Avatar billede akjeldahl Nybegynder
14. august 2014 - 10:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Excel 2010: Hvordan navigere på tværs af ark i samme række?

Har en projektmappe med flere ark. Et ark til virksomheds stamoplysninger, ark til kontaktpersoner og ark til historik. Ark "Kontaktpersoner" og "Historik" viser i første kolonne virksomhedens navn (=VIRKSOMHEDER!A125)
Der er p.t. 400 virksomheder.

Mit spørgsmål er: Et det muligt hurtigt/nem at navigere fra ark til ark på den samme virksomhed. F.eks. jeg vil opdatere virksomheden i række 125 (enten fundet direkte i arket eller brug af filter) og så herefter nemt gå til samme virksomhed i de øvrige ark.

Vi er flere som opdatere arket og lægger nye virksomheder ind. Vi har overvejet brug af bogmærker, men synes det er for omstændeligt
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2014 - 11:30 #1
Via konstruktion af en makro skulle det være muligt. Det kræver så også at i indstiller Excel til at kunne anvende makroer.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. august 2014 - 13:31 #2
Har konstrueret en lille model. Du er velkommen til at få en kopi.
Min @-adresse under min profil.

Gem rækkens nr.
Højre klik i kolonne A - gemmer rækken - ved skift til andet faneblad - markeret kolonne A i den valgte række. Dette sker ved skift til ny ark.

Ophæv:
Dobbelt klik i kolonne A på ark1 - den faste række påhæves.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. august 2014 - 09:12 #3
VBA-koden anbringes i ThisWorkbook (Alt+F11)

Public xRæk As Integer
Private Sub Workbook_SheetActivate(ByVal Sh As Object)
    If ThisWorkbook.xRæk <> 0 Then
        ActiveSheet.Range("A" & xRæk).Select
    End If
End Sub
Private Sub Workbook_SheetBeforeDoubleClick(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Column = 1 Then
        xRæk = 0
        Cancel = True
    End If
End Sub
Private Sub Workbook_SheetBeforeRightClick(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Column = 1 Then
        xRæk = Target.Row
        Cancel = True
    End If
End Sub
Avatar billede akjeldahl Nybegynder
20. august 2014 - 09:32 #4
Fantastisk, det er helt klart det jeg havde brug for. Nu er det "piece of cake" at navigere mellem de forskellige ark og vores 400 virksomheder - takker
Avatar billede supertekst Ekspert
20. august 2014 - 18:22 #5
Fint og selv tak - nu skal du blot Accepterer mit svar og afvise dit eget.