Avatar billede LSoeby Nybegynder
18. august 2014 - 22:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hostname fungere ikke, men IP-adresse OK

Hej Eksperter!

Jeg har brug for en smule hjælp her.

Jeg har:
Lille HP server (kablet til D-Link routeren), hvorpå der er installeret Windows Home Server 2011
Fiber bredbånd fra WAOO
I numsen af fiberboksen, har jeg en D-Link DI-635 router.
Diverse enheder koblet på netværket :-)

Så langt så godt. Hele netværket i sig selv fungere rigtig godt, men... jeg kan simpelthen ikke finde ud af, hvorfor jeg ikke kan connecte til min server ved hjælp af hostname (computernavnet), som i dette tilfælde er: "homeserver".
Hvis jeg benytter min af lokal IP-adresse (i dette tilfælde 192.168.0.199), så fungere det helt fint.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede LSoeby Nybegynder
18. august 2014 - 22:12 #1
Måske dette havde interesse:

Windows IP Configuration

  Host Name . . . . . . . . . . . . : Homeserver
  Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
  Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
  IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
  WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
  DNS Suffix Search List. . . . . . : emnet.dk

Ethernet adapter Local Area Connection:

  Connection-specific DNS Suffix  . : emnet.dk
  Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
  Physical Address. . . . . . . . . : E8-39-35-EE-27-62
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::70ed:d5c9:e7c7:2ffd%11(Preferred)
  IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.0.199(Preferred)
  Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
  Lease Obtained. . . . . . . . . . : 18. august 2014 21:04:43
  Lease Expires . . . . . . . . . . : 25. september 2150 04:39:24
  Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.1
  DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
  DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 250100021
  DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-83-0C-21-E8-39-35-EE-27-62

  DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.emnet.dk:

  Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
  Connection-specific DNS Suffix  . : emnet.dk
  Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Local Area Connection* 9:

  Connection-specific DNS Suffix  . :
  Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
  Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
  DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
  Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
  IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:90d7:1ce2:1221:438d:7cd6(Pref
erred)
  Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::1ce2:1221:438d:7cd6%13(Preferred)
  Default Gateway . . . . . . . . . : ::
  NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2014 - 04:56 #2
da homeserver er en intern host, kan den jo ikke køre pr DNS server,
derfor bruger man så HOSTS filen istedet.

du skal skrive hostname ind i HOSTS filen.
i XP/win7 ligger den i windows/system32/drivers/etc

i filen skal så stå:
192.168.0.199 homeserver

hosts filen er som regel skrivebeskyttet, så det skal du lige fikse først
Avatar billede LSoeby Nybegynder
19. august 2014 - 18:44 #3
Det forstår jeg så ikke helt...
Måske det jeg har forsøgt kan kaste nyt lys over sagen.
Hvis jeg på min server (med WHS 2011) deaktivere Ipv6 under netværkskortet, så virker alt fint med at fange den på "homeserver" i stedet for LAN ip'en, men... så vil maskinen ikke gå på nettet :-/

Det jeg har erfaret, er, at når Ipv6 er på, og jeg tilstræber at tilgå serveren ved hjælp af "homeserver", så fanger den værdien "Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::1ce2:1221:438d:7cd6%13" som også står længere oppe i denne tråd.
Denne værdi er så åbenbart ikke noget den kan forbinde via.

Giver det anledning til andre ting?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2014 - 23:56 #4
du ku jo prøve at skrive dens ipv6 adresse ind i hosts ?
Avatar billede LSoeby Nybegynder
22. august 2014 - 14:39 #5
Mener du på selve serveren?
Dvs. ...\etc\hosts
Og så som adressen er ipv6 alias homeserver ?
Avatar billede LSoeby Nybegynder
17. september 2014 - 19:44 #6
Fik desværre ikke løst dette, så lukker tråden.