Avatar billede Degn_1 Nybegynder
10. august 2014 - 01:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af router

Hej Eksperter

Jeg står og skal købe en router og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som I nok kan svare mig på. Mine spørgsmål er:

- Når der fx står "Hastigheder på op til 1200 Mbps" under beskrivelsen på en router, hvad betyder det så?

Jeg har kigget på denne router (http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-og-router/NGR6100AC/netgear-r6100-ac1200-wi-fi-router) og vil lige høre, om det er en router, som I kan anbefale.

Det skal lige siges, at jeg bor en i 2 værelses lejlighed med en internet forbindelse, som ikke er verdenshurtigste man kan få, men fint til mit forbrug.
10. august 2014 - 22:43 #1
- Når der fx står "Hastigheder på op til 1200 Mbps" under beskrivelsen på en router, hvad betyder det så?

Det er den teoretiske maks overførselshastighed hvis den nyeste trådløse standard anvendes (IEEE 802.11ac), der findes dog en nyere variant af 802.11ac som kan komme over 1700+ Megabits per Second(Mbps).

Netgear laver okay udstyr, så den router du har fundet vil sikkert fint dække dit behov.
Avatar billede Degn_1 Nybegynder
10. august 2014 - 23:00 #2
Så hvis jeg downloader noget fra internettet, så kan den router jeg har fundet maksimalt downloade 1,2 mb i sekundet? eller er det helt forkert?
10. august 2014 - 23:31 #3
Nej, det er forkert. Det er den trådløs overførselshastighed fra din router dit enheder på dit LAN (Local Area Network = dit hjems netværk), enhederne skal selvfølgelig understøtte samme WiFi standard for at kunne udnytte de 1200 Mbps.

1200 delt med 8, fordi der går 8 bit til en byte = 150 MB/s via WLAN (Wireless LAN) overførsel er teoretisk muligt.

Pakke håndteringshastigheden for WAN (Wide Area Network = Internet) porten er 100 Mbit/s.

Det er dog ikke sikkert at routeren kan route 100 Mbit/s, da jeg regner med at du ikke har en 100 Mbit/s internetforbindelse skulle det ikke være et problem.
Avatar billede chalde Seniormester
11. august 2014 - 08:31 #4
Avatar billede Degn_1 Nybegynder
11. august 2014 - 20:19 #5
TheBlackKnight: Kan du ikke sende et svar, så du kan få de 30 point, hvis du vil have dem.

Jeg endte med at købe NETGEARs R6200, som Expert havde på tilbud til 555kr.
11. august 2014 - 20:55 #6
k :)