Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 11:47 Der er 35 kommentarer

HJÆLP Computer 'registrerer' ikke lagerenhed

Hjælp Hjælp Hjælp.

Jeg har en lagerenhed 'Packard Bell Go', som jeg for 14 dage siden har overført en masse billeder til. Nu vil jeg gerne sætte nogle af billederne tilbage på computeren.
Når jeg tilslutter lagerenheden, bliver den ikke 'registreret' i 'Computer', så kan ikke åbne den...
Det mærkelige er, at den registreres hvis man går ind i 'Enheder og printere' og den kan også fjernes i 'sikker fjernelse af hardware'.
Har prøvet på adskillelige computere (både stationær og bærbar) og ingen af dem registrerer lagerenheden.....

Nogen der ved hvad der er galt, eller hvad jeg kan gøre for at få mine mange billeder tilbage????
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 12:23 #1
Hej og velkommen til.
Er alle computere du har brugt den på Windows baserede?

Kan du se den i enhedshåndtering, og hvad er status herinde hvis du kan se den?
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 12:34 #2
Ja, det er Windows alle sammen. Kan godt se den i enhedshåndtering også - under 'diskdrev'. Hvad mener du med 'status'?  Det eneste jeg kan se, er at den er aktiveret.
Er ikke inde i alt det er computerhalløj ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 12:36 #3
Står der hvilket filformat den er i?
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 12:43 #4
Nej, der står ikke noget om filformat nogen steder.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 12:46 #5
Undskyld. Det var jo diskhåndtering jeg skulle have dig ind i.
Prøv at se der :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 12:48 #6
http://www.it-artikler.dk/wp-content/uploads/diskhaandtering2-thumb.jpg
Herinde vil du kunne se om den er ntfs fat32 eller står som Raw.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 13:09 #7
Hvis det er lagerenheden, så kan jeg ikke se filformatet da den heller ikke bliver registreret (eller hvad det nu kaldes) inde i diskhåndtering..
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 13:18 #8
Den skriver jeg skal initialisere en disk før Logical disk Manager kan få adgang - så står der: Brug følgende partitionstype

MBR (Master Boot Record)

GUID (GUID-partitionstabel)

Jeg forstår intet af dette - oversættelse tak?
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 13:19 #9
Undksyld

GPT (GUID - partitionstabel
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 13:20 #10
Har du prøvet i enhedshådnteringen at fjerne enheden og lade Windows gen installere den ved genstart of computeren.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 13:24 #11
prøver jeg lige
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 13:27 #12
Så ikke #8 og #9 før jeg postede #10 ;-)
Hvor stor er disken i GB?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 13:28 #13
#11 Giver nok samme resultat igen som #8 vil jeg tro
Avatar billede Chriswin Nybegynder
14. september 2014 - 13:42 #14
Ja, ikke nogen forskel. Computeren installerer lagerenheden, men der sker ikke nogen automatisk afspilning som der plejer, og den registreres ikke i 'Computer'.
Ved ikke præcist hvor stor den er - kan ikke lige se hvor jeg skal se det henne, når jeg ikke har den i 'Computer'.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. september 2014 - 15:01 #15
Jeg er ikke 100 mester mester i pertitionstabeller, men vil umiddelbart tro den skal være i gpt da du jo ikke skal bruge den som boot disk.
Men jeg er heller ikke sikker på om den vil formatere disken når du vælger at initialisere med det ene eller det andet valg.
Så derfor havde det måske været en ide at se om man kunne gendanne de filer som man ikke kan se før man initialiserer disken.
Det havde jeg i hvert fald prøvet.
Der findes mange forskellige programmer til dette.
Recuva
Get data back
mfl.
Man kunne evt også se disken med en live cd hvor systemet ikke er et Windows baseret system og prøve at gendanne den vej.
Men jeg har ingen erfaringer med dette, da jeg ikke selv har haft behov for at gendanne filer.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2014 - 18:08 #16
Når både MBR og TGP står til rådighed, har disken sandsynligvis mistet partitions tabellen. Den kan muligvis reddes.
Windows MBR kan ikke se diske over 2.2 TB. Men da du allerede har haft kontakt med den, er den ikke større, eller du kører du GTP, og så skulle disken kunne læses alligevel. Så på samme PC, kan problemet ikke ligge der.
Så det gælder altså partitions tabellen. Prøv med dette progarm.
Gå op for oven, under Vizard/ Partition recovery Vizard og lad programmed søge automatisk. HUSK til sidst at trykke på APPLY oppe i venstre hjørne. http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2014 - 18:09 #17
Rettelse: eller du kører GPT.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2014 - 17:54 #18
Tak for indspark i tråden geron. :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2014 - 19:36 #19
Nå ja, jeg er da helt enig i dit forslag med at gendanne data med f.eks. Recuva, det er bare nemmere, hvis man lige kunne trylle partitions tabellen frem igen, så det er da værd at prøve. Angående GPT Windows på MBR kan godt læse en GPT . Jeg har prøvet det på en intern extra HDD bare af nysgerrighed:-)
Avatar billede Chriswin Nybegynder
15. september 2014 - 23:50 #20
Min computer siger jeg ikke kan det der GPT, da der sker en I/O-enhedsfejl? Hvad er dette? Er ret sikker på den siger det samme ved MBR...
Er lagerenheden kaput eller?
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 00:18 #21
MBR og GPT er bare måden harddisken er formateret på. I/O enhedsfejl betyder at der er fejl i indput-output, som her vel må betyde, at disken ikke kan læses. Prøvede du programmet jeg linkede til? hvis du gjorde, kunne disken så ikke ses der? Windows kan ikke se disken, hvis partitions tabellen mangler. Det er et meget lille stykke data på disken.
Har du prøvet et andet kabel? Der kan også ske det, at den smule elektronik, som sidder i boxen, der hvor man sætter stikket i, er gået i stykker, så kan disken bruges ved at blive taget ud.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 00:22 #22
Prøvede programmet, men min computer gik bare i stå ... kan lige prøve igen. Er ikke sikker på hvordan det skal bruges.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 00:30 #23
Den skriver at jeg skal slukke for Vistas 'user access control'(brugerkonti) - da jeg gjorde det sidst, gik computeren i stå og var nærmest ikke til at starte op igen ..

