Avatar billede Nichlasmrk Nybegynder
19. august 2014 - 21:38 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

tæl hviser formel der skal kombineres med en datoformel der skal kunne varieres

Hej,

Jeg har pt. problemer med en tæl hviser formel.

=TÆL.HVISER('Ark1'!$B$3:$D$1048576;"19-08-2014")

Jeg vil gerne erstatte den manuelt skrevne dato "19-08-2014" med en celleværdi i form af en dato der varieres via en =nu() formel.

Når jeg erstatte denne manuelle skrevne dato får jeg en fejl.

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig videre.

Mvh.

Nichlas
Avatar billede natkatten Mester
19. august 2014 - 22:39 #1
=TÆL.HVISER('Ark1'!$B$3:$D$1048576;IDAG())
Avatar billede kim1a Ekspert
19. august 2014 - 22:46 #2
Nu står der vel reelt set at der er varianter af en =today() formel?

Min tanke er at "19-08-2014" betragtes som en tekststreng, og derfor vil en datoformel ikke fange samme opfyldte krav. Kunne man forestille sig at du laver en støttekolonne som laver tekststrengen til en datoformat for at den fanger din =nu() formel?
Avatar billede Nichlasmrk Nybegynder
19. august 2014 - 23:02 #3
Min excel ark henter data fra en sql database - jeg har i de hentede data prøvet at ændre formaterigen på cellen til dato - men du mener at det vil hjælpe at lave en støtte kolonne ? Hvor formaterigen ændres? Lige pt må det jo være en tekst streg idet "19-08-2014" er en tekst

Jeg ser frem til at høre fra jer
Avatar billede madklub Guru
20. august 2014 - 00:03 #4
Hvad er du vil?
Hvorfor bruger du TÆL.HVISSER ?

Du kan ikke bare ændre formateringen til dato, hvis datoen står som tekst, så skal du bruge noget med DATO(VENSTRE(B3,2)) etc.
Avatar billede anedi Ekspert
20. august 2014 - 10:21 #5
Nu-funktionen giver dig udover datoen også et klokkeslæt.
Derfor kan den ikke umiddelbart bruges til at søge efter en dato i formatet dd-mm-åååå.

Du kan som #1 foreslår benytte =idag istedet eller bruge dato-funktionen, eks:
=TÆL.HVISER('Ark1'!$B$3:$D$1048576;dato(år(IDAG());måned(IDAG());dag(IDAG())))

Vh
Anedi
Avatar billede store-morten Ekspert
20. august 2014 - 11:32 #6
Eller:

Vilkårlig dato, eller formlen: IDAG() i celle: D1
( IDAG kan skrives i: D1 med Ctrl+shift og ; )

=TÆL.HVIS('Ark1'!$B$3:$D$1048576;D1)
Avatar billede Nichlasmrk Nybegynder
20. august 2014 - 20:21 #7
Hej Store-morten,

Det hjalp på min formel mange tak :)
Avatar billede store-morten Ekspert
20. august 2014 - 22:28 #8
Velbekomme