Avatar billede catu Nybegynder
22. august 2014 - 07:38 Der er 2 kommentarer

Design - produktdetaljer

Sidder og leger med noget webshop, hvor jeg gerne vil kunne gemme en masse detaljer om et produkt. Vil gerne have at der kan være flere forskellige produktkategorier, men til at starte med er der kun en kategori - eksempelvis mobiltelefoner. Der skal jeg gemme en masse detaljer (specifikationer) om mobiltelefoner - se eksempelvis http://www.thephonedatabase.com/Samsung_Galaxy_S5_1133_Cell_Phone
Jeg kan se at jeg ville få en masse forskellige tabeller hvis jeg skulle gøre dette. Hvordan anbefales at opsætte sådan nogle tabeller, når jeg senere hen også gernevil sælge eksempelvis computere eller vaskemaskiner?

Har startet med at lave det sådan her: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6799580/db.PNG

Men det er naturligvis forkert. Kan nogen hjælpe mig lidt på vej
Avatar billede claes57 Ekspert
22. august 2014 - 09:41 #1
en quick&dirty løsning?
en tabel med et antal ja/nej
en tabel med datoer
en tabel med tal
en tabel med tekst
og til at koble det sammen - en tabel med gruppenavn (fx mobiltlf) og et antal tekstfelter med navne på data og link til tabl+feltnr jf ovenstående.
Skulle man senere få brug for et specielt talformat, så bare tilføj det i tal-tabel, og link til det fra den pågældende varegruppe-post.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. august 2014 - 18:29 #2
Med kun en eller faa produkt typer, saa vil en produkt specifik tabel med detaljeret info nok virke fint.

Men faar du mange produkter skal du angribe problemet anderledes.

To muligheder er:

1) Lave et enkelt tekst felt og gem den yderligere information i et stukturet format som XML eller JSON.

2) Lave en enkelt tabel med 3 felter:
  - produkt id
  - egenskab navn
  - egenskab vaerdi