Det virker desuden ikke til at programmet kan finde lagerenheden - kan ikke se den står nogle steder i hvert fald. Men ved i grunden heller ikke helt hvad jeg laver :/
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 01:05 #24
Jeg forstår ikke det med at MiniTool skulle kunne sætte computeren i stå. Jeg kender det program, og det har altid fungeret perfekt.
Hvis disken ikke kan ses i MiniTool, så er boxen eller disken i stykker. http://peecee.dk/upload/view/442498
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 01:09 #25
Ps. du skal ikke slukke for noget, bare bruge wizard, hvis disken kan ses.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 12:57 #26
Har prøvet programmet igen. Den har fundet en disk, men der står ikke rigtigt navnet på den og der står derudover 'bad disk' .. Prøver jeg at trykke på 'copy disk wizard' finder den frem til lagerenhedens navn og skriver der er -5,53 MB på den.. Hvilket er umuligt..???
Jeg må have gjort noget rivende galt.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 13:41 #27
Det er måske en "Bad disk"? Men du skulle ikke trykke på Copy disk wizard,
Men som jeg skrev i #16, Partition recovery Vizard. Du skulle jo ikke kopiere noget, men finde partitions tabellen.
Hvis disken ikke kan ses, kan det heller ikke nytte med hverken Recuva eller Linux live-CD. Så er din eneste mulighed, at tage disken ud af boxen, og sætte den direkte til et bundkort, for at se om den er syg.
Jeg kender ikke den box du har, men desværre er den slags ofte så kunde fjendst, at de ikke kan skrues fra hinanden, men skal brækkes i stykker.
Men er disken i orden, kan man købe en box til den.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 14:05 #28
Har også prøvet Partition recovery Wizard, men det er der den skriver den skal i gennem 720575940379169070 sectors - og efter 15 min står den på 1640 eller sådan noget..
Det kan da ikke passe det skal tage så langt tid.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 14:21 #29
Nej det kan ikke passe. Det handler om en boot sektor på 64 bytes, eller noget i den retning. Det tager kun et øjeblik at finde den, forudsat at disken kan læses. Jeg tror du må opgive at få noget ud af den disk, i alt fald i boxen. Om disken kan køre uden boxen, kan kun et forsøg vise.
Hvis der stadig er garanti på boxen, kan du jo benytte den, men så får du ingen af dine data tilbage.
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 15:35 #30
Buuuuuuh :((((
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 15:35 #31
Men mange tak for hjælpen !
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 15:45 #32
Det er Ok:-) Vil du prøve at tage disken ud af boxen?
Avatar billede Chriswin Nybegynder
16. september 2014 - 16:17 #33
Det ved jeg ikke. Har ikke forstand på det, så må hellere finde nogen som har. Men som du skriver, så er den ikke til at få op :/
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2014 - 16:31 #34
Jeg havde en  disk i en Verbatim box. Den fungerede ikke, så jeg brækkede boxen op med en skruetrækker, og selve disken var ok. Men det var sgu besværligt at brække boxen op. Man må jo ikke slå på boxen med f.eks et stemmehjern, fordi slagene forplanter sig til disken. Så det er da fint, hvis du kan få noget hjælp til det.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2014 - 23:34 #35
Jeg hopper af tråden nu. Husk at lukke. 220661 kom jo med mange gode forslag:-)