Avatar billede Sidney47 Nybegynder
09. september 2014 - 20:15 Der er 10 kommentarer

Clean start ved hver start af computer?

Jeg ved at det kan lade sig gøre i WinXP, - jeg husker blot ikke hvordan, men WinXP er irrelevant, da jeg nu vil lave en installation med Win7, der, når alt er installeret og klar, "gemmes", så det er netop DEN opsætning der startes op med hver gang jeg tænder for computeren.

Jeg er godt og vel træt af vira og malware, og ønsker derfor på den pc jeg bør kunne stole på virker HVER DAG, at køre en clean startop...

Er der nogen der ved hvordan, eller kan henvise mig til HowTo?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 16:37 #1
Som jeg forstår dig må det jo så være et image der ligges ind ved hver opstart.
Er du klar over at det kan tage op til en halv time at indlæse?
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 19:46 #2
Ja, - hvis det først skal pakkes ud, - men det er ikke den måde det skal gøres på, - jeg husker blot ikke hvordan.

Man - låser computerens programmer, så ethvert installeret program, opdateringer og, - vira samt malware, ikke kommer med næste gang man starter op.
Det blev brugt på de tekniske skoler jeg var ansat på, netop for at forhindre "smarte" elever i at lave sabotage.
Det tog ikke mere end et minut mere at starte den op med denne løsning, og så var computeren klar, som da den blev installeret....

Det var så, relativt nemt for os IT folk, blot at opgradere en enkelt computer når det var nødvendigt, lave et nyt image, som så blev installeret på alle computerne via LAN.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 20:10 #3
Ja det kan jeg godt forestille mig du kom ud for ;-).

Har set det du beskriver på XP for mange år siden, og det tog et par minutter før den kom op igen. Men om der findes tilsvarende til Win 7 og hvad det hedder ved jeg desværre ikke. Men jeg er da nysgerrig at høre om det. Så jeg kigger lige med.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 20:14 #4
Er det en form for automatisk systemgendannelse ved opstart?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 20:28 #5
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 20:29 #6
Jeg ved ikke om det er det der måske kunne gøre det, - men vil det også kunne fjerne malware og vira, samt alt det der installeres uden din viden :-) ?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 20:33 #7
#6 Det har jeg ikke erfaring med desværre. Har ikke brugt dette program.

Jeg bruger Image metoden der overskriver, hvis jeg ikke kan løse problemet rimeligt hurtigt med diverse andre hjælpemidler.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 20:35 #8
Roolback kunne bruges, men så tager det jo en krig før jeg kan komme "på", - og, så skal jeg selv være aktiv, og jeg lider, selv i min pensionsalder, ikke af tålmodighed :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2014 - 20:37 #9
Jeg må nok ty til image metoden, det burde jeg i grunden have gjort for år tilbage, - men du ved "rigtige mænd tager ikke backup, men de græder eller bander meget" :-)

Jeg lader lige tråden stå åben, kommer der ikke andre løsninger får du point....
Avatar billede 220661 Ekspert
10. september 2014 - 20:51 #10
Ja den bemærkning har jeg hørt før.

Jeg tager nu backup, og bruger image til systemet.

Har udelukkende Windows og programmer der jævnligt opdateres på c drevet.
Og så har jeg et drev til andre programmer som der er en gangs installtioner.O
Samt et drev til personlige filer og backup af c drevet. Mine personlige filer har jeg ud over på computeren også på to eksterne harddiske. Herpå ligger der også backup af c drev så jeg har dem 2 steder.
Har aldrig mistet data på den måde.
De eksterne er kun fysisk tilsluttet når jag laver backup og image af systemet.
Fordelen ved denne metode er at image ikke bliver særlig store.