Avatar billede jshforever Nybegynder
01. september 2014 - 22:57 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvilken CPU køler burde jeg købe ?

har en MSI B85M-E45 og en Intel Core i7 4790 @ 3.60GHz og vil gerne have en bedre køler, min max pris er 500~ kr.
Avatar billede sonalias Seniormester
02. september 2014 - 08:59 #1
http://www.edbpriser.dk/processorkoeling/cooler-master-hyper-212-evo-id-6316805.aspx er en god billig køler hvis du har plads til den i dit kabinet :) bruger selv en til at OC min i5-2500k til 4.5 hvor den endnu ikke har været over 60 grader
Avatar billede jshforever Nybegynder
02. september 2014 - 11:20 #2
Kigger lige om der er plads til den ^^ den virker meget stor.
Avatar billede sonalias Seniormester
02. september 2014 - 11:23 #3
god køling til små penge = stor køler, du kan ikke få det hele ;) Du kan slå dit kabinet op og se frihøjde, det skal være større end køler højden. Skriv hvis den er for stor, så kan jeg komme med et andet forslag :)
Avatar billede jshforever Nybegynder
02. september 2014 - 11:41 #4
Er ikke hjemme pt. men kigger på det senere.
Avatar billede jshforever Nybegynder
02. september 2014 - 14:51 #5
Fra cpu til enden af kabinettet er der 18 cm, er dog lidt i tvivl om mine ram og grafikkortet kommer i vejen for den... hvad er dimissionerne på kobber stykket ?
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2014 - 10:08 #6
Heatsink-dimensioner    159 mm x 116 mm x 51 mm
Du kan finde alle specifikationerne på edbpriser :)
Avatar billede jshforever Nybegynder
03. september 2014 - 11:56 #7
Tænkte på at købe en vandkøler, har kigget på denne :) https://www.komplett.dk/corsair-h60-hydro-series-cpu-kler/769223#!tab:info
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2014 - 18:04 #8
h60 er også en god serie, men som sagt når man snakker køling er der 3 parametre at stille på:
Pris
Størrelse
Effekt

Og du må kun vælge 2!
H60 giver dig god effekt og lille, men høj pris.
212 give dig god effet og lav pris, men stor :)
Hvis du har glas i siden af dit kabinet ville jeg nok også give det ekstra for h60, men hvis den altid er lukket giver 212 et rigtig godt flow i kabinettet.
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2014 - 18:08 #9
** En parameter der ikke er nævnt er støjniveau som du evt også kan tage med i dine overvejelser, vandkøling med 2 blæsere larmer oftest mindre end dem med 1 (sammenlign kun samme serie fra samme firmaer)
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2014 - 18:09 #10
http://www.edbpriser.dk/processorkoeling/cooler-master-nepton-140xl-id-7864963.aspx larmer eksempelvis 5dBA mindre end h60, hvilket faktisk er en del da dB skalaen er logaritmisk
Avatar billede jshforever Nybegynder
03. september 2014 - 20:08 #11
som sagt ligger min pris på ~500 kr. så regner med at jeg vælger h60 :)
Avatar billede sonalias Seniormester
03. september 2014 - 21:55 #12
ok, også et fornuftigt valg :) Du kan acceptere svaret hvis du synes jeg har været behjælpelig