Avatar billede Jst1987 Nybegynder
29. juli 2014 - 21:47 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Hvor høj temperatur? i5-4670

Hej eksperter,

Kan min computer holde til at arbejde ved omkring 80-85 grader i døgndrift?

Min CPU er en Intel(R) Core(TM) i5-4670 CPU @ 3.4GHz og bliver, når den arbejder, mellem 80-85 grader. Jeg skal udføre en hel del udregninger, som tager mange dage eller uger at foretage.

Kan min CPU holde til at arbejde i hvert fald flere dage i træk, hvorefter den får en pause? Vi snakkes mellem 24-48 timer af gangen.

Ved det er normalt at CPU fra Intel bliver meget varme, men er det FOR varmt?

Mvh
Josvto
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2014 - 22:00 #1
Det er for meget i længden. Hvis det er en bærbar, så prøv at lade en blæser sende luft ind, modsat hvor du kan mærke den varme luft strømme ud. Er det en stationær, så tag den ene side af, og lad en blæser sende luft ind i kabinettet.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2014 - 22:01 #2
Jeg ved ikke hvad der gik galt, men det skulle IKKE være et svar:-(
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
29. juli 2014 - 22:03 #3
Okay, hvad ville en "optimal" temperatur være i længden?
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
29. juli 2014 - 22:34 #4
Har lige taget den ene side af og sat en blæser på.. Gav -2 grader? Det virker ikke af meget?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 00:05 #5
Er køleren beskidt? Har du nogensinde renset denne?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 00:06 #6
En cpu kan holde til meget, men 80 grader slider på dens levetid.
Min cpu er på 40 grader. Er du sikker på, at cpu fanen kører rigtigt, og er fri for snavs? og nej 2 grader ned er ikke meget.
Hvordan måler du temperaturen? Speedfan? har du prøvet med Speccy?
https://www.piriform.com/speccy
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 00:09 #7
For en stationær pc er det ikke unormalt at temp ligger under 50 grader
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 00:12 #8
Nå der fik vi vist skrevet lidt oven i hinanden :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 00:24 #9
#8 Nå ja, jeg har rodet lidt med den nye Linux og fik ikke opdateret. Nej jeg ville ikke selv acceptere grader på 80+ Men cpuén bør vel selv slå fra, når den bliver overophedet. Det er jo fint nok, men så stopper alt arbejdet jo også
Avatar billede Blandy Praktikant
30. juli 2014 - 09:17 #10
Min erfaring er, at selvom køleribber er rene på en stock cpu-blæser, så kan den godt blive varm o have problemer med at lede.

Det er som regel pga dårlig kølepasta. Det kan godt "mørne" med tiden. Så sent som for en uge siden, havde jeg ne vens desktop der var 85 grader ved opstart. Selvom køleren var ren.

Tog køleren af, gjort den "extra" ren, smed nyt kølepasta på. Så kørte den på de 60 grader bagefter under brug.
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 11:58 #11
Har prøvet at rense alle blæsere og filtre på min stationære og det gav en LILLE smule.. snakker stadig 2-5 grader i den rigtige retning. Kølepastaen er forholdsvis ny og RealTemp (som er programmet jeg bruger til temeperaturemålingerne) tror jeg siger, er ok! Da vi skiftede den sidst, blev computeren heller ikke mindre varm.

Ny blæser? Er det konklusionen? I så fald, hvilken skal jeg vælge :S Er ikke den største it-ekspert :)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 12:04 #12
Jeg havde dog prøvet Speccy også som der er foreslået, for at sammenligne, og også testet ved at føle på komponenterne, når man nu kan komme til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 12:05 #13
Man kan tydeligt mærke om det er 80 grader eller 60.
80 er ikke til at komme i nærheden af og 60 kan man i kort tid holde på
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 12:32 #14
Kølepastaen er forholdsvis ny. Ok, men har du skrabet pastaen med noget i retning af et Dankort, så kun de fine revner i metallet er dækket? Mange - måske ikke du - tror, at man skal komme et godt med pasta på, fordi de misforstår ordet kølepasta. Men for meget pasta har den stik modsatte virkning og overhedet cpu.
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
31. juli 2014 - 14:07 #15
Geron - altså da vi skiftede det, fjernede vi det med Isopropyl alkohol og lagde et nyt lag. Er det ikke fornuftigt nok?

Min computer stod og kørte i nat og max. temp. på mine 4 kerner var henholdsvis: 79, 78, 78 & 76. Læste et sted, at maks. temperature for min processer er 105 grader? Kan det virkelig passe?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2014 - 14:34 #16
Det er fornuftigt hvis, og kun hvis, laget er så tyndt, som jeg beskrev i #14. Jeg har en mistanke om, at du har lagt for meget på.

105 grader, det må være der, hvor den brænder sammen.
Cpuén kan da godt køre på 79 grader, men det går hårdt ud over leve tiden
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2014 - 15:23 #17
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
31. juli 2014 - 16:37 #18
Men aner ikke om jeg tør rode med pasta selv. Det var min fætter som gjorde det, mens jeg fulgte med. Men kan man så ikke sætte "arbejdskraften" ned i excel eller på selve computeren? Altså underclocke den? :s
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
31. juli 2014 - 17:11 #19
Beklager jeg ævler så meget :)

Men fandt lige dette:

http://www.overclockersclub.com/reviews/cm_hyper212_evo/4.htm

Her er stock load på 77 grader. Min er 1-2 højere, altså temmelig korrekt.

I samme test testes Hyper 212 Evo som sænker 20 grader. Bør jeg ikke bare smide de 250 kr. efter en ny og bedre cooler? :S Synes det virker til at være der, hvor der er mest at hente :)

http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Cooler-Master-Hyper-212-Evo-2305496.html
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2014 - 18:27 #20
Underclocke? Det har jeg aldrig hørt om, men det er heller ikke nødvendigt. En cpu kan, med den rette køling, holde til det den er sat til fra fabrikken. Den bør komme ned omkring 60 grader, når den arbejder. Og jo en bedre køling er pengene værd. Der er kølepasta på, når man køber den. Men pas nu på, at du får den køler, som passer til din cpu.
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
31. juli 2014 - 18:36 #21
Yeps, har jeg kontrolleret.. Hyper 212 passer til 1150 socket og min CPU er også socket 1150 (i5 4670)?

jeg går ikke ud fra du vil have point jvf. at du ikke samler point, men du skal i hvert fald have tusind tak for din hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2014 - 18:43 #22
Det er helt i orden, du lukker og slukker:-)
Avatar billede Jst1987 Nybegynder
03. august 2014 - 23:28 #23
lukket