Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. oktober 2014 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Fubopkald fra microsoft anmeldes hvor?

Jeg har fået 5 af disse Microsoft-opkald på 6 måneder, som handler om, at jeg har en virus og blah blah med indisk accent, inden jeg smider på. Hvis jeg ikke tager den, så er det formodentlig også Wangiri-fup, hvor et tilbagekald koster en formue.

Microsoft mente, at jeg skulle kontakte politiet, men er det ikke at gå for vidt? Jeg kan nemlig ikke finde en mail eller formular til formålet og vil ikke ringe 114, når jeg ved, at de ikke kan gøre noget ved det.

Jeg har tastet 0012-, 0016- og 0018-numrene ind på på TDC's hjemme for anmeldelse af fubnumre http://tdc.dk/stopsvindel/anmeld.php Yderligere googlet nummerne og set, at jeg ikke er den eneste, der bliver generet af en falsk Microsoft-medarbejder fx http://whocallsme.com/Phone-Number.aspx/001607594464

Skal jeg kontakte politiet, som Microsoft mener, idet han mente, at det fungerer demokratisk - altså jo flere, der gør det, jo større er sandsynligheden for, at poliet gør noget ved det?
Avatar billede finb Ekspert
15. oktober 2014 - 13:11 #1
Optag samtalen på din pc + meld til politiet
Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. oktober 2014 - 13:21 #2
Bestemt en mulighed at optage det, men politiet selv udtrykker ingen optimisme i forhold til at gøre noget ved det, fx artiklen "Politiet står magtesløst over for fupnumre":

»Disse svindelnumre er blevet meget udbredte. Vi ved ikke præcist, hvor mange der falder i. Og siden det mest foregår fra udlandet, har vi end ikke en chance for at gøre noget andet end at advare danskerne mod at falde for det,« fortæller Carsten Andersen, kommunikationsrådgiver ved Rigspolitiet.

»Vi har ingen indsatser mod det. Personer, der laver disse numre, er meget kreative. Når én bliver lukket ned, dukker der bare en ny op.«

http://jyllands-posten.dk/digitalt/mobil/ECE6933226/politiet-star-magtesloest-over-for-fupnumre/
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2014 - 13:32 #3
bare glem det - det er umuligt at gøre noget ved det andet ens bare at afslutte opkaldet.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2014 - 14:19 #4
Få hemmeligt nr.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. oktober 2014 - 14:35 #5
Eller mere præcist, afvikle det gamle nummer og få et helt nyt, som er hemmeligt.

Men der er blot tale om 5 opkald på et halv år, så det er ikke mig, som føler mig chikaneret.

Det handler om ens uvidende bedstemor, computermongoler og andre med ringe IT-forståelse, der tror på, at Microsoft virkelig ringer pga. en virus, giver fjernstyringsadgang, køber dyrt fake virussoftware på en falsk hjemmeside, oplyser visakortnummer og andre måder at udnytte dem økonomisk. Det var selve ideen med at anmelde dem.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2014 - 15:00 #6
Det var selve ideen med at anmelde dem."

Min mening : det nytter ikke noget, desvære.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. oktober 2014 - 17:02 #7
Det ender nok med, at anmeldelsen til TDC er nok. Alle kan i øvrigt anmelde det der, uanset om de er TDC kunder.

Et særligt problem ved netop disse opkald er, at de starter med 001. Ergo virker det som om, at de ringer fra USA, der har denne landekode. Alle der har familie og venner bliver derved nemmere offer for et wangiri-fup ved at ringe tilbage.
Avatar billede epson1670 Nybegynder
15. oktober 2014 - 19:04 #8
Hovsa. Retter lige: Alle der har AMERIKANSK familie eller venner bliver derved nemmere offer for wangiri-fup ved at ringe tilbage.
Avatar billede Jannickhess Professor
15. oktober 2014 - 23:30 #9
Hejsa alle,

Der findes nu Betalingskort, som man kan spærre bestemte omr i verden, fra at kunne benyttes fra.

ex hvis du kun er i Danmark, så slå Danmark til, og alle andre lande fra.

Så skulle det vidst være umuligt at benytte i de andre lande, hvis ens kort kode skulle være blevet afluret

Og ja hvis "Microsoft" ringer ang virus så læg på, hvis alle gjorde det, vil der jo ikke være nogen "forretning" i Falske opkald.

JH