Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 15:44 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Brænding af CD-er

Jeg har en meget kræsen dedikeret CD-afspiller. Min brænder Lite On IHAS 124 B kan overhovede ikke brænde brugbare CD-er som kan afspilles. Har forsøgt med Philips 700 mb cd-er. Købte så Verbatim AZO 700 MB i håb om at det ville fungere,men nej. Tænkte så at en anden brænder burde forsøges. Min nuværende PC med windows 7 Ultimate og windows (skod) medie player kan jo`ikke. Har en PC med det aldrende XP og en halvgammel DVD/CD brænder. Den kunne lave brugbare Audio-cd med CDburner XP ???? Mit spørgsmål er så, er der en sammenhæng mellem en halvgammel pisse dyr CD-afspiller og en gammel PC/styrresystem/brænder. Alt er jo`brændt i mp3.
Avatar billede Antlars Novice
30. juli 2014 - 16:10 #1
Din CD-afspiller kan nok ikke afspille mp3-filer (de er jo komprimeret, så de fylder mindre).
Så du skal brænde i et format, som passer til din afspiller.
Avatar billede Antlars Novice
30. juli 2014 - 16:14 #2
Du skal sikkert brænde CDA-filer
Avatar billede Antlars Novice
30. juli 2014 - 16:33 #3
Her er en med næsten samme problem:
http://www.eksperten.dk/spm/979829
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 16:35 #4
Nej det er ikke korrekt. Min CD afspiller kan udmærket spille mp3 cd-er. Så det er ikke der problemet er:)
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 16:38 #5
Jeg har ældre Verbatim-Fuji-Kodak Gold cd-er som den æder med vellyst, alle brændt i mp3.
Avatar billede Antlars Novice
30. juli 2014 - 16:52 #6
Har du afsluttet CD-erne korrekt?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 16:57 #7
Jeg havde også problemer med mit Liteon drev. Det endte for mig at jeg flashede en ny firmware ind på drevet. Jeg fik fejl da jeg brændte dvd skiver. Om det var dyre eller billige skiver var ligemeget. Den lavede fejl alligevel. Efter ny firmware havde jeg ikke problemer.
PS når man flasher en ny firmware ind må man ikke stoppe midt i processen. Så der det slut med forbindelse til drevet.
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=ihas+124+b+firmware
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 16:58 #8
Formoder du har sat brænder hastigheden ned for at teste om det kunne være problemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 17:00 #9
Mit drev hedder SOHW-1633S og er en gammel svend fra 2005 :-)
Virker stadig fint :-)
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 17:36 #10
Ja, de er lukket som de skal.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 17:38 #11
@220661, ja laveste hastighed 2x:)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. juli 2014 - 17:46 #12
Prøv at køre dette fix du skal have en CD skive i da den schokker med læsearmen
http://support.microsoft.com/mats/cd_dvd_drive_problems/da
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 17:59 #13
@poko1.
Har lige prøvet dit fix. MS melder ingen problemer.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 18:06 #14
@220661
Jeg har nyeste firmware install. til drevet.
Nu tror jeg at jeg vil tage  Liteon ihas 124 b drevet ud og erstatte med et Plextor PX860A som jeg har liggende. Vender tilbage med info imorgen :).
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juli 2014 - 18:19 #15
Det kan sagtens være CD'erne, der er problemet. Jeg opdagede engang, at nogle fabrikater vejede ét gram mindre end andre (andre vejede et gram ekstra). Jeg havde endda benyttet to forskellige brændere og kunne godt afspille skiverne på andre afspillere.

