Avatar billede Kimsens Nybegynder
09. august 2014 - 01:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Backup - Backup

Jeg har efterhånden læst om temmelig mange Backup programmer,
også afprøvet nogle stykker,

det lyder altid lovende og betryggende, !

men hvad sker der egentlig med alt det uønskede snavs,
i form af infektioner, spy- malware, - måske endda virus,
som efterhånden hober sig op på harddisken,

- mener, hvordan sorterer / filtrerer Backup programmer,
den slags fra når der tages Backup på Backup på,... osv.
således den - måske år-gamle Backup - er garanteret fri for div. snavs. ?
09. august 2014 - 02:14 #1
Det gør backup programmer ikke, det skal dit anti-malware (vira, trojanskeheste...) software tage sig af.

"men hvad sker der egentlig med alt det uønskede snavs,
i form af infektioner, spy- malware, - måske endda virus,
som efterhånden hober sig op på harddisken,"

Mmmmhhh, du bør ikke havde noget eller rettere målet er at være fri fra malware. Sørg for at holde dit anti-malware software up to date og undgå at tage nogle risiko med ukendt software/mails/links...

"- mener, hvordan sorterer / filtrerer Backup programmer,
den slags fra når der tages Backup på Backup på,... osv.
således den - måske år-gamle Backup - er garanteret fri for div. snavs. ? "

Der er ikke nogle måde at garantere 100% din backup er malware fri.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2014 - 08:11 #2
Jeg er enig i #1 i at det kan man ikke være 100% sikker på.
Men når man bruger Image løsningen kan man nærme sig temmelig meget de 100%.  I alle de år jeg har brugt det har jeg altid haft et par image filer liggende der var lavet lige efter en formatering installering af Windows og antivirus/antimalwareprogrammer, samt opdatering af Windows + drivere. Disse to image filer ligger til hvis det går helt galt. De efterfølgende imagefiler (typisk 2 hvor det ældste bliver slettet når nyt oprettes)bruges så som 1 valg ved gendannelse af systemet. Virker disse ikke optimalt, bruger jeg de første jeg lavede.
Mine personlige filer ligger IKKE med i de backupper og køres helt ved siden af. Jeg har minimeret mit C drev for at holde omagefilerne på en tålbar størrelse.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 09:56 #3
mener, hvordan sorterer / filtrerer Backup programmer,
den slags fra

Det gør backup programmer ikke. Computeren skal være ren, før man overføre backup til ekstern medie som CD/DVD'er USB pen eller harddisk.

Hvis computeren ikke er ren ( fri for malware ) overføre man også malware til sit backup medie.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 10:15 #4
Jeg oplevede igår, at den nyeste Acronis ikke kunne finde ud af, at lave en restore af en GPT disk. Det image som var lavet, var valideret, og stod som værende i orden. Maskinen genstartede som den skulle, men der skete ikke andet, end at den genstartede.
Programmet har ellers virket fint med MBR.
Heldigvis havde jeg også lavet et image med paragon Hard disk manager 14 Suite, der som sædvanligt klarede opgaven.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2014 - 13:17 #5
#4 Ser ud til at være et rigtig godt program det der Paragon Hard disk Manager. Det har så vidt jeg forstår reddet dig nogle gange efterhånden.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 13:38 #6
Ja Paragon er bestemt det mest stabile image program jeg kender til.
Nu er det en købe version jeg bruger, så jeg ved ikke om gratis versionen også kan klare GPT.
Jeg har lige prøver Easeus ToDo gratis version. Den er noget lusket synes jeg. Jeg lavede et image og alt så fint ud, men da jeg ville prøve en gendannelse, kom der en besked som sagde, at det kunne denne version ikke og Please upgrade to the paid version. Men det har jeg nu ikke tænkt mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. august 2014 - 14:28 #7
#6 Tak for den info, da jeg netop nu bruger Easeus ToDo Free til backup.
Jeg har ikke prøvet at gendanne på noget tidspunkt, og spørgsmålet er om man skal gå andre veje, eller gå med livrem og seler som du gør.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 14:35 #8
Mit problem er GPT, men da du, formoder jeg, kører med MBR, skulle der ikke være noget problem der.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 19:05 #9
@geron ved du om Trail version af Paragon Hard disk Manager vil fungere fuld ud hvis man downloader programmet og prøver det. Eller skal man købe før det fungere fuldt ud.

Er Paragon Hard disk Manager 12 for gammel.
http://e-gear.dk/paragon-hard-disk-manager.html

Macrium Reflect free har jeg prøvet for mange år siden uden held, det skulle dog være kompatibel med Windos 8.1 og understøtte GPT. Er der nogle der har erfaring med Macrium Reflect free og Windows 8.1 på en SSD med GPT.
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx

Jeg er ved at lave backup af alt på c drev på min notebook med SSD. Jeg har prøvet at overføre det til en USB nøgle via computerens egen backup program, men det vil ikke boot op på USB nøglen, så jeg søger et program der virker ;-)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 20:00 #10
Skal en USB nøgle gøres bootable før man kan boot op på den med med alt på c drev inklusiv styresystem.
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 20:07 #11
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 21:46 #12
Jeg ved det ikke, men jeg tvivler på om Paragon trial virker fuldt ud. Men man behøver ikke at købe Suite, der er jo også denne her:
http://www.paragon-software.com/home/brh/
Så vidt jeg ved kommer GPT support først med i 2014 udgaven.
Macrium har jeg endnu ikke prøvet, men det er da et forsøg værd.
Windows på USB skal installeres på en speciel måde ja.
Ja det er let at køre en Iso fil over på en USB med Rufus:
http://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2014 - 22:26 #13
Jeg har lige afprøvet Macrium free, og ja det lykkedes faktisk.
Men man kan ikke gendanne et image fra windows, det kan kun gøres fra et Rescue media, CD eller USB.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2014 - 19:33 #14
tak for info.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2014 - 19:37 #15
Ok:-)
Avatar billede Kimsens Nybegynder
11. august 2014 - 00:32 #16
Tak for interessante svar,

jeg har en desktop + laptop, som jeg bruger daglig, (win. 7 32 + 64 bit)
for at holde dem i nogenlunde god form,
geninstallerer jeg windows ca. hvert år,
(for at være 100% sikker på installationen er ren)

men med alle de opdateringer der efterhånden skal installeres,
er det ved at være et stort, og længerevarende arb.
så jeg overvejer at bruge et backup program,
(har selvfølgelig kopier af mine vigtige data)

men hvad med windows eget indbyggede sikkerhedskopiering,
er det ok, eller findes der bedre gratis alternativer, ?

2. Kan man tage en kopi af alle opdateringerne,
og hvor ligger de gemt. ?
(det ville gøre en geninstallation betydelig nemmere / hurtigere)
Avatar billede Kimsens Nybegynder
11. november 2014 - 17:12 #17
jeg har desværre ikke modtaget et brugbart svar.