Avatar billede manneDnK Nybegynder
16. september 2014 - 14:40 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Raid vs harddiske hjælp

Hej Eksperten brugere

Jeg har lige et spørgsmål.

I mit nas drev har jeg 6TB på 4 diske og køre x-raid tror jeg det hedder. Nu er den ene disk stået af. så er mit spørgsmål om det SKAL være samme fabrikat af harddisk(kan jeg ikke finde mere - eller også er den udgået) eller om TB bare skal stemme overens med den som er stået af?

mvh Michael
Avatar billede manneDnK Nybegynder
16. september 2014 - 14:56 #1
Lige et ekstra spørgsmål - har fundet en disk magen til, den koster dog 1800 kr. på edbpriser.

Jeg har fundet en ny større disk på 2 TB og billigere, vil jeg kunne erstatte den - er godt klar over at jeg nok kun vil kunne udnytte 1,5 TB, alternativt vil jeg skife alle 4 diske som kun har en merpris på ca 400 kr.

Så er spørgsmålet - hvordan får jeg det indhold der allerede er RAID'et over på alle 4?

Er det "bare" at stikke en disk i hvor den defekte sad først og lade den synkronisere og når den er synkroniseret så tage næste disk?
Avatar billede manneDnK Nybegynder
16. september 2014 - 15:10 #2
fandt selv en løsning på problemet :)