Avatar billede skaanning Seniormester
15. oktober 2014 - 08:20 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

skille fornavn og efternavn

Hej jeg har skilt fornavne og efternavn ad og de står nu i 2 kolonner, nu er mit problem at der i den ene kolonne er et tabulator slag inden navnet og når jeg bruger min userform til at søge med finder den ikke de navne hvor der startes med et mellemrum, er der en måde man kan fjerne det med VBA kode eller kan det gøres når man skiller navnet ad?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. oktober 2014 - 08:54 #1
Du kan gøre begge dele:

I regnearket, kan du enten benyttes funktionen =RENS(), når du adskiller fornavn og efternavn, eller du kan udskifte TEGN(9) med intenting ("").
= UDSKIFT(A1;TEGN(9);"")

I VBA kan du gøre det samme:

Enten benytte WorksheetFunction.Clean() eller Replace ( Variable , vbTab , vbnullstring )
Avatar billede skaanning Seniormester
16. oktober 2014 - 12:19 #2
Hej jeg skal nok have den skåret lidt mere ude i pap den med VBA løsningen, hver uge får jeg en ny liste med de hvem der er medlem af vores personaleforening, den fil jeg får står navnet i en kolonne, i mit program står det i 2 kolonner, jeg bruger Excel's funktion "text to columns" til at adskille navnene med kan jeg i den funktion også fjerne det omtalte mellemrum, eller vil jeg gerne have at du forklarer lidt mere omkring hvordan jeg bruger WorkSheetFunktion.clean() med et eksempel.
16. oktober 2014 - 14:14 #3
Vil det sige at der i den fil, du modtager, både er et mellemrum og en TAB mellem for- og efternavn?

Hvis det er tilfældet bør de begge kunne fjernes ved at markere både mellemrum og TAB som separator i funktionen Tekst til kolonner.
Avatar billede skaanning Seniormester
16. oktober 2014 - 15:31 #4
Hej efternavn står først så kommer der et komma og så fornavne hvis jeg markerer mellemrum også vil den sprede det over 4 til 5 kolonner da der e nogle der har mere end et fornavn.
Avatar billede skaanning Seniormester
16. oktober 2014 - 15:40 #5
Når navne kommer ser de sådan, nogle har så flere fornavne.

"bbkkddii, Anders"
16. oktober 2014 - 20:49 #6
Hvor kommer tabulatoren så ind i billedet???
16. oktober 2014 - 20:56 #7
Hvis der ingen TAB-koder er i cellen, og du kun skal have skilt ved "komma+mellemrum", kan du bruge Søg & Erstat til at udskifte "komma+mellemrum" med et "komma", og herefter køre en opdeling vha. Tekst til kolonner.
22. oktober 2014 - 14:42 #8
Mistede du interessen for spørgsmålet?

Er du kommet videre?
Avatar billede skaanning Seniormester
27. oktober 2014 - 14:48 #9
Hej Nej det gjorde jeg ikke, jeg har bare ikke fået en besked om at der var kommet en kommentar, så jeg troede at du havde tabt interessen for emnet så undskyld, men dejligt at se at dette ikke var tilfældet, er det sådan at du kan lave et eksempel i VBA hvor jeg søger efter mellemrum og fjerner dette
27. oktober 2014 - 16:46 #10
Denne linje søger efter "komma mellemrum" og erstatter med "komma" i kolonne A på Ark1:

Worksheets("Ark").Columns("A").Replace _
What:=", ", Replacement:=",", _
SearchOrder:=xlByColumns, MatchCase:=True

Men det er da vist noget lettere via menuen;-)
Avatar billede skaanning Seniormester
28. oktober 2014 - 06:24 #11
Hej det vil jeg prøve, du siger at det er nemmere via menuen men når jeg bruger menuen deler den fornavne og efternavn op i 2 kolonner som den skal men den efterlader en mellemrum foran fornavnet.
Avatar billede skaanning Seniormester
28. oktober 2014 - 06:28 #12
hej igen vil den formel ikke fjerne alle mellemrum der er i cellen altså også det mellem rum der er mellem 2 fornavne, det jeg har brug for er noget der fjerne den første karakter i cellen hvis det er et mellemrum:)
28. oktober 2014 - 08:26 #13
Der er 2 led i din udfordring.
1. erstat komma og mellemrum med et komma
2. brug Tekst til kolonner til at opdele feltet i 2 kolonner

VBA-koden i #10 fjerner mellemrummet, hvis det står efter et komma.
Avatar billede skaanning Seniormester
28. oktober 2014 - 08:32 #14
Hej det virkede jeg skulle bare tænke lige som dig og fjerne mellemrummet inden jeg skiller dem ad:))