Avatar billede Droa Seniormester
13. oktober 2014 - 21:50 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Versions Styring med Git

Hej eksperter, så jeg kunne ikke finde en kategori for dette spørgsmål, som er om Git, siden det er en form for backup, gemt bag ordet "Versions Styring" tog jeg chancen og lagde spørgsmålet her :)

Jeg har brugt Git i snart 2 år, og forstår stadig meget lidt bag conceptet, da jeg kun har brugt det i sammenhæng med GitHub, til at have en synkroniseret version af min kildekoder.

Nu er det sådan at jeg har fundet ud af jeg har brugt det helt forkert, og alt hvad jeg har gjort med det, er skamligt :)

først og fremmest, har jeg kun brugt en enkelt Branch "master", til at udvikle på, istedet for at oprette en Branch for nye features der endnu ikke er klar til at komme på main branchen.

Det er sådan at jeg compiler normalt 3 versioner af mit software.

-Release 'Mest Stabile'
-Test 'Når der er noget nyt og teste'
-Nightly 'et compile hver fyraften, hvis koden kan compile'

Nu er det så sådan at jeg vil strukturere mit git i brances efter dette system, men er det en god ide? og hvad er den bedste måde at gøre det på?

Jeg regnede med at starte med min "master" bracnh, som kunne være Release Banchen.

af den ville jeg så lave en ny "Test" -Branch, hvor jeg tilføjer nye features, som jeg så tilføjer endnu en branch til, som er "Experimental" -Branch...

Jeg vil dermed kun udvikle i den branch der hedder "Experimental" og underliggende, hvor når jeg kan se at Experimental er klar til at blive rykket til testing, at jeg kan merge "Experimental" til "Test".
Dog stadig fortsætte med at udvikle i Experimental, til jeg har en version der er 100% klar til Release, hvor jeg så kan merge "Experimental" med "master".

har jeg forstået ideen med branches, eller er jeg helt galt på den? :)

på forhånd tak :)

grunden til jeg ville have den struktur, er så jeg kan sætte jenkins op til at compile, hver gang der er en ny rykning i Test og master, samt sætte den til og compile experimental klokken 00:00 hver dag,
Avatar billede conz Juniormester
14. oktober 2014 - 00:19 #1
Det lyder meget rigtigt, den måde du vil gøre det på. Du skal bare vænne dig til tankegangen, at hver enkelt ny funktionalitet skal have sin egen branch. Så har du din master (Release) branch, som du merger med, hver gang du er færdig med at eksperimentere og teste.

RyPress har et godt forslag, til hvordan man kan arbejde godt med branches, og få det meste ud af Git, læs mere her: http://rypress.com/tutorials/git/branches-1.html

Jeg vil foreslå at læse minimum til og med Rebasing, og evt. også Rewriting History.
Avatar billede Droa Seniormester
17. december 2014 - 23:21 #2
takker, undskyld den lange ventetid, jeg havde set dit svar, og glemt at skrive igen, dit link var meget hjælpsomt.
ligger du et svar?
Avatar billede conz Juniormester
18. december 2014 - 07:08 #3
Således.