Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 11:16 Der er 14 kommentarer

Gammel computer

Hej alle sammen.

Jeg har en gammel computer, som jeg overvejer at skille mig af med. Derfor kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp, til at finde diverse oplysninger om, hvad den egentlig kan, således at hvis nogle ville købe den, så ville jeg kunne fortælle hvad der egentlig er i den!

Hvis nole ligeledes ved hvor man kan sælge en gammel computer, er jeg vældig interesseret. Jeg ved ikke om www.dba.dk er det mest optimale.!

På forhånd mange tak
Mads
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2014 - 11:45 #1
En "gammel computer" er lidt upræcist. Er det en stationær eller en bærbar? Det er også vigtigt, at du kan sige nogenlunde hvor gammel den er - og om den fremstår slidt eller er meget velholdt.

Du kan finde oplysninger om lagerplads, hukommelse, styresystem, grafikkort ved at vælge "System" i Kontrolpanel (hér antager vi, at computeren kører Windows).

Ift. videresalg skal du naturligvis også oplyse, om den øvrige indmad fungerer:
- Fungerer DVD/CDROM drevet?
- Er skærmen uden fejl? Hvad er dens højeste skærmopløsning?
- Mus/touchpad?
- Fungerer tastaturet uden fejl?

Medfølger der manual og/eller system-CDROM?
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 12:46 #2
det er en stationær computer på omkring 10 år vil jeg skyde den til.
vil selv sige den er velholdt, den står i et acryl kabinet med diverse lys i.
ja det er en windows. og har instalations-cd'en.
der er et stk cd-brænder-drev og et stk dvd-brænder-drev
har en 17" widescreen skærm og bluetooth mus og tastatur som virker upåklageligt.

tænker at jeg skal videregive disse info sammen med lagerplads, hukkommelse, styresystem, og grafikkort.?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 13:31 #3
En 10 år gammel computer er i sig selv ikke noget værd.
Skærmen må vel så være yngre, men dog brugt og hvor længe? Den har heller ikke megen salgsværdi. Hvilken windows? XP? og er det en OEM, som hører til computeren? Hvis det er XP eller OEM er den også værdiløs. Men så har du jo også haft glæde af den computer i mange år:-)
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2014 - 13:36 #4
Helt kort: Ja.

En køber vil nok forvente, at du (ved afhentning på adressen) lige tænder for den og viser, at maskinen kan starte, og at den ikke larmer.

Hvis maskinen er 10 år gammel, har den svært ved at trække de fleste nyere programmer (herunder også internetbrowsere), så den kommer let til at føles langsom (en "nørd" ville installere Linux Mint eller et andet let styresystem på den i stedet for Windows for at aflaste processoren).

Du skal nok ikke forvente at få mere en 1000 kroner for den inklusiv skærmen.
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 13:45 #5
Hvis jeg så kan få 1000 for den har jeg stadig fået noget. Og den havner ikke bare i en container. Det er en Win xp og det er købt ved siden af computeren. Men det har kun Været installeret på denne pc. Skærmen er kun omkring 3-4 år gammel og har igennem de sidste 2 år ikke rigtigt brugt computeren som sådan. Og derved heller ikke skærmen.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2014 - 14:11 #6
1000 kroner er maksimum, og det er kun pga. skærmen. Men den kan næppe vise Full HD, så forvent ikke mere end 500 - sammenlign med, hvad andre sælger deres skærme for.

Styresystemet og det meste af hardwaren er intet værd. Harddisken er formentlig for lille, og der er nok kun 512 MB RAM i den (som ikke kan udbygges ret meget), så den kan ikke trække et moderne Windows.

Tastatur og mus er sjældent noget, folk mangler. DVD/CDROM drev heller ikke, da det forstat er standard i stationære computere.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 14:19 #7
1000 kr. for en totalt forældet computer, med XP som Microsoft har sendt i graven, samt en lille 4 år gammel skærm på kun 17 tommer, det er helt urealistisk. Prøv at se på, hvad computere og skærme koster i dag.
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 14:22 #8
Der er 1 gb ram og så vidt jeg mener kan den tage 2 x 1 gb hvor jeg kun har 2 x 512 mb. Ja der er 2 harddiske. 80 og 200 gb. Skærmen er 19" widescreen har jeg fundet frem til
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2014 - 18:21 #9
1GB ram, og sandsynligvis kun DDR 2 og 2 små, meget gamle HDD, det kan du ikke engang være bekendt at forære væk.
Du gør dig selv en bjørne tjeneste ved at tænke på, hvad du har ofret i hine tider, se på udviklingen og forstå. Det har jeg også selv måttet erkende, når jeg sendte en computer til IT skrald.
Og ærlig talt, hvis du har kørt med den computer i 10 år, så har du sgu været meget heldig:-)
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
30. juli 2014 - 20:04 #10
Jeg tænker bare at der måske var nogle der kunne få glæde af den så ville det være bedre end at smide ud. Men vil da gerne se en smule for den. Og ellers sælger jeg skærm, mus og tastatur, kabinet med strømforsyning! Da det er en smule specielt
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2014 - 22:33 #11
Prøv at se her hvad en 21.5  fuld HD led monitor koster:
21.5" F ull HD LED monitor
Full HD (1920 x 1080) opløsning
http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/pc-skarme/VISEO223DXBD/packard-bell-viseo-223-dxbd-led-monitor

Den strømforsyning, som sidder i kabinettet er vel på bare 250W ? så små strømforsyninger bruger man ikke i dag.
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
01. august 2014 - 00:09 #12
Jeg har faktisk set præcis den samme skærm til 500 på dba.

Nej nej da jeg har en 450W i den (med dioder) var jo blær at se på jo =)
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2014 - 09:31 #13
Den samme skærm til 500 kr. for nylig? Det er jo en absurd pris, når man kan få en ny 21.5 skærm med Hd opløsning og garanti for 749 kr.
Ja man kan jo godt forlange en urimelig høj pris, men ban får det bare ikke solgt. Det ville også være, at snyde en køber.
Men du kan jo forsøge dit held med en annonce.

Nu kan vi vist ikke sige mere om det spørgsmål, så jeg vil foreslå, at du ber eurositi  om at lægge et svar:-)
Avatar billede mjensen1987 Nybegynder
12. december 2014 - 00:20 #14
Gider nogen slukke den her! Gider ik se mail om den længere da den ik er aktuel mere