Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
16. oktober 2014 - 23:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Min nye computer bokerer for netadgang via mobil USB-dongle

Hejsa,

Min computer blokerer for, at jeg kan få netadgang via min mobil USB-dongle. Jeg håber RIGTIG meget, at nogen herinde fra kan hjælpe mig.

Mit styresystem er Windows 8.1 (rædselsfuldt! Bill G. er virkelig i panik!!)

Antivirus er Avaste.

Firewall er Windows's

Min mobil USB-dongle er Huawei / Mobile Partner. Den fungerer i øvrigt perfekt på min anden PC, som kører med Win. Vista / Avaste, og har også kørt fint på andre maskiner / styresystemer.

Der er fin adgang mellem PC'en og mobil USB-donglen, men altså ikke videre ud på internettet.

Windows Netværksdiagnosticeringscenter sagde først, at "Sikkerheds- eller firewallindstillingerne blokerer muligvis forbindelsen." Jeg slog så firewall'en fra og deaktiverede Avaste, men det hjalp ikke.

Herefter gik jeg i System og sikkerhed >> Windows Firewall >> Tilladte apps og tilføjede den exe-fil, som starter Mobile Partner (c:\Program Files (86)\Mobile Partner\Mobile Partner.exe). Derefter kørte jeg Netværksdiagnosticeringscenter, som gav den samme tilbagemelding som før, og jeg kan stadig ikke komme på nettet :-(

I korte perioder - ½-1 minut - efter jeg har startet Mobile Partner op og er logget på, viser internet-ikonet i proceslinjen "internetadgang", men status falder derefter tilbage til "Ingen internetadgang".

What to do now??
Avatar billede bas Forsker
17. oktober 2014 - 10:20 #1
Hej

Din pc skal åbenbart være på internettet, inden du sætter donglen i.
Der ska installeres nogle drivere. Har du gjort det?
Se nederst på nedenstående side.

http://www.oister.dk/kundeservice/mobilt-bredband/opsatning/hjaelp-til-mobile-partner/
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
19. oktober 2014 - 01:51 #2
#1 >> Tak for dit svar. Jeg har gjort, som du anbefaler, men uden held :-(

Jeg har afinstallerede Mobile Partner, tilsluttet Wi-Fi og geninstalleret Mobile Partner igen. Når jeg herefter starter Mobile Partner, så skriver adgangs-ikonet nede i statuslinjens højre side "Internetadgang via Mobile Partner" (eller noget i den stil) og samtdig "Ingen internetadgang via TDC" (som er min fastnet-udbyder. Jeg kan komme på internettet via Internet Explorer, men staks jeg slukker for Wi-Fi'en, så kan jeg ikke længere komme på nettet via Internet Explorer, selvom der stadig står "Internetadgang via Mobile Partner" nede i statuslinjen.

En konklusion på ovenstående er, at Windows tilsyneladende ikke er i stand til at 'mærke', igennem hvilken 'kanal', der er internetadgang, når flere 'kanaler' er tilsluttet.

Nogen der har bud på, hvad jeg kan forsøge nu??
Avatar billede bas Forsker
19. oktober 2014 - 07:27 #3
Avatar billede bas Forsker
19. oktober 2014 - 07:36 #4
kan der mon også være noget med firmwaren - versionen - på donglen?
Hvad hedder donglen ud over Huawei?
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
23. oktober 2014 - 23:22 #5
#3 >> Tak for linket. Desværre viser linket kun noget om, hvordan Win 8.1. prioriterer netadgang, hvis der er flere forbindelser koblet op samtidig (kabel, Wi-Fi og mobil), men linket siger ikke noget om, hvad der kan være galt, hvis man ikke kan få en mobil-forbindelse til at virke.

#4 >> Tak for tippet! Jeg har været inde på Huawei´s site for at finde en ny driver til min dongle. Jeg fandt ikke præcist navnet på min dongle, men et navn, der mindede meget om det. Den driver installerede jeg, og jeg kan få den til at virke, så net-ikonet i højre side af status-linjen siger, at der er netadgang via mobil-forbindelsen, MEN jeg får stadig ikke lov til at komme på nettet via Internet Explorer. Min dongle hedder Huawei Mobile Broadband Model: E1752 HSPA USB Stick.

Når jeg går ind via Win's fejlfindingsfunktion får jeg følgende meddelelse (mellem de to rækker stjener):

****************************************************

Sikkerheds- eller firewalllindstillingerne på denne computer blokerer muligvis forbindelsen.

Detaljer om netværkssikkerhed diagnose:

Indstillinger, der måske blokerer for forbindelsen:
Navn på udbyder:         -
Beskrivelse af udbyder:     -
Filternavn:         MWAC Filter
Navn på udbyderkontekst:     -

****************************************************

De tre streger indikerer vel, at systemet mangler oplysninger om mit mobil-modem (dongen), men når jeg går ind i Kontrolpanel >> System og sikkerhed >> Windows Firewall >> Tilladte apps, så finder jeg stadig den exe-fil, som starter Mobile Partner (c:\Program Files (86)\Mobile Partner\Mobile Partner.exe), som jeg tidligere har tilføjet. Filer på den liste skulle vel ellers netop tillades kørt via firewall'en, men det er tilsyneladende ikke tilfældet.

Måske er det slet ikke Mobile Partner.exe, der starter mobil-modemet? Det er dog det filnavn, jeg ser, når jeg højreklikker på Mobile Partner ikonet på skrivebordet og vælger egenskaber.

Jeg tror, nøglen til løsningen af problemet ligger i at få indtastet et eller andet i "Tilladte apps", men jeg aner ikke, hvad...

Nogen bud på, hvordan jeg kommer videre?
Avatar billede bas Forsker
24. oktober 2014 - 00:03 #6
Avatar billede bas Forsker
24. oktober 2014 - 00:25 #7
hvor har du købt donglen hvem er udbyderen?
Kan deres support ikke hjælpe med en løsning?
Avatar billede Hjemmemekkeren Nybegynder
20. juli 2015 - 20:28 #8
#4 >> Efter at jeg har haft opgivet at komme på nettet med min Huawei-dongle i et halvt års tid, virker den pludseligt. Da det er med den software, jeg installerede på din opfordring, må det være dig, der får pointene. Så derfor: Skriv et svar her i tråden, og jeg tildeler dig pointene.
Avatar billede bas Forsker
30. august 2015 - 07:32 #9
Svar ;-)