Avatar billede Martinfys Nybegynder
13. september 2014 - 23:46 Der er 5 kommentarer

2 genstande udgør et isoleret system.

genstand 1 150 g har en specifik varmekapavitet på 900 J(kgC)
genstand 2 vejer 0,65 Kg, har en specifik varmekapacitet på 130 J(kgC)
opnår fælles temperatur på 56 C
1, varmemængde 1 modtager?
2, varmemængde 2 modtager ?
3, starttemperatur 2 ?

jeg har kigget længere på denne opg. men kan ikke lige dreje den, den er nok simpel men jeg kan ikke lige se formeller og opstilling for mig.

håber der er nogen der kan hjælp mig på forhånd tak.
Avatar billede acore Ekspert
14. september 2014 - 06:42 #1
Der er uendelig mange løsninger: En er, at begge genstande har en startemperatur på 56 C og ingen varmemængde modtager. Måske mangler du en oplysning?

Varmebalancen er (Cp1/Cp2: Varmefylde for 1 og 2, w1/w2 vægt og T1/T2/T temperatur af 1, 2 og bagefter):

Cp1 x w1 x (T1-T) + Cp2 x w2 x (T2-T) = 0
Avatar billede Martinfys Nybegynder
14. september 2014 - 08:21 #2
har forhørt mig lidt havde glemt at 1 har en starttemperatur på 96 C. men jeg kan stafig ikke se hvordan formel skal stillers op, og hvordan deet skal udregnes ?
kan overhovdet ikke se det
Avatar billede acore Ekspert
14. september 2014 - 10:31 #3
Jeg har jo givet formlen - hvad forstår du ikke ved den?

Du ved allerede at

T = 56 C
w1 = 0,15 kg
w2 = 0,65 kg
Cp1 = 900 J/C/kg
Cp2 = 150 J/C/kg

Så har du en ligning med en ubekendt, som du skal løse.
Avatar billede Martinfys Nybegynder
24. februar 2015 - 08:53 #4
tak for hjælpen det var svar/ hjælp til mig. sorry det senere svare
Avatar billede acore Ekspert
12. maj 2015 - 15:26 #5
svar