Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. september 2014 - 10:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjemmesidebiks - hvordan opretter man webhoteller for andre?

Hej

Jeg går med en tanke om at starte min egen hjemmesidebiks, hvor jeg vil udvikle hjemmesider for andre, men er blevet lidt i tvivl om hvordan man starter.

Jeg ejer ikke mit eget webhotel og skal derfor gøre brug af andre.
Hvordan er proceduren for at oprette et webhotel for en anden person/firma? Skal de selv sørge for at oprette sig hos webhotellet + DK Hostmaster, eller er det noget jeg bør gøre som udbyder af hjemmesider?
Og hvordan skal det foregå med betaling - skal jeg betale det årlige beløb hos webhotellet og så opkræve firmaet bagefter, eller skal regningen bare komme til dem direkte fra webhotellet?

Det som jeg egentlig helst vil er at tage et aftalt beløb for design og opsætning af hjemmeside og derefter overdrage hjemmesiden til personen/firmaet, som så efterfølgende selv står for betaling. Derudover vil jeg tilbyde en timesupport/supportkontrakt.

Hvad kan lade sig gøre, og hvad tænker I er smartest?

Mvh.
Søren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 11:39 #1
jeg ville gøre det i 2 omgange.
til dit brug en site og i den laver du undermapper med systemer til den enkelte kunde. De kan så via adgangskontrol se den hos dig, men ikke få adgang til kode osv. Når design og opsætning er på plads, så flytter du det til kundens site.
Du kan oprette site og dk-hostmaster - men sæt kundens navn ind fra start.
Din prisliste skal indeholde dine priser og så de løbende til site og dk-hostmaster, så kunde VED, at det ikke betales via dig.
Prøv evt at få en affiliate-løsning hos en udbyder (dvs du får % af den omsætning du skaffer)
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. september 2014 - 12:49 #2
Hej og tak for dit svar.

Jeg skal lige være sikker på hvad du mener.
Jeg har min hjemmeside www.blabla.dk, hvorfra jeg tilbyder at lave hjemmesider til andre (hostet hos unoeuro.dk - både min egen side og dem jeg vil oprette).
Skal jeg så i mit kontrolpanel vælge "Tilknyt flere domæner", eller hvordan?

Under oprettelse af domæne hos unoeuro skal jeg bruge en masse personligt info på kunden og man skal vidst også bruge nemid ved registrering hos DK Hostmaster - det er der vel ikke nogen måde hvor på jeg kan gøre for personen/firmaet, eller hvordan?

Mvh.
Søren
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 13:00 #3
du skal ikke tilknytte domæne - det er jo ikke købt endnu.
Bare lav en mappe, så kunden kan gå til blabla.dk/kunde1demo
og se design og evt lege med mht opsætning.
Du skal så have fx wordpress lagt ind der også - hvis det er det, kunden vil have sit site i.

Når kunde skriver under på kontrakt, så kan du fx være hos kunde og I opretter domæne og dk-hostmaster i fællesskab. Er I langt fra hinanden, så kan det måske klares via teamviewer, hvor kunde logger ind hos sig selv, og du så overtager skærm og udfylder data.
Avatar billede supportsiden Professor
11. september 2014 - 13:02 #4
Domænenavne bør som hovedregel ejes og administreres af ejeren selv, ikke dig. Ofte har ejeren dog ikke den fornødne viden.

Fra webhotellet beder man om en redelegering hos DK Hostmaster, domænejeren får så en email med et link til godkendelse.
Før redelegering bør man checke at domæneejeren kan logge ind på DK Hostmaster.

Men webhotel er ikke bare nogle hjemmesider, der er også DNS, e-mail og måske andre services der skal tages hånd om.

Jeg benytter selv en hosting udbyder som giver bonus (engangsbeløb) for hvert ny særskilt  domæne konto der oprettes. Kunden har således sine egne logins og koder.
Ellers er Affiliate et godt forslag, hvis du kan få løbende bonus.

Har du forudsætninger for at håndtere DNS osv. ? Hvis ikke, så vent til du har det.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. september 2014 - 13:28 #5
@claes57
Okay, men er det ikke noget juks at flytte en wordpress-installation, eller hvad (mht. links til div. sider, posts, kommentarer mv.)? (det bliver primært i Wordpress jeg udvikler).
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. september 2014 - 13:41 #6
@supportsiden

Jeg må prøve at se om jeg ikke kan få en aftale med et webhotel.
Avatar billede supportsiden Professor
11. september 2014 - 13:56 #7
Du kan flytte WorldPress sitet med Akeeba backup :
Migrate. Move. Duplicate.
Migrate your blog to a different server. Move it to a different location. Or create an exact clone. With Akeeba Backup, it's a piece of cake!
https://www.akeebabackup.com/products/akeeba-backup-wordpress.html
Avatar billede claes57 Ekspert
11. september 2014 - 13:56 #8
Jeg er ikke selv wordpress kender - men er der ikke et backup-program, der kan flytte et system. Og links internt er vel relative, så det burde ikke være et problem. Men det kan være, at jeg tager fejl.
Avatar billede DonSkoD Juniormester
11. september 2014 - 14:03 #9
Det må jeg lige kigge nærmere på.

Tak for inputs - smid svar hvis I vil have points ;)
Avatar billede supportsiden Professor
11. september 2014 - 14:15 #10
Domænenavne bør som hovedregel ejes og administreres af ejeren selv, ikke dig. Ofte har ejeren dog ikke den fornødne viden.

Fra webhotellet beder man om en redelegering hos DK Hostmaster, domænejeren får så en email med et link til godkendelse.
Før redelegering bør man checke at domæneejeren kan logge ind på DK Hostmaster.

Men webhotel er ikke bare nogle hjemmesider, der er også DNS, e-mail og måske andre services der skal tages hånd om.

Jeg benytter selv en hosting udbyder som giver bonus (engangsbeløb) for hvert ny særskilt  domæne konto der oprettes. Kunden har således sine egne logins og koder.
Ellers er Affiliate et godt forslag, hvis du kan få løbende bonus.

Har du forudsætninger for at håndtere DNS osv. ? Hvis ikke, så vent til du har det.

Du kan flytte WorldPress sitet med Akeeba backup :
Migrate. Move. Duplicate.
Migrate your blog to a different server. Move it to a different location. Or create an exact clone. With Akeeba Backup, it's a piece of cake!
https://www.akeebabackup.com/products/akeeba-backup-wordpress.html