Avatar billede thomaxz Nybegynder
27. juli 2014 - 15:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Vægstangs principet

Nu blev jeg lidt i tvivl.

Hvis jeg har en stang på 2 meter og balancere den på midten, hvis jeg så sætter 7 kg på den en side skal jeg have 7kg på den anden  side fr at få ligevægt.

hvis stang er 3 meter og jeg har 1 meter på den ene side og 2 på den anden og jeg har 7 kg på den lange side skal jeg have 14 kg på den kort?

Men hvis jeg har stang på 1 meter og balancer den på midten er der

0,5 meter på hver side

med 7 kg på den ene må der vel stadig være 7kg på den anden ?

mit problem er nu hvis jeg har en stang på 2 meter og placere den således at jeg 0,5 m på den kort og 1,5 på den lange

vægten på den lange er stadig 7 kg, skal jeg så bruge 10,5 eller 14kg på korte for at få ligevægt?
Avatar billede Antlars Novice
27. juli 2014 - 17:50 #1
Da længden på "den lange" er 3 gange længden på "den korte" skal du bruge 3 gange vægten på "den korte". Altså 3 gange 7kg. = 21kg.
Avatar billede thomaxz Nybegynder
27. juli 2014 - 20:18 #2
Tak
Avatar billede aliaz Nybegynder
30. juli 2014 - 13:53 #3
En høflig reminder om, at man som spørger ikke selv skal lægge svar. Det gør den hjælpsomme bruger, hvorefter du som spørger kan tildele point.
Avatar billede thomaxz Nybegynder
17. oktober 2014 - 14:53 #4
aliaz, nej ofte gør den hjælpende bruger det ikke, derfor lægger jeg som svar, så tråden kan lukkes.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2014 - 15:17 #5
D.V.S! Du mener alle skal lægge som svar? og du så skal sortere hvem der skal belønnes? Så det ser ud som omder er kommet en løsning og spørgsmålet er løst!!! I guder :-(
Avatar billede thomaxz Nybegynder
17. oktober 2014 - 18:04 #6
Nej jeg mener ikke alle skal lægge svar, men alle dem der ønsker point skal.

Det har nogle fordele

1. Jeg vælger det eller de svar jeg mener har løst mit problem.
2. Tråden bliver ikke fyldt med ligegyldige beskeder som
  -hvem ønske point
  -svar til point.
3. Folk der søge efter en lignede løsning vil kunne se lige
  præcis hvilket eller hvilke svar der har løsningen.

Nogle ønsker ikke point, og deres svar kommer så i en kommentar som ikke kan gives point, men der stadig en løsning.
Så lægger jeg et svar så tråden bliver lukket, desuden har jeg flere gange fået at vide jeg skal lukke tråde, og når der ikke er givet et svar jeg kan give point til, må jeg selv lække et svar for at lukke den.
Avatar billede Antlars Novice
17. oktober 2014 - 19:45 #7
Jamen, -du er jo genial.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. oktober 2014 - 21:31 #8
thomaxz !! Er det nogen sinde faldet dig ind at hvis du havde bedt vedkommende der giver dig en løsning om at sende et svar
ville du ikke blive bedt om at lukke dine åbne tråde???
jeg giver Antlars ret du er jo genial
Avatar billede aliaz Nybegynder
19. oktober 2014 - 11:15 #9
Jeg er altså enig med poko1 og Antlars.

Standard herinde er at alle lægger kommentarer (medmindre man er stensikker på at have givet svarET).

Så sker der selvfølgelig nogen gange en "udvælgelsesproces" fordi der er flere svar. Spørger siger pænt tak og beder XX om at afgive svar, så der kan blive tildelt point. Det har også den fordel, at folk ikke bliver væk, fordi det ser ud som om, at der er fundet en løsning (som skrevet i #5).
Avatar billede thomaxz Nybegynder
19. oktober 2014 - 23:36 #10
@Poko
Jeg skrev tak og efter som der kun var en post svar, burde det give sig selv og tråden har være åbne i fler måneder.

@aliaz iflg. FAQ
"Der er lidt forskellige opfattelser af hvad der er god tone på Eksperten, det vil sige om man først lægger en kommentar - og så et svar når problemet er løst. Eller om man starter med et svar."

Så begge metoder er fine, men jeg mener stadig at den metode jeg lister har flest fordele, og måske også derfor at alle andre spørgsmål/svar sider jeg kender i verden bruger den.
Avatar billede Antlars Novice
20. oktober 2014 - 06:57 #11
Det burde være endnu mere givet, at man som bruger her på sitet indordner sig under samme regler som alle andre. Reglerne er jo tydeligt beskrevet.
-Hvad andre sites benytter vedkommer jo ikke denne.

Skal alle brugere lave deres egne regler?? -Rent anarki.
Avatar billede aliaz Nybegynder
20. oktober 2014 - 11:40 #12
Jeg skriver jo fuldstændig det samme som FAQ'en!

Til gengæld har DU ikke fulgt den almindelige skik. Dit "Tak" skal jo ikke lægges som svar. Det skulle have været en kommentar ala "Tak. Læg et svar for velfortjente point", når nu Antlars ikke startede med at lægge svar. Herefter kunne have høste dem.

Jeg kan simpelthen ikke få øje på de "fordele" du skriver.
Avatar billede Antlars Novice
20. oktober 2014 - 12:22 #13
#4:
"aliaz, nej ofte gør den hjælpende bruger det ikke, derfor lægger jeg som svar, så tråden kan lukkes."

Sikke dog en "søgt" undskyldning. Prøv at gå ind i dine egne spørgsmål og læs hvor tit du selv har brugt den korekte fremgangsmåde.
F. eks. her:
"Men tak læg et svar, hvis du vil have point.
Lige præcis det jeg skulle bruge."
http://www.eksperten.dk/spm/913493

Og igen:
http://www.eksperten.dk/spm/886424
Avatar billede thomaxz Nybegynder
20. oktober 2014 - 14:29 #14
Tak = forkotelse for =  "tak læg et svar, hvis du vil have point."
Jeg kan ikke se hvor svært det kan være.

Derudover vil det SLET ikke være nødvendig at fylde tråden med sådanne spam indlæg, som intet har med emnet at gøre, hvis folk der ønsker point lægger et svar med det samme.

Og jeg har ofte oplevede at folk slet ikke vil have point, og ofte fået at lukke tråden, og hvis personen ikke vil have pointe, eller der ikke er nogle brugbare svar, må jeg lægge et svar og lukke tråden på den måde.