Avatar billede MPlauborg Nybegynder
11. august 2014 - 18:40 Der er 6 kommentarer

Oprettelse af netværk

Hej

Min arbejdsplads står for en opgradering af internet og netværk i hele virksomheden, og jeg kunne godt bruge lidt gode råd.

Det vi har lige nu, er en forbindelse ind, som deles i hele virksomheden. Der er et intranet, samt et offentligt wifi. Ud over det, så køre alarm, samt overvågning af teknisk udstyr også på denne linie.

Vi har fået et tilbud på en erhvervsløsning, men en ip ind i huset, og nu er min bekymring om det er nok.

Den nye ip ind i huset skal dække følgende:

Åben wifi i 5 store haller
Online bookingsystem
2 x indbruds-alarm
Tekniske alarmer
Intern netværk (administration, regnskab m.m.)

Bør vi få flere linjer ind i huset, eller er den rigtige løsning en linje og derefter dele den op?

På forhånd tak

MP
11. august 2014 - 21:05 #1
Når du siger linjer, mener du så fysiske forbindelser eller IP adresser?

Hvilken type forbindelse har I i dag (fiber, coaxial, xDSL...)?

Hvad har I af netværksudstyr?

Hvordan ser netværkstopologien ud?

Hvor mange brugere er der?

Hvor mange enheder skal tilsluttes netværket?
Avatar billede MPlauborg Nybegynder
11. august 2014 - 21:33 #2
Med linje mener jeg flere fysiske linjer.

I dag har vi dsl, som bliver fordelt til 9 brugere + wifi i hele huset.

Alt er delt rundt i huset via routere og switch.

Enheder:
9+ brugere
2 netværksprintere
2 x alarmsystemer
online booking m/fysisk terminal i huset
Alarmsysten som overvåger vores vandforsygning

Min egen tanke var at vi skal have 2 fysiske linjer ind. En som udelukkende er arbejdsrelateret, og en til det åbne/offentlige netværk.
Evt. en sidste der kan køre alarmsystemerne.

Lyder det helt tosset?
Avatar billede MPlauborg Nybegynder
11. august 2014 - 21:37 #3
PS. stjerne topologi..

Skulle lige finde ud af hvad du mente, men da vi har switches må det være stjerne.
11. august 2014 - 22:14 #4
#2 Det kan være fint nok at separere "offentlige" brugere, interne brugere og system trafik på flere IP adresser, det behøver man ikke flere DSL linjer for at kunne.

Flere linjer kan give mere kapacitet eller redundans hvis de to linjer er fra forskellige ISPer (to forskellige WAN infrastrukturer).

Er der nogen specifik grund til at jeres WLAN er udbeskyttet?

#3 Ja, delvist. Ville nu også gerne frem til om I har en tegning af opsætningen. Eks. http://maintainer.skolelinux.org/debian-edu-doc/da/images/Debian_Edu_Network_Wheezy.png
Avatar billede MPlauborg Nybegynder
11. august 2014 - 22:31 #5
Så det du siger er at en linje er ok, men gerne flere ip'er

Vores WLAN er åben så vores brugere kan komme på gratis, det er en service vi udbyder.

Vi har ingen plantegning, men det er planen at det skal laves i løbet af vinteren.
12. august 2014 - 14:14 #6
Der er både et sikkerhedsmæssigt og juridisk problem ved at havde et ubeskyttet netværk, som minimum bør man havde et pre-shared key.

Det er godt at havde både en plantegning og en logisk tegning over netværksopsætningen.

"Åben wifi i 5 store haller
Online bookingsystem
2 x indbruds-alarm
Tekniske alarmer
Intern netværk (administration, regnskab m.m.)"

Hvad har produceret Access Pointsene og hvilken model er de?

Det online bookingsystem køre det på en server?

Hvor mange switche har i?

Hvem har produceret switchene og hvilken model er de?

Har I en eller flere routere?

Hvem har produceret routerne og hvilken model er de?

Er WLAN og de tekniske installationer (alarm systemerne) fysisk på deres eget netværk (tilsluttet en switch som ikke bliver brugt til andet)?

Anvender I VLAN?