Men en bestemt afspiller nægtede at afspille de CD'er, som vejede et gram for lidt (vistnok 15 gram i stedet for 16). Den rapporterede bare "no disc" og kunne endda finde på at "sluge" skiven, så den måtte fiskes ud manuelt.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 18:39 #16
@eurositi
Tror nu ikke det er skiverne, da jeg har afprøvet en del forskellige. Læste, at nogle skiver var for gennemsigtige.De blev så sprayet med sølvspray, for at lukke gennemsigtigheden af, det hjalp 0.Jeg hælder mere til brænder drevet i PC-en. Jeg Kan oplyse at min CD afspiller er en Philips CD303 fra det forrige århundrede. En anden generations afspiller med et super laser drev. Kostede godt 11.000 kr. i midten af firserne. Jeg har haft et utal af cd afspillere, men ingen kunne komme i nærheden af denne sublime afspiller, den er uopslidelig og spiller KONGE :)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. juli 2014 - 20:20 #17
Æhm - det ville undre mig en hel del, hvis en Philips CD303 fra midt firserne kan læse MP3...
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 20:54 #18
#17 God pointe, da mp3 først blev lanceret i 1995:
http://en.wikipedia.org/wiki/MP3
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 22:17 #19
Ja men, det kan den. Nu skal man lige passe på:) Digital converter: 2 x TDA1540D. Sådan nogle kan altså læse mp3 om I vil det eller ej
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 22:23 #20
Desuden skriver jeg tidligere,hvis man gider at læse!Jeg har faktisk brændt brugbare cd-er med cdburner xp/mp3.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2014 - 22:30 #21
#20 Ja det har jeg bemærket.
#19 Studser bare lidt over at din afspiller kan håndtere et format der kun blev opfundet 10 år senere.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
30. juli 2014 - 22:58 #22
Nu er mp3 formatet måske bare en compression af en wav eller you name it, som i den sidste ende skal "puttes"integreres med Philips standarden! da det var dem der faktisk skabte CD-en. At de så har fremstillet en CD-afspiller i de tidligere 80-er, som kan afspille mp3 filer, før formatet overhovede kom frem, kan ikke overraske:)
Avatar billede MADOlsen Forsker
31. juli 2014 - 09:06 #23
Og du er 100% sikker på, at det den kan afspille, ikke bare er almindelige "musik-CD'er" der er brændt på baggrund af MP3-filer??

Ellers så er din CD-afspiller sgu godt nok lidt magisk...
Avatar billede Kochens51 Praktikant
31. juli 2014 - 09:53 #24
@fedeko
Jeg skal ikke kloge mig ang.mp3.Du har sikkert ret i at når jeg bruger CDburner XP, vælger jeg lyd-cd når jeg skal brænde og ikke data-cd/mp3.:)
Avatar billede MADOlsen Forsker
31. juli 2014 - 09:59 #25
Jeg skal ikke kloge mig ang.mp3

Det har du nu vist allerede gjort så rigeligt... ;-)

Din CD-afspiller fra midtfirserne ved i hvert fald absolut intet om, hvad den skal gøre ved en CD fyldt med MP3-filer... :-)
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2014 - 12:23 #26
#24.

Du skriver: " når jeg bruger CDburner XP, vælger jeg lyd-cd når jeg skal brænde".

Du forklarer her selv, hvorfor du tidligere har kunnet brænde og afspille. Når du laver en "lyd-cd", bliver den brændt efter nogle fastlagte regler for CD-DA (CD digital audio). Hvis du putter CD'en i din computer og åbner den i Stifinder, vil du se, at den indeholder nogle .cda-filer (som ikke er rigtige filer). Læs linket herunder:

http://en.wikipedia.org/wiki/.cda_file

For at din gamle Philips CD303 skal kunne afspille MP3-filer, skal de først laves om til en CD-DA, og det sørger/sørgede dit brænderprogram for. Din CD303 kan ikke læse MP3-filer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio
Avatar billede Kochens51 Praktikant
31. juli 2014 - 15:16 #27
@milter

"For at din gamle Philips CD303 skal kunne afspille MP3-filer, skal de først laves om til en CD-DA."

