Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2014 - 19:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sata2 vs Sata3 med usb3

Har en teori jeg er nødt til at få punkteret.

usb3 - 300 MB/s
sata2 - 300 MB/s
sata3 - 600 MB/s

Er det korrekt at hvis jeg har en sata3 harddisk, som er tilsluttet en sata2 port, så vil den ikke yde lavere hastigheder når dens maks overførelses hastighed er 200 MB/s? da sata2 og sata3 begge er over 300 MB/s eller vil harddisken miste noget hastighed fordi den ikke er på en sata3 port?

Håber nogen kan følge min tankegang.. - altså om der e ren slags skjult flaskehals.. på en harddisk når den skal benytter ældre standarder..

Håber lidt min teori om overførelseshastighedstab er en myte og ikke er eksisterende..
12. september 2014 - 21:32 #1
Det er korrekt :)

Overførelsen af data fra f.eks RAM til den fysiske disk, eller den anden vej, er en kæde af "led" hver med sin overførelses hastighed. Og intefacet er jo en af ledene. Og der I den sidste ende, det lansomste led der bestemmer overføresles hastigheden.

Og den langsomste del er selve mekanikken.
Jeg må lige indskyde, at moderne diske har buffere (cache).
Hvis du kicker på en disks overførelses hastighed, er der flere parameter.
Host til Buffer, her vil det langsomere interface, naturligvis nedsætte hastigheden.
Buffer til disk, her er vi ude I den langsomme del, hvor intefacet ikke har nogen betydning.
Du har så søgetid, og overførelses hastighed.
Det tager tid at skifte spor, og hovedet skal vente på at rigtigt sektor kommer forbi.
Søgetiden bliver opgivet i:
Track to track - fra et spor til et ved siden af.
Full stroke - hvor lang tid tager det, hvis armen skal bevæge sig fra det yderste til det inderste spor.
Avarage - Hvad er den gennemsnitlige søgetid.
Oveførelses hastigheden.
Der er jo som tidligere nævnt host to buffer.
Og buffer to disk.
Så er der burst transfer, hvad er det aller hurtigste den kan overføre data.
Sustained transfer - vedvarende oveførelse - Hvor hurtigt kan den over føre store data mængder, hvis data'en ligger pænt I række følge.
Og så er der den gennemsnitlige overførelses hastighed.

Du skal også være opmærksom på, at nogle diske er optimeret til vedvarende overførelse, andre er optimeret til "tilfældige" overførelser, så det kommer lidt an på hvad disken skal bruges til.

Jeg har ikke lige fået skrevet det her så godt som jeg gerne ville, men hvis du er interresseret, kan jeg finde nogle gode dokumenter om det.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2014 - 21:37 #2
Uden at ville blande mig særligt så husk lige at hvis man kørte dem i raid o fremkommer der en hurtig hastighed

Sådan bare en teori

M.v.h
Avatar billede Blueeyez Mester
12. september 2014 - 23:01 #3
Prøver lige og forklare det igen.

Jeg har en harddisk med sata3. Dette betyder dog at den understøtter sata1, 2 og 3. Det der bekymrer mig er om harddiskens overførelseshastighed kan påvirkes ved at den kun kan bruge sata2. Jeg er godt klar over at sata3 kan komme op på 600 MB/s og sata2 300 MB/s, men hvis en harddisk er vurderet til 125 MB/s, så er det vel via sata3 og ikke nødvendigvis den hastighed man kan forvente på sata2?
13. september 2014 - 14:09 #4
#2 - Ikke nødvendigt vis, det kommer an på så meget. Det kan være bedre at købe en hurtigere disk.

#3:
SATA er dit interface, altså din forbindelse mellem hosten (Computeren) og bufferen (Cache) i disken
SATA 2: 3 gb (gigabit) / sekund, for host til Buffer.
SATA 3: 6 gb / sekund, host til buffer.

De 125 MB er sandsynligvis din vedvarende oveførelse fra disken, med disken mener jeg mekanikken, eller pladerne om du vil.

Så de 125 MB vil den levere uanset om du kører SATA 2 eller SATA 3. Fordi dit interface er hurtigere end mekanikken.

Taler vi om Host til Buffer, så er SATA 3 hurtigere end SATA 2, da bufferen er RAM, som er hurtigere end SATA 3.
Så længe du skriver mindre klumper end der kan være i bufferen, vil du kunne måle en forskel.
Så kan du jo se på din buffer størrelse, om det reelt er noget du kan mærke :)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. september 2014 - 18:02 #5
#4 Okay, blot fordi du lyder til at have styr på det.

Harddiskene er Western Digital RED 4 TB som har en overførelseshastighed på 150 MB/s. Vil sata 2 og 3 levere den samme overførelseshastighed? (Det er jo under 300 MB/s og 600 MB/s)
13. september 2014 - 18:33 #6
Det simple svar er Ja :)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2014 - 08:12 #7
bare lige denne her

raid 0 er altid hurtigere og kan køres fra 2 forskellige harddiske

bare læs og fortsæt uden at jeg blander mig ok
14. september 2014 - 15:12 #8
#7 - Nej :)
Avatar billede Blueeyez Mester
14. september 2014 - 19:33 #9
#7 Det er ikke en mulighed at benytte flere harddiske :-) Er nu heller ikke ude efter at få hurtigere harddiske, men vil godt undgå at påvirke ydeevnen hvis muligt :-)

#8 Smid et svar :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
16. september 2014 - 23:31 #10
Lukker da jeg ikke har fået et svar.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2014 - 07:27 #11
"8 jo

http://superuser.com/questions/357270/raid-01-transfer-speed-and-ssd-hdd-combination

RAID will always work at the slowest drives speed, that's why as a general 'rule of thumb' you use equal drives with equal storage and speeds.

det er også min erfaring