Avatar billede bahne2000 Novice
17. august 2014 - 22:36 Der er 5 kommentarer

Medion NAS XFS repair

Jeg har en Medion 2TB NAS server som melder hardware fejl.

Jeg har pillet harddisken ud og koblet den til min windows pc via usb. Jeg har installeret Reclaime som kan finde alle filerne og jeg kan redde filerne. Men... hvordan får jeg fixet XFS partionen via windows så jeg kan sætte harddisken tilbage i NAS kabinettet og køre videre med serveren?
18. august 2014 - 03:03 #1
Jeg kender ikke noget værktøj til Windows, som kan gøre det, men det er ret nemt med Linux (eks. en Live CD udgave).

Her er kommandoerne du skal anvende:
fdisk -l (lister alle diske/partitioner)
xfs_repair /dev/<PARTITION>

http://www.linux-tutorial.info/modules.php?name=ManPage&sec=8&manpage=xfs_repair
https://www.youtube.com/watch?v=a_5DeBtQi3s
Avatar billede bahne2000 Novice
20. august 2014 - 14:12 #2
Jeg smider Ubuntu på min gamle slæbbar og ser om jeg kan fikse den der med din kommando. Vender frygtsomt tilbage :D
Avatar billede bahne2000 Novice
21. august 2014 - 17:39 #3
xfs giver så en permission denied så nu skal jeg have lagt nogle permissions på /dev. Har forsøgt en remount linie men den returnerer unexpected toke '('.

kommand linie:
sudo mount -v -o remount /media/michael/dev/sde2 on /media/michael type xfs (rw,acl,nosuid,nodev,uhelper=udisks2)
21. august 2014 - 17:44 #4
Prøv at unmounte (umount /media/michael/dev/sde2) og derefter kør xfs_repair /media/michael/dev/sde2.
Avatar billede bahne2000 Novice
21. august 2014 - 18:23 #5
jeg prøvede engang til, jeg tror at jeg glemte "sudo" første gang da jeg forsøgte xfs repair.

Den kørte ihvertfald igennem, så nu må jeg samle nas serveren igen og se om det har hjulpet. Side bonus til det hele at nu har jeg så langt om længe fået installeret en linux box ;P

ud over den apache server jeg engang havde .. nå ja og så var der os engang en freenas på noget gammelt skrammel hardware :P

tak for hjælpen.