Det er jo` netop hvad jeg gjort, men fik kun cd-er som hakkede i lyden.
Nu har jeg install. en Plextor brænder og brænder ved 4x på verbatim azo. De fungerer fint. Så min konklusion er: Brænderen er en vigtig faktor.Ved at læse mine egne indlæg igennem tråden, kan jeg godt se at jeg har formuleret mig rodet:)
Avatar billede Antlars Novice
31. juli 2014 - 15:59 #28
Hvor mange numre kunne du have på en CD førhen?
Avatar billede Kochens51 Praktikant
31. juli 2014 - 16:44 #29
@Antlars
Ca. 15-20 afhængigt af størrelsen i MB.
Avatar billede Antlars Novice
31. juli 2014 - 17:09 #30
Så har det heller ikke været MP3-filer.
Avatar billede Kochens51 Praktikant
31. juli 2014 - 17:28 #31
#30
Har du en forklaring på dette?
Avatar billede Antlars Novice
31. juli 2014 - 17:38 #32
Det brænderprogram du før har brugt har konverteret MP3 filer til CDA-filer, som jeg før har omtalt. Derfor har du kunnet afspille upåklageligt.
Havde det været MP3-filer, så havde de kun fyldt ca. 1 cm. ind på disken med 15-20 numre.

Konvertér til de korrekte filer, og du har ingen problemer.
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2014 - 20:28 #33
#32.

CDA-filer indeholder ikke selve musikken, de indeholder kun oplysninger om de enkelte numre, f.eks. hvor på CD'en #8.cda starter og begynder. Prøv at kigge på en .cda-fils størrelse, og du vil se, at den kun fylder ganske få kb. CDA-filer er ikke et lydformat eller lydfiler.

Wikipedia beskriver lydspecifikationerne for en audio-cd således: "2-channel signed 16-bit Linear PCM sampled at 44,100 Hz."

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio#Data_encoding
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2014 - 20:55 #34
#31.

Musikken på en lyd-cd, som skal kunne afspilles på en maskine som din Philips CD303, skal følge visse specifikationer, som du kan læse om i linket herunder, ellers kan den ikke afspille dem.

Generelt og kort fortalt er den musik, som befinder sig på en sådan lyd-cd, ukomprimeret. Igen med en kort forklaring, så fylder den musik ca. 10 mb pr. minut på en CD. MP3-filer er komprimerede, og der findes et utal af komprimeringsformer og -kvaliteter for MP3. Generelt plejer man at sige, at MP3 fylder ca. 1/10-del af den ukomprimerede lyd på en musik-cd.

En anden begrænsning ifølge den såkaldte "Red book" er, at der maksimalt må være knapt 80 min musik på CD'en.

Din Philips CD303 kan (u]ikke[/u] læse dine MP3-filer, hvis du prøver at overføre dem uden konvertering til en lyd-cd, men det har du vist fundet ud af :-)

For en del år siden havde ejere af en hel del Sony CD-afspillere problemer med hjemmebrændte lyd-cd'er. Problemet lå i, at disse afspillere havde et læsehoved, som af en eller anden grund ikke kunne lide overfladen/belægningen/farven på nogle CD-mærker. Måske har du samme problem med din CD303?
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2014 - 20:57 #35
Tilføjelse til #34.

Her kommer så det lovede link i #34:

http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio#Data_encoding
Avatar billede Kochens51 Praktikant
31. juli 2014 - 21:57 #36
@milter
Læg et svar og få dine 200 point, ikke at du har givet mig et brugbart svar, men udgangspunket her og nu ser lysere ud :)
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2014 - 00:10 #37
Normalt skal jeg arbejde lidt hårdere for at få 200 point, men OK :-)

Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at bruge en opdateret CDburner XP eller det brænderprogram, som næsten helt sikkert fulgte med dit nyeste CD/DVD-drev.

Dernæst ville jeg (med tanke på din CD303'alder) vælge CD'er med så lille plads som muligt og ikke vælge "overburn". Se linket herunder:
http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_oversize.shtml

Hvor stammer dine MP3-filer forøvrigt fra?
Avatar billede milter Ekspert
01. august 2014 - 00:30 #38
Og så en lille rettelse til indlæg #37.

Jeg skriver om "overburn". I linket kalder de det "Oversizing CD-R's".