Avatar billede FewCastle Praktikant
20. august 2014 - 10:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opslag i både rækkte og kolonne samtidig

Hej alle,
jeg har en lidt svær opgave og det kan godt være den ikke kan løses i Excel. Har søgt på Google men har ikke rigtig haft held endnu.

Dette er blot et eksempel på Excel ark:

  10  20  30  40  50
1  a  b  c  d  e
2  f  g  h  i  j
3  k  l  m  n  o

Det der så er formålet er at hvis man skriver således i felt 1 og 2, så skal felt 3 udfyldes med:
Felt 1    Felt 2    Felt 3
  1        20        b

Er det muligt at lave sådan en formel?
Avatar billede kim1a Ekspert
20. august 2014 - 10:32 #1
Det jeg har gjort nogle gange er at have en støttekolonne til højre for data-tabellen. I den har jeg bare fortløbende tal, således at første række i tabellen er nr 1. Så kan du lave et vandret opslag efter hvilken række man skal ned til lodret, så formlen lyder noget i stil med:
hlookup("20"; tabellen; (vlookup("1"; tabellen+støttekolonne; kolonnenummer på støttetabel;false);false)

Den kan naturligvis også bruge formlen: row minus det antal kolonner i et fast tal som er forskellen på rækken hvor data starter og til 1.
Avatar billede anedi Ekspert
20. august 2014 - 10:51 #2
Den kan løses med en indeks-funktion

Se vedhæftede:
http://gupl.dk/713465/

Vh
Anedi
Avatar billede FewCastle Praktikant
20. august 2014 - 11:09 #3
anedi: der var den...super
Tusind tak...
Avatar billede anedi Ekspert
20. august 2014 - 12:27 #4
Velbekomme