret i. Men det er en både og situation. Det er folk, jeg ansætter, som må benytte systemet. Hvis man har adgang til panelet så er det fordi man har fået udleveret en kode. Og så tænker jeg ikke så meget på at de kan 'udnytte' databasen, for det er udelukkende folk jeg stoler på. Ikke desto mindre ved jeg, hvem der står bag, hvis noget skulle ske.

Og selve siderne, der opdaterer databasen, kan man kun tilgå hvis man logger ind gennem Googles system. Og det tør jeg godt sætte min lid til : - )

Vedrørende de sider, hvor jeg har læst det, så kan jeg ikke finde dem. Jeg læste det for 1-2 måneder siden, men jeg kan ikke huske hvor. Der var garanteret et link videre til Google som jeg bare ikke tænkte videre over, fordi jeg på daværende tidspunkt ikke havde behov for det.

Jeg ved ikke engang hvordan det skulle fungere, men jeg forestiller mig at en ansat skriver sit brugernavn og kodeord, kommer videre ind og så er de funktioner, som jeg skriver, til rådighed hvorefter personen kan opdateret sitet direkte. Men jeg ved ikke om det ER sådan det fungerer med det jeg egentlig leder efter.

Jeg tør ikke selv lave et loginsystem. Der har desværre altid været et hul et eller andet sted, så det har jeg helt droppet. Personligt opdaterer jeg tingene direkte i databasen i dag.
Avatar billede keysersoze Guru
24. juli 2014 - 09:43 #3
Det i mine øjne klart mest oplagte vil være at skifte til et standard CMS, fx Umbraco eller Composite, hvor der løbende kommer opdateringer hvis der findes sikkerhedshuller - det giver dig en vis sikkerhed og du slipper samtidig for selv at programmere backend, hvor du ellers potentielt stadig kan have sikkerhedshuller (hvilket du selvfølgelig også sagtens kan have i dit frontend). Foretager du sådan en skifte skal du stadig kun lave frontend, hvilket det lyder som om du også kun gør nu.

Jeg kender ikke (shame on me) løsninger som med Google+ godt nok til at vide om, og evt hvordan, du kan lave restrictions til kun specifikke brugere. Men mon ikke.
Avatar billede EveryMA Mester
24. juli 2014 - 18:21 #4
Jeg har længe overvejet at skifte det ud med et CMS, men jeg har aldrig rigtig sat mig ind i det. Forestiller mig at det er langt lettere og at systemet overall er langt mere brugervenligt end mit gamle asp-kode, som bare programmeres til at kunne vises på sitet.

Det var en god idé og jeg vil klart overveje det og læse mere på det.

Jeg holder lige spørgsmålet åbent hvis nu andre har en idé vedrørende det oprindelige spørgsmål
Avatar billede EveryMA Mester
10. august 2014 - 11:53 #5
Keysersoze smid bare svar : - )
Avatar billede keysersoze Guru
11. august 2014 - 10:28 #6
svar