Avatar billede PHBK Praktikant
16. oktober 2014 - 19:41 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering: MB, CPU og grafikkort

Hej alle.

Nu er det noget tid siden, jeg var helt med på hardware kendskabet, og meget har ændret sig.
Derfor ville jeg lige høre eksperterne :)

Jeg skal opgradere min PC til gaming.
Derfor skal jeg have flg.
Mobo: http://www.gigabyte.us/products/product-page.aspx?pid=4594#ov
CPU: http://ark.intel.com/products/80815/Intel-Core-i5-4590-Processor-6M-Cache-up-to-3_70-GHz
GPU: https://www.asus.com/dk/Graphics_Cards/GTX770DC2OC2GD5/

Jeg har flg. som jeg vil beholde:
DVD Drev fra Samsung (Super WriteMaster)
Samsung EVO 256 GB SSD
1TB Samsung HD + 500GB WD HD
RAM: 2x4GB http://www.corsair.com/en-us/vengeance-low-profile-8gb-dual-channel-ddr3-memory-kit-cml8gx3m2a1600c9
strømforsyning: http://www.antec.com/product.php?id=704713&fid=126

Jeg er glad for denne strømforsyning, da den er meget støjsvag (Det var derfor jeg dengang købte den, selvom den var dyr)

Nu kræver GPU ca. 300W og CPU ca. 85W + div. andre ting jeg har, bruger også nogle W.

Spørgsmålene lyder:
1: Uden OC, er denne strømforsyning for lille?
2: Med OC, hvilken strømforsyning bør jeg have?
3: Hvilken strømforsyning kan I anbefale, hvis den skal skiftes?
OBS! Skal være støjsvag.

Skønt jeg værdsætter meninger, vil jeg gerne have fakta, og ikke 'jeg vil mene..' eller 'jeg tror..'

Tak for Jeres tid.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2014 - 20:56 #1
du kan som sætte en 1000 watt i maskinen der er støjsvag

jeg har selv en corsair man næsten ikke kan høre
den bruger jo ikke mere strøm end en på 850 watt men er fremtidsikret - de nye gpu bruger 500 watt + til alt det andet
den kan jo genbruges i den næste pc du laver - sådan har jeg gjort det

jeg valgt så asrock 990FX Extreme9 bundkort

http://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme9/ - koster omkring 1300,-

bios opdateres inde fra bios hvor den spørger om du have internet og så finder og opdaterer den sig selv til sidste nye - ganske smart

den kan bruge op til 5.2 ghx cpu men den er ikke lavet men man kan så bruge fx 9590 der er på 4.7 og kan overclockes til 5.0 og stadig være stabil
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16819113351

koster omkring 1600,-

hvis du så satte en vandkøler på der er støjsvag og køler eminent godt

https://www.dustinhome.dk/product/5010658106/hydro-series-h80i-extreme-performance-liquid-cpu-cooler?utm_campaign=pricerunner&utm_source=pricerunner.dk&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146685&ssel=false

man kan også købe dem med 2 kølere på hvis der er plads i kabinet

et godt kabinet er det her

http://www.tweak.dk/forum/board25-kommentarer-til-tests-artikler-paa-tweak-dk/134142-nzxt-h2-classic-entusiast-kabinet/

købte mit i århus

jeg venter på at nvidia gtx 980 falder i pris

https://www.komplett.dk/evga-geforce-gtx-980-4gb-physx-cuda/825489

jeg har så 4 harddiske i raid o
drev d 2x2
+ drev e 2x2

hvis jeg så havde gidet at bruge microsoft flagskib /win 8.1)som jeg slet ikke bryder mig om var det her sket

https://www.youtube.com/watch?v=pOcinveIN0Y

et eksempel hvis du gider ellers vent på en der har et andet bud
Avatar billede klavil Seniormester
21. oktober 2014 - 21:02 #2
Kan ikke ud fra dit link se hvor stor din PSU er.
Men problemet er sikkert at di tnye grafikkort krøver 2*6 pin eller 1*6 plus 1*8 pins strømstik og hvis du ikke har det i den PSU du har nu, ja så kommer du aldrig igang :)?
Samtidig krøver de nye bundkort et andet 4 pins strømstik end de gamle socket 775 P4 gjorde, så også her kan den være forældet?
Jeg selv har købt en Corsiar CX750M til ca 600 kr. den er støjsvag og har alle stik :)
Avatar billede PHBK Praktikant
15. november 2014 - 22:30 #3
Undskyld det sene svar.

Du har ret klavil, linket gik ike ind på min psu - jeg beklager.
Det var en 500w.
Jeg havde dog alle stik, in gamle psu var forberedt til dobbelt 4-polet Intel, samt AMD som jeg kørte med førhen.

