Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 14:33 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Byg-selv: vil disse dele passe og spille sammen?

Hej folkens,

200 point til den, der gider at tage sig tid til at tjekke, om disse dele vil passe og spille sammen? Jeg har brugt en del tid på det, og det burde spille, jeg vil bare gerne lige være sikker inden jeg trykker 'køb'.

Maskinen skal være en kraftig satan, der skal bruges til en del hardcore programmering, og måske afspille en 1080p film i ny og næ. Men ingen gaming.

http://pcpartpicker.com/p/HqL8bv
Avatar billede sonalias Seniormester
31. juli 2014 - 14:51 #1
De vil passe fint, der vil dog kun være 5mm fra CPU køler til chassis, men burde være ok
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 15:15 #2
Tak for hurtigt svar, burde jeg finde en mindre CPU køler? Og evt. hvilken?
Avatar billede sonalias Seniormester
31. juli 2014 - 17:32 #3
Vi må antage at speccs er korrekte og den derfor godt lige kan være der, alternativt kan du tage noget i stil med http://pcpartpicker.com/part/noctua-cpu-cooler-nhu9bse2 som endda larmer mindre end den anden (Og koster lidt mindre).
31. juli 2014 - 18:57 #4
Vælg Windows 8.1 (http://pcpartpicker.com/part/microsoft-os-885370635690) i stedte for Windows 7 og find et nyere wireless kort som er lidt fremtidssikret http://pcpartpicker.com/parts/wireless-network-card/#i=35&e=31

Der er ingen grund til at købe et dedikeret gamer grafikkort når du skal bruge maskinen til programmering og film, til det kan du anvende grafikkortet der er indbygget i CPUen (det understøtter også flere skærme - http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-031040.htm).
31. juli 2014 - 19:06 #5
Jeg vil også tilslutte mig #3 forslag om Noctua køler og tilføje at du kan få en bedre SSD for ca. de samme penge med en Samsung EVO SSD.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 19:18 #6
Tak for inputs folkens, jeg er dog en dedikeret bruger af Windows 7, og ønsker på ingen måde at kaste mig ud i 8'eren.

Angående grafikkortet, så glemte jeg måske at fortælle, at jeg muligvis kommer til at lave noget videoredigering i fremtiden, og derfor gerne ville have lidt mere end bare grafikkortet indbygget i CPU'en.

TheBlackNight >> har du et link til Samsung disken, hvor den er billigere end Crucial'en som jeg har fundet til 1.446,00 kr. ?
31. juli 2014 - 20:34 #7
Windows 8 udnytter hardwaren bedre end Windows 7, i sær på SSD fronten.

Samsung EVO er ca 130 kr. dyrere men har bedre performance, http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-evo-mz-7te250-250-gb-id-7487534.aspx & http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/samsung-840-evo-mz-7te500-500-gb-id-7487537.aspx

Vent med at købe grafikkortet til du har behovet. Der kommer nye grafikkort inden for 3-4 måneder, så du vil kunne få bedre udstyr til samme penge.

Jeg vil også rekommandere en WD (Western Digital) HDD til data i stedet for Seagate, Seagate har generelt en højre fejl rate end WD.

http://www.edbpriser.dk/hardware/harddisk.aspx?hd-kapacitet=%28gte+1099511627775.96%29&harddisktype=Intern+harddisk&producent=[Western+Digital]&formfaktor=3.5%22&count=10&sort=Popularity&rlm=List

Backblaze (cloud backup provider) har en meget spændende artikel om HDD failure rate http://blog.backblaze.com/2014/01/21/what-hard-drive-should-i-buy/
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 21:12 #8
TheBlackKnight >> Wow, tusind tak for nogle gode råd - dem tager jeg virkelig til mig!

Min kæreste vil nok gerne bruge min nye selvbyggede computer til at spille MineCraft, kan det CPU-indbyggede grafikkort klare det?

Og har du generelt andre gode råd til en hjemmebyg computer, der skal være et "monster" når det kommer til tunge statistikkørsler og kodning?
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 21:52 #9
Jeg kan godt se de på http://www.intel.com/support/graphics/sb/CS-031040.htm skriver, at med det integrerede grafik 'Intel HD Graphics 4600' kan man køre multiple monitors, men begrænsningen ligger nok i, at motherboardet MSI Z97 Mpower kun har én HDMI port :( Er det muligt at udvide den port til to, på en eller anden måde?

