Avatar billede Slettet bruger
11. september 2014 - 17:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VPN server (i hjemmet) fx vha NAS

Jeg har et par services som er afhængig af at jeg er på mit hjemmenetværk.

Jeg er på udkig efter et setup (måske en "VPN server" løsning) hvor jeg får samme rettigheder som jeg har på mit hjemmenetværk. Altså få tildelt en "IP adresse" på fx telefon, tablet eller pc som om jeg var på hjemmenetværket. Jeg bruger primært Android og IOS så løsningen skal understøtte dette.

Jeg har kigget på standard løsningen i windows men det kræver jo jeg har en PC stående tændt derhjemme. jeg har ikke en ekstra PC til det formål.

Spørgsmål:

Hvad er bedste løsning til prisen?

Kan en Synology disk server (fx DS 106j) fungere som VPN server og derved tildele en enhed IP adresse så det ser ud til jeg er på hjemmenetværket?

Er der andre NAS servere som er bedre egnet?

Er opsætning af sådanne VPN servere vanslig?

På forhånd tak.
Avatar billede chalde Seniormester
11. september 2014 - 20:46 #1
Ja, Synology kan. Både PPTP og OpenVPN, samt IPSec/l2tp (på nyere Synology), sidstnævnte (openvpn/IPSec/l2tp) er mest sikker men OpenVPN er ikke kompatibel med IOS.
Opsætning på synology er ret lige til: https://www.synology.com/en-uk/knowledgebase/tutorials/459

Alternativt kan du købe en router med indbygget VPN. Flere SOHO routere er begyndt at komme med VPN indbygget.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2014 - 11:22 #2
Tak for svaret. Er det alle Synology disks man kan anvende som VPN server? Hvor kan man se om det er muligt på fx en DS 106j.

Mht. SoHo router har jeg ladet mig fortælle at opsætningen generelt kræver en del IT kendskab og at nogle af de standard opsætninger der findes til NAS er lettere at gå til. De er vel også forholdsvis dyre sammenlignet med en billig NAS disk.
(Jeg er ude efter en billig og enkelt løsning, da det er begrænset hvor meget det vil blive anvendt).

Er der fordele ved at anvende en router frem for en NAS disk, fx. hastighed?
Avatar billede chalde Seniormester
12. september 2014 - 12:22 #3
#2 Det ser ikke ud til at DS106j kan opgraderes til den version af DSM der giver mulighed for VPN desværre. https://www.synology.com/en-global/support/download/DS-106j

Opsætningsmæssigt er det lidt forskelligt. Asus har f.eks. et meget simpelt setup i deres routere, men det er ikke alle protokoller der understøttes. For de mere avancerede løsninger/modeller, så kan det godt kræve mere at sætte op.

Vedr. hastighed så afhænger det enormt meget af det enkelte produkt. Så der er ingen gylden regel.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2014 - 13:40 #4
Tak for de gode svar.

Skal man ind på hvert enkelt produkt for at se om den kan opgraderes til en DSM der understøtter VPN? Og hvorledes kan jeg se om det er den korrekte DSM version?
Avatar billede chalde Seniormester
12. september 2014 - 14:20 #5
Hvis din DSM kan opgraderes, så anbefales det lige meget hvad (i nyere DSM kan det gøres direkte der fra, andre skal hentes fra Synology's hjemmeside).
Hvis den understøtter VPN, så kan VPN services hentes gennem pakkecentret i DSM.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2014 - 15:11 #6
Nu har jeg ikke nogen NAS og vil gerne undgå at fejlkøbe. Alle nyere modeller kan givetvis sikre mig en VPN server forbindelse. Jeg skal vel regne med ca. 2.000 kr.? Havde dog håbet på en billigere løsning.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2014 - 16:55 #7
Ved du hvor jeg kan se om VPN server er mulig på DSM version 4.2 (til Synology 209/209+) eller DSM version 3.1 (til Synology 207+)?