Jeg tog konsekvensen og købte en 650w Corsair psu, nyt kabinet med plads til dobbeltblæser på cpu vandkøler, i5 4690K, Asus Hero VII, Corsair Hydro H110 som ikke passede i kabinet - skal nu have købt en med enkelt blæser :(

Tak for Jeres info og svar.
Det hele kører bare perfekt nu :)

Smider I lige svar så I kan få point?

Hvis I kender svaret, må I gerne tilføje om AMD's flagskib stadig performer bedre end Nvidia?
Jeg læste i en test, at den slog benene væk under Nvidia's topmodel, og til færre penge.
Avatar billede klavil Seniormester
16. november 2014 - 05:27 #4
godt det virker nu.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 08:23 #5
nk

jeg har msi gtx 970 der kører assasins creed unity for fuld skrue
mener det kostede 2800,-

dethar erstattet gtx 570 der efterhånden var lidt bedaget men stadig kunne følge med

http://www.msi.com/product/vga/GTX-970-GAMING-4G.html#hero-overview

m.v.h
Avatar billede PHBK Praktikant
01. december 2014 - 19:32 #6
Klavil... lægger du et svar så du kan få dine point? :)
treatmenice - du vil naturligvis også få point.

Men mit oprindelige spørgsmål var om en 500w kunne køre det nye setup, ikke hvad jeg kan sætte ind.
Spørgsmålet var forenklet: Er jeg nødt til at købe ny PSU, eller kan den give strøm nok til mit nye fastlagte setup. Med og uden OC

Jeg ved at jeg med en 1000++ w kan køre det hele, spørgsmålet var om hvorvidt jeg kunne køre med eksisterende psu uden oc og med oc
Ikke alternativer og egne setups/drømme setups :)
Med SLI gfx kan jeg køre alt med max opløsning og gejl.

Dog kom I begge med guldkorn, som jeg blev glad for.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2014 - 20:34 #7
sli giver jo dobbelt strømforbrug

husk lige at assasins creed unity er fuld af fejl
det betyder stopfejl af og til uden grund men der kommer vel en sidste opdatering der også retter det

m.v.h
Avatar billede klavil Seniormester
02. december 2014 - 13:33 #8
Din opsætning minder meget om min egen, men nu er jeg lidt i tvivl om det du skriver med Sli, da 2 stk 770Gtx bruger meget power, så du derved i peak vil havne tæt på dine 500 watt. Mange psuér kan godt køre max i et stykke tid, men det står somregel på siden af dem, hvordan de kører. Nogle er delt med to 12 volt forbindelser og spørgsmålet er her om du kan dele forbruget med de to grafikkort.
Har du en forbrugsmåler du kan sætte i stikkontakten som kan måle hvor mange watt der blæser igennem når du spiller?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2014 - 14:42 #9
den opsætning får du KUN problemer med
din risiko er jo et uventet  nedbrud for at beskytte psu fra at brænde af
du kan jo også ødelægge tabellen på harddisken ved uventede nedbrud

hvis du stadig vil køre sli er det med en større psu - længere er den ikke

m.v.h
Avatar billede PHBK Praktikant
02. december 2014 - 20:09 #10
Jeg vil ikke køre SLi.
Jeg har mit setup på plads, og har ingen problemer haft med en 650w Corsair jeg har nu.

Alt kører fint.
Jeg spiller ikke Asassins Creed, men BF4
Jeg har ingen problemer med BF4 - ikke det der ligner.
Så spørgsmålet skal bare lukkes.

Klavil, smider du også et svar?
Avatar billede klavil Seniormester
03. december 2014 - 01:40 #11
Det gør jeg. Tror vi begge har misforstået det du skrev med SLI :)
Avatar billede PHBK Praktikant
16. december 2014 - 00:21 #12
Ja, men np.

Grunden til jeg skrev om SLi var blot fordi jeg allerede ved at med superkomponenter kan jeg køre alt - selv SLi.
Men det var ikke mit spørgsmål, det var om min PSU kunne trække nyt grafikkort og CPU :)

Tak for input :)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2014 - 08:55 #13
nej men man må jo bare skrive hvad den ikke vil
sli kræver jo dobbelt sådan er det

i fremtiden kan du jo heller ikke bare køre med den lille psu fordi der hele tiden kommer nye og større grafikkort der
kræver mere og mere

de nye spil alla assasins creed unity spil kræver et ret godt grafikkort for at vise farverne korrekt i fuld opløsning
derfor blev det nævnt som et eksempel

en 1000 watt psu bruger jo ikke mere strøm end en med lavere men kan jo koste noget andet end ens målsætning

nok om det hej