Du kan se de tilgængelige porte på MSI mobo'en her: http://www.msi.com/media/product/cEFWd3c5NWVmY1c5TWtSSVYrd3NTdz09/1024.png
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 21:53 #10
Hov forkert link, jeg mente dette motherboard :)

http://www.msi.com/media/product/bWhWWlZ4MDBVRWg5aVMvU05KSlNvZz09/1024.png
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 22:10 #11
Glem post #9 og #10, der er udover HDMI porten også en DisplayPort, og dertil kan jeg jo bare købe en Display > HDMI adapter :) Fedt mand!
31. juli 2014 - 22:12 #12
Du kan godt køre MC med medium settings med Intel gfx kort.

Tilslut den ene skærm via HDMI og den anden via DisplayPort.

Den skærm du har valgt har kun HDMI, men det kan løses med et DP til HDMI kabel - http://www.av-cables.dk/displayport-til-hdmi-2/

Hvad beregner du statistik i (SPSS, Matlab...)?

Jeg plejer at skifte kabinet blæserne ud til de største jeg kan installere med anti-vibration, PWM og uden lys.

Mit foretrækkende mærke er Arctic Cooling.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 22:18 #13
SAS, R og Mathematica.

Jeg ved ikke om du kender det kabinet jeg har tænkt mig at bestille, men det skulle være helt optimalt i forbindelse med luftcirkulation og køling. Jeg er dog stadig nervøs for, at den vil overophede ved for tunge kørsler.

Hvad er det, der primært vil producere varmen med tanke på, hvad jeg skal bruge maskinen til?
31. juli 2014 - 22:48 #14
Hvilket SAS produkt bruger du?

R kan du få pakker (http://www.r-tutor.com/gpu-computing) til GPU acceleration og Mathematica har det indbygget.

Intels GPU kan godt lave GPU acceleration, men du vil selvfølgelig ikke kunne få et lige stort performance boost som et dedikeret gfx kort vil give.

https://software.intel.com/en-us/articles/accelerate-performance-using-opencl-with-intel-hd-graphics#_Toc357619017

Vær opmærksom på at nogle programmer ikke understøtter OpenCL men kun understøtter Nvidia CUDA teknologi.

Jeg ville bygge systemet uden et dedikeret kort, og hvis du synes det går for langsomt med beregningerne, så installer et dedikeret kort.

Når du anskaffer dig et dedikeret kort, så bør du overveje et professionelt grafikkort i stedet for et "almindeligt gaming kort".

CPU, RAM, grafikkort og bundkortet nord/syd bro chips (primært northbridge) er de komponenter der generer det meste af varmen.
31. juli 2014 - 22:53 #15
#13 jeg kender godt kabinet producenten, kender dog ikke lige det kabinet. Det ser dog fint ud, jeg kan ikke finde noget info om det medfølgende blæsere, men det ligner ikke de understøtter PWM.

Hvilket vil sige at de højst sandsynligt køre det samme niveau konstant. Derfor vil jeg foreslå du skifter dem, så computeren larmer mindst muligt når den ikke arbejder og får det "luft" den har behov for når der laves tunge beregninger.
Avatar billede SebastianSteensson Nybegynder
31. juli 2014 - 23:18 #16
Tusind tak for hjælpen, det har virkelig været brugbart! Jeg har sendt en ordre afsted, og så må jeg se med hensyn til de blæsere, om de bare kører på fuld knald konstant.

Vil det koste en mindre formue at udskifte de 4 blæsere, hvis det bliver relevant?

Angående grafikkort, hvordan ved jeg om det er et professionelt, eller et gamer kort?

Smid lige et svar, så du kan få dine (meget velfortjente) point!
31. juli 2014 - 23:25 #17
Det vil nok koste omkring 200-300 kr. at skifte blæserne, alt efter antal og størrelse.

AMD har FirePro serien og Nvidia har Quadro serien som er deres respektive professionelle produkter.