Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. september 2014 - 09:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C# Validering af CVR nummer (modulus)

Svaret kan også være i VB.Net.

Jeg har brug for at kunne validere om et CVR nummer er korrekt i forhold til modulus validering.

Jeg fandt et eksempel i PHP, måske det kan hjælpe?

[div]
function Check_CVR ($CVR)
{
if ($CVR == False) return;
$cvrarray = str_split((string) $CVR);
$controlNumber = array_pop($cvrarray);
$weights = array(2, 7, 6, 5, 4, 3, 2);
$Sum = array_sum(array_map(create_function('$w,$n','retur n $w*$n;'),$weights, $cvrarray));

$Remainder = $Sum % 11;
$Last_Digit = (11 - $Remainder) % 11;

$CVR_Correct = ($Last_Digit == $controlNumber);
return $CVR_Correct;
}
[div]
Avatar billede Slater Ekspert
22. september 2014 - 09:59 #1
Modulus-validering er afskaffet for længe siden. CPR-numre behøver ikke overholde det.
Avatar billede sonalias Seniormester
22. september 2014 - 10:12 #2
/// <summary>
        /// Checks the check digits of a Danish VAT number.
        /// </summary>
        /// <param name="vat">The vat.</param>
        /// <returns></returns>
        private static bool ValidateVAT_DK(String vat)
        {
            var i = 0;
            var total = new[] { 2, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 }.Sum(m => GetInt(vat[i++]) * m);

            // The remainder should be 0 for it to be valid..
            return total % 11 == 0;
        }
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. september 2014 - 10:16 #3
Hmm ok, men hvis modulus er afskaffet, hvordan validerer man så om et CVR nummer er gyldigt?

Udover blot at tjekke at det er et tal på 8 cifre altså...

Jeg ved godt at det er ud over mit spørgsmål, og at sonalias har svaret på det, så jeg tildeler points til ham - men hvis du kan hjælpe med det andet, giver jeg dig samme antal points for det også, bagefter, selvfølgelig :-)
Avatar billede Slater Ekspert
22. september 2014 - 10:22 #4
Det kan du ikke. Der findes ikke længere nogen valideringsmuligheder, ud over de 10 cifre og evt. bindestregen, som dog ikke altid er et krav.

"CPR-kontoret skal atter engang opfordre alle brugere af personnumre om at indrette deres it-systemer således, at de også kan håndtere personnumre uden modulus kontrollen."

https://cpr.dk/cpr-systemet/opbygning-af-cpr-nummeret/

Dog kan du, hvis du virkelig vil, stadig validere CPR-numre fra før 2007, hvilket stadig må antages at være størstedelen af dine besøgende i dag - men det er ikke fremtidssikret, og CPR registret anbefaler at man lader være.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. september 2014 - 10:53 #5
Hov! Du snakker CPR - jeg snakker CVR!

Mon modulus testen så stadig er gyldig?
Avatar billede repox Seniormester
22. september 2014 - 11:44 #6
22. september 2014 - 11:47 #7
Du kan stadig benytte modulus 11-kontrollen af CVR-numre.

Det er udelukende CPR-numre tildelt efter 2007 der ikke kan modulus-kontrolleres.

Så sonalias' løsning ovenfor er stadig aktuel.
Avatar billede Slater Ekspert
22. september 2014 - 11:54 #8
Så for satan, det er jeg ked af. Jeg har fuldstændig overset det var V og ikke P. Beklager meget.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
22. september 2014 - 12:01 #9
Fair nok.

Jeg har vist det svar jeg har brug for - tak til jer alle for jeres hjælp :-)