Avatar billede soerens79 Nybegynder
16. oktober 2014 - 08:56 Der er 11 kommentarer

Opslag i tabel i Excel

Hej,

Jeg har en hyggelig lille udfordring med opslag i Excel, som jeg søger hjælp til at løse.

Prisen for at få sendt en pakke afhænger af to forhold. Postnummer og pakkens vægt.

I kolonne A i mit dataark har jeg listet alle postnumre og i række 1 alle vægtintervaller. I selve tabellen er prisen så angivet.
Hvordan får jeg lavet en funktion, der angiver priser pba indtastet postnummer og vægt? Bemærk at vægten er angivet i intervaller; altså 1-5kg 5,1-10kg osv. Den feature skal også lige med i løsningen...
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2014 - 09:20 #1
Der er sikkert en funktion jeg ikke har styr på, men en storm p løsning:
Hvis du laver en seperat tabel med vægtintervallerne hvor angivelsen ud for hvert interval er nummeret på hvormange kolonner netop det interval står fra kolonne a i din store tabel. Altså:

1. kolonne - 2. kolonne
1 - 2
5 - 3
10 - 4
Etc
Formlen du så bruger skal være noget i retning af:
lopslag([vægt på pakken];[din nye formel];2;sand)

Så kan du bruge dette tal til at slå op på postnummer:
lopslag([postnummer];[din oprindelige tabel];[formlen fra før];falsk)
16. oktober 2014 - 10:07 #2
Hvis du vil bruge pakkens vægt (f.eks. 3,7 kg) som opslagsværdi, er det ikke særligt hensigtsmæssigt at angive intervaller på den måde i række 1. Opdel i stedet i en fra og til værdi, som kan håndteres af Excels indbyggede funktioner.
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2014 - 10:38 #3
Tager opslag(xxx;sand) ikke altid nærmeste lavere værdi?

Hvad mener du med Excels indbyggede funktioner når vi snakker fra og til værdi?
16. oktober 2014 - 11:27 #4
Jo, xOPSLAG()-funktionerne returnerer nærmeste lavere værdi mad parameteren SAND.

Problemet her er bare at der ikke er nogen værdier, at slå op i, da 5,1-10 kg er et tekstfelt.

Afhængigt af hvordan opstillingen ender med at blive, vil jeg sikkert vælge en INDEX()-funktion i en eller anden kombination til opgaven.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
16. oktober 2014 - 12:02 #5
man skal måske ind på at bruge indeks og sammelign
hvor man har post nedad og intervalerne henad også lade ark selv find intervalet udfra den reelle vægt
nogetala dette:
http://gupl.dk/715174/
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2014 - 12:41 #6
Jeg er enig i at der er en indeks og sammenlign (uden at jeg forstår det helt) var det jeg tænkte på da jeg skrev det første indlæg.

Din fil er ingen hjælp bjarnehansen - der er ingen formel ved prisfeltet.

erikjuul jeg tror du kommenterede mere på trådstarters indlæg end mit forstår jeg nu. For jeg har netop gået uden om den udfordring du påpeger.
Avatar billede finb Ekspert
16. oktober 2014 - 13:24 #7
Kun vægten har betydning, postnr ændrer ikke prisen.
Så du kan lave en simpel:
=hvis(vægt<=5;porto5;vægt<=10;porto10 ...osv...
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2014 - 13:38 #8
finb -> Nu antager du vist at vi taler postDKs satser eller lignende?

Mange erhvervsdrivende har bestemt forskellige priser alt efter hvor i landet tingene skal bringes hen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
16. oktober 2014 - 14:13 #9
Måske det her kan bruges.

http://gupl.dk/715183/
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2014 - 15:51 #10
Her har jeg tilladt mig at bruge xl's løsningsforslag til at vise mit eget.

http://gupl.dk/715188/

Jeg bemærker at der skal dannes et slutinterval i xl's løsning - ellers melder den fejl.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. oktober 2014 - 06:23 #11
kim1a

Det kan vel klares ved for eksempel at skrive 99999 i G2 eller i sidste led af G1, hvis altså ikke der er flere mellemliggende kilointervaller.

Prøv i øvrigt at indtaste for eksempel 3 i celle K4 (Vægt), eller 7 eller 11 ...