Avatar billede friedman Nybegynder
01. oktober 2014 - 23:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

To gamle døde harddiske - mulighed for at redde data?

Som overskriften siger, har jeg to gamle harddiske som ikke fungerer længere. Den ene døde for et år siden, den anden har stået på hylden i efterhånden 3-4 års tid. Jeg har ikke noget synderligt vigtigt på dem, men har fået en stor lyst til at gendanne min gamle data. Jeg har lagt spørgsmålet under Mac-hardware, da det er to HDD harddiske fra ældre mac-computere, men harddiskene er jo ikke forskellige fra en given typisk PC.

Jeg har forsøgt mig med diverse usb-sata kabel adaptere, men uden held. Jeg kan ikke se harddisken som aktiv, og hvis jeg forsøger at gendanne den, så går den enten i stå undervejs i processen, eller kommer med en fejlmeddelelse. Det tyder på at hardiskene er ødelagt, og at jeg intet kan gøre. Jeg vil dog gerne forhøre mig med jer, hvilke muligheder jeg står med. Har læst at diverse klovnerier som at putte den i fryseren/ovnen over kortere tid, for enten at skrympe eller udvide kabinettet i nogle/sjældne tilfælde kan hjælpe. Dette har jeg dog ikke tænkt mig at forsøge.

Hvis ikke jeg selv kan gøre noget, ville det være rart at få en anbefaling til professionelle der kan hjælpe mig. Jeg er dog bange for at det bliver for dyrt at sende den til et seriøst it-laboratorie - min data er trods alt ikke så vigtig, at jeg er villig til at ofre tusinder kroner på det.

Med det taget i betragtning, så vil jeg meget gerne høre hvad mine muligheder er. Mange tak for jeres tid.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2014 - 01:17 #1
Jeg har med held brugt Data Rescue fra http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php til at få liv i "døde" diske. Du kan downloade en demo og se om der kommer noget ud af det, og hvis så overveje om det er pengene værd.
02. oktober 2014 - 07:22 #2
... men de 'spinner op' og lyder OK ???
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2014 - 09:12 #3
prøv så blot demoen fra Prosoft, så kan du se om den kan finde noget.
Avatar billede friedman Nybegynder
02. oktober 2014 - 11:34 #4
Ja de spinner begge to op, dog vil jeg sige at den ene lider af 'click of death', hvilket bekymrer mig lidt. En af harddiskene stoppede også med at virke efter bærbaren blev tabt på et gulv, så jeg tvivler stærkt på at jeg kan redde noget fra dén.

Jeg vil forsøge mig med Prosoft, det virker i hvert fald til at være forsøget værd.

Jeg vil dog lige høre hvordan det skal sættes op, blot så jeg er helt med. De to harddiske jeg har, er taget ud af de gamle bærbare computere, så jeg har dem stående som 'eksterne' enheder. Jeg kan forstå at de skal tilsluttes (vel med et usb-til-sata), og bootes op gennem option-key under opstart. Men hvor kommer programmet ind i billedet, og hvordan foregår det?
Jeg kan se at de under deres 'user guide' under punktet #system requirements skriver: 'This drive must have free space for recovered files, plus 2% the size of the drive or volume to be scanned.'. Det vil altså sige at hvis min ødelagte harddisk er på 256gb, så skal jeg have 256+2% på den fungerende harddisk jeg bruger til at gemme eventuelt gendannet data? Det lyder lidt voldsomt i mine ører :-)

Jeg håber du/andre kan forklare dette, inden jeg giver mig i kast med det.

Mange tak for jeres svar og tid.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. oktober 2014 - 12:18 #5
De skal skam ikke bootes op. Man starter Data Rescue fra sin computer, sætter en disk til, der skal hives data fra og udpeger en anden disk til at gemme resultatet på. Derefter køres en scanning af hvad Data Rescue kan få ud af disken - enten en hurtig scanning eller en dybere og både det og den efterfølgende hentning kan tage meget lang tid, flere dage nogen gange, da den nogen gang kun kan læse få bytes ad gangen inden der kommer fejl og den må prøve igen.

Der skal være plads til det man gerne vil have ud fra den gamle, men da det ikke er nemt at gennemskue, er det smartest at tage så meget med som muligt, og da du har en der klikker, så kan den være lige ved at dø, og så er det med at tage revl og krat. Problemet er at filnavnene nogen gange er forsvundet og at man så kun kan gætte sig til hvad der ligger i de fil-klumper der bliver fundet - dog har de som regel fornuftige suffikser (f. eks. .jpg) så man kan nogen gange nøjes med at gå efter kendte filer, og det fylder så ikke så meget. Der kan også være slettede filer, der stadig ligger på disken, men som ikke er reelt slettet endnu og de kan også risikere at komme med.

Jeg plejer at bruge en ekstern disk til at gemme resultatet på, og til en 256 GB disk ville jeg nok se efter at mindst at have 256 GB fri på en disk eller gerne 350, da det også gør noget på performance at nærme sig nulpunktet.
Avatar billede friedman Nybegynder
07. oktober 2014 - 10:34 #6
Jeg har lidt for travlt for tiden til at give mig i kast med det nu, men du skal have mange tak for hjælpen. Jeg har accepteret svaret så spørgsmålet kan lukkes.