Avatar billede Rasmuspedersen91 Nybegynder
12. oktober 2014 - 18:09 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

PS4 - Skifte fra NAT3 til NAT2

Hej Eksperten.dk

Det er første gang jeg stiller et spørgsmål herinde og derfor ikke sikker på om jeg har lagt spørgsmålet i den rigtige kategori.

Jeg har søgt overalt på google, prøvet samtlige YouTube løsninger, men intet virker. Jeg har PRØVET at portforward og lavet en static IP til min PS4 (ved hjælp af portforward.com) men jeg ryger stadig under type 3 på min PS4, hvilket gør at min online-funktioner virker minimalt.

Mit spørgsmål er så, er der nogen som aner hvad jeg skal gøre for at skifte fra NAT3 til NAT2?
Jeg er efterhånden desperat!

Specs:
TP-Link N600 Wireless Router (Model no. TL-WDR3600)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2014 - 19:29 #1
Drop alt, hvad der hedder port forwarding m.v. Din PS4 initierer selv forbindelsen til internet, så der er ikke brug for forwarding - blot helt almindelig NAT.
Avatar billede Rasmuspedersen91 Nybegynder
12. oktober 2014 - 19:35 #2
Okay - hvordan skal jeg så gøre det?

Når jeg bare kobler min PS4 til LAN eller WiFi fra min router (helt uden at have portforward eller lign.) så ryger jeg stadig på NAT3.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2014 - 20:23 #3
NAT3 betyder blot, at din router begrænser forbindelsen - den kan tilsyneladende ikke NAT'e rigtigt. Prøv at kigge efter, om UPNP ikke er slået fra - på alle nyere routere skal det være slået til, så kan routeren selv hitte ud af at lave forwarding for dig på de rigtige porte på det rigtige tidspunkt.
Avatar billede Rasmuspedersen91 Nybegynder
12. oktober 2014 - 20:35 #4
I mine router indstillinger er:

Current UPnP Status = Enabled

Og den status har den hele tiden haft, og stadig NAT3.
Jeg købte routeren i går, så det er ikke fordi den er forældet eller lign.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. oktober 2014 - 21:49 #5
Ok. Prøv lige at tage strømmen af routeren (så du er sikker på at den laver en kold-start), check at UPNP stadig er enabled og tænd så din PS4 - husk,  den skal have været slukket, ikke bare stand-by, og check igen?
Avatar billede Rasmuspedersen91 Nybegynder
12. oktober 2014 - 21:55 #6
Så er det prøvet. UPNP er stadig tændt, og PS4 er slukket og tændt igen.
Stadig type 3 NAT.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. oktober 2014 - 07:05 #7
Så kan vi kigge videre på din internetudbyder. Flere af udbyderne løber tør for IPv4-addresser og vælger derfor at CG-NAT'e deres kunder. Det er MULIGT at det kan drille. Problemet er så, at du ikke selv har nogen mulighed for at teste dette direkte, men prøv først med en anden router - giver det samme problem, vil jeg gætte på at det er her, hunden er begravet. Så vil løsningen være, at du beder din udbyder tildele dig en fast IP# - på den måde kan de ikke CG-NAT'e din adresse.
Avatar billede Rasmuspedersen91 Nybegynder
13. oktober 2014 - 17:19 #8
Hey, tak for hjælpen ellers. "Problemet" lå hos min internetudbyders firewall - jeg har fået en fast-IP nu, og det fungerer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. oktober 2014 - 17:48 #9
Præcist som jeg skrev til dig ovenfor: Med fast IP# slipper du for CGNAT.
Godt du kom i mål med det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. oktober 2014 - 12:54 #10
Fik du løst dit problem, så husk at lukke spørgsmålet...
Avatar billede HoveR Praktikant
21. september 2017 - 00:33 #11
Hey,  jeg er en  PS4 spiller.

Som skifter engang imellem mellem min router og mit mobil abonnement af private  og sagde. Mit mobil abonnement har type 3, Hvad skal jeg gøre for at for den over på 2. Er det noget jeg skal  med dem der hoster mit abonnement eller kan jeg gøre det  privat?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
05. april 2018 - 22:06 #12
Du kan ikke få det til at køre anderledes via mobilen - det duer kun til at fedte rundt med en PC som nød-internet.

Men hvorfor overhovedet den spekulation, om den kører NAT 2 eller 3?
Avatar billede Fenst Praktikant
19. juni 2018 - 14:18 #13
Er blevet smidt af og kan ikke spille online mere er kommet frem til at det er NAT-Type 2 der skulle drille. kan se at man skal tage fat i sin udbyder, men de (TDC) siger at det ikke er dem...? og Sony siger at det er udbyderne.... Nogle forslag?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. juni 2018 - 22:49 #14
Kan du se hvilken IP# du har på internet-siden af din router:
http://myip.dk

Det bør IKKE være en klasse C adresse, som f.eks.:
192.168.x.x
172.x.x.x
10.x.x.x
Avatar billede Magnus Juul Praktikant
08. november 2018 - 19:09 #15
Jeg har samme problem med nat type 3. Jeg har en airties 4920 router.. Hvordan løser jeg det?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. november 2018 - 17:00 #16
Gad du bare ikke læse tråden, eller har du tjekket forslagene?
08. januar 2019 - 16:38 #17
Er det muligt at ændre ip-adressen? Kan se at min ip-adresse starte med 192.168. Jeg har også problemer med at få skiftet fra NAT-type ændret. Jeg har fulgt rådene som skrevet, jeg kan dog i øjeblikket ikke få kontakt til min internet udbyder. Er der ændre muligheder jeg kan kigge på?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. januar 2019 - 16:54 #18
Du får intet ud af at ændre din interne IP#. Skal du ændre på, hvordan du "ses" fra internetsiden, så er det din udbyder der skal lette måsen.
Avatar billede Mikkel1992 Praktikant
19. januar 2019 - 00:58 #19
Hejsa.

Har du nogen idéer om. Hvorfor man kan have forskellige nat typer, når man spiller over samme netværk? 😅
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. januar 2019 - 17:35 #20
Nej. Det eneste, det reelt kan bruges til, er at fejlsøge lidt i forhold til online-spil.
Avatar billede ArnoAsfalt Praktikant
20. januar 2019 - 23:46 #21
Har det noget med ovenstående problemstillinger at gøre, at jeg på min søns PS4, hvor han lige har købt plus-abo, ikke kan forbinde med Sony's servere, selv der er udmærket netadgang - også fra PS4'eren, i øvrigt?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. januar 2019 - 18:47 #22
Det kan jeg ikke umiddelbart forestille mig, nej.