Avatar billede muddyw. Praktikant
09. september 2014 - 21:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

funktion der tjekker for punktum eller komma

er der en funktion som kan tjekke for input - der tjekker om der er tastet punktum eller komma i et flet og som ikke giver lov til at taste punktum i feltet - og hvordan skal den programmeres?

for jeg har lavet en timeseddel hvor der kun må tastes tal og komma, ellers går der ged i udregningen.
Avatar billede kim1a Ekspert
09. september 2014 - 21:59 #1
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men fik blot en lille tanke at det måske var en ide at have en lille makro som omdannede punktummer til komma? Det lyder i hvert fald som om det måske var en måde at omgå dine udfordringer?
Avatar billede store-morten Ekspert
09. september 2014 - 22:14 #2
Prøv med Datavalidering --> Tilad: Decimal
Avatar billede store-morten Ekspert
09. september 2014 - 22:21 #3
Datavalidering --> Tilad: Decimal
Data: Større end
Minimum: 0

Fejlmeddelelse --> Type: Stop
Fejlmeddelelse: Brug , (komma)
Avatar billede kurtba Ekspert
09. september 2014 - 22:24 #4
Når man skal regne med timer og minutter bør man som udgangspunkt bruge det format, som Excel kender, hvilket betyder at der skal anvendes :
Men du har valgt noget andet. Du skriver ikke hvilken version af Excel du bruger, men hvis det er i Excel 2013, kan du bruge menuen Data - vælg så Datavalidering.
Først markerer du de kolonner, som skal have begrænsningen.
Så vælger du Data-Datavalidering.
I Tillad vælger du Decimal
I Data vælger du mellem
I minimum skriver du 00,00
I maximum skriver du 23,59
Tryk Ok.
Så vil alle andre former for indtastninger blive afvist.
Avatar billede conz Juniormester
09. september 2014 - 22:25 #5
Du kan lave en formel i data validation, der ikke tillader komma eller punktum.

=NOT(ISNUMBER(SEARCH(".",$A1))+ISNUMBER(SEARCH(",",$A1)))

Den formel vil forhindre indtastning af punktum og komma i en rangen af celler startende fra A1.
Avatar billede muddyw. Praktikant
09. september 2014 - 23:21 #6
#4
jeg bruger excel 2011 - med din løsning får man stadig lov til at taste punktum.
Avatar billede muddyw. Praktikant
09. september 2014 - 23:25 #7
#3
med din løsning får man stadig lov til at taste punktum.
Avatar billede muddyw. Praktikant
09. september 2014 - 23:27 #8
#5

jeg har copy pastet din formel i formellinjen og det virker ikke
Avatar billede store-morten Ekspert
10. september 2014 - 00:04 #9
Avatar billede kurtba Ekspert
10. september 2014 - 00:15 #10
Jeg forstår ikke, at punktum er tilladt, idet det ikke er tilfældet når jeg gør det.
Men når det er Excel 2011 må det jo være apple, og om den behandler punktum og komma anderledes kan jeg ikke udtale mig om.
Hos mig er alt andet end tal mellem de anførte adskilt af komma ej tilladt.
Du bør i øvrigt  ikke bruge svar, men i stedet kommentar - med mindre du på et tidspunkt vil give dig selv point.
Avatar billede muddyw. Praktikant
10. september 2014 - 18:36 #11
#9:

Jeg har hentet din fil og afprøvet.

Hvis jeg taster 4.5 ind i feltet + enter laves tallet automatisk om til 0,17 og jeg får iøvrigt ingen fejlmeddelse. Øv bøv.

Ved ikke om det er fordi jeg bruger excel 2011 til mac eller hvad der sker.
Avatar billede kurtba Ekspert
10. september 2014 - 22:11 #12
Det virker mærkeligt. Nu har jeg også testet min løsning i Excel 2007, og der virker den også.
Den fil, som store-morten har uploadet, virker også fint hos mig.
Jeg tænker på, om de celler du taster i, allerede har noget formattering som ikke er standard, siden det ikke virker.
Som udgangspunkt skulle de forskellige funktioner i Excel virke ens i mac og Windows udgaver.
Har du prøvet løsningsforslagene i et helt tomt og uberørt ark?
Avatar billede store-morten Ekspert
10. september 2014 - 22:54 #13
Hvad sker der, hvis du taster 1 ind i feltet (A1) + enter?

Hvad sker der, hvis du taster A ind i feltet (A1) + enter?

Hvad sker der, hvis du taster 4.5 ind i et andet felt (A2)+ enter?
Avatar billede muddyw. Praktikant
18. december 2014 - 23:39 #14
#13
resultat:
1,00
"prøv igen"
4,5