Avatar billede EveryMA Mester
12. august 2014 - 17:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvornår opdaterer Google?

Hej. Efter en længere kamp har jeg endelig fået implementeret friendly url på mit website. Men hvornår opdaterer Google det på søgemaskinen? Den hiver fortsat fat i de gamle 'adresser'.

Jeg kan se, at Googles Bot flere gange har besøgt mit site efter opdateringen, men når jeg siger efter noget relevant på Google kan jeg se, den kun plukker de gamle adresser ud.

Hvad kan man selv gøre?
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2014 - 18:38 #1
Få 301 redirects fra gamle urls til nye, det er det hurtigste samt gavner både ranking i søgemaskinerne og brugervenligheden.
Avatar billede j4k0b Nybegynder
12. august 2014 - 19:08 #2
Hvor ofte Google kommer forbi afhænger af, hvor ofte du opdaterer din hjemmeside med nyt indhold. For hjemmesider som f.eks. eb.dk kommer Google nok forbi et par gange om dagen, hvorimod for hjemmesider, som sjældent opdateres, kan der godt gå 1-2 måneder mellem Googles besøg.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. august 2014 - 20:02 #3
og de gamle kald har haft flere besøg, og ligger derfor højere i ranking.
Avatar billede EveryMA Mester
12. august 2014 - 20:13 #4
Min hjemmesiden er blevet opdateret flere gange dagligt igennem de seneste syv år - Google besøger den flere gange dagligt - intet der :)

keysersoze >

Altså bare en redirect øverst i filen?

Den gamle fil findes stadig på serveren, men hvis jeg blot smider en response.redirect("nyfil.asp") ind i den, så er den jo stadig aktiv.

Uanset hvordan man redirecter (303) så vil den jo fortsat genkendes åbenbart?
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2014 - 23:02 #5
Nu var det også en 301 og ikke 303 jeg nævnte - med 301 fortæller du at siden permanent er blevet flyttet til en ny url og samtidig får du den gamle sidens værdi med over.

Det lyder som klassisk ASP så det må være noget i retning af

Response.Status = "301 Moved Permanently"
Response.AddHeader "Location", "ny url"
Avatar billede EveryMA Mester
13. august 2014 - 08:47 #6
Hej igen.

Nu er det sådan at filen (både den nye og gamle) ikke blot er fil.asp, men mere domain.dk/friendly-url/mappe/mapper/måske/flere...

Hvis jeg nu bare sørger for at bruge en 301-redirect og sender personen til forsiden, vil det fjerne 'værdien' af den pågældende fil? Nu har jeg slettet den fra serveren. Så må Google selv lede efter den nye. Pt.
Avatar billede EveryMA Mester
13. august 2014 - 08:49 #7
- og i øvrigt er det udtræk fra databasen hvorfor friendly-url-delen aldrig er det samme.
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2014 - 09:00 #8
Så længe de gamle sider eksisterer (eksisterede) vil de selvfølgelig fortsat optræde i indeks og med en vis sandsynlighed også ligge bedre placeret end de nye. Medmindre din side er så dynamisk at URLs hele tiden skifter bør du sagtens kunne lave 301 til en tilsvarende ny side - kan du af uransagelige årsager ikke det vil jeg mene at en 301 til forsiden af den nye side er klart bedre end en 404, men så må du også bare vente på at nye sider bliver korrekt indekseret og rangeret og hvor hurtigt det går afhænger blandt andet af siden synlighed og popularitet.
Avatar billede EveryMA Mester
13. august 2014 - 10:37 #9
Smid gerne svar.

Det jo mig der har fået forskruet det hele.

Jeg lavede udelukkende den nye fil for at teste mit friendly url, og da det virkede, så ændrede jeg bare alle links, så de pegede mod den nye fil. Det der jo ingen grund til.

Nu har jeg fået friendly url til at samarbejde med den oprindelig fil - så nu skulle alt spille. Forhåbentligt. Jeg må se når Google besøger igen.
Avatar billede keysersoze Guru
13. august 2014 - 11:23 #10
svar