Avatar billede odsgaard Praktikant
24. oktober 2014 - 14:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man vælge hvis man vil være super god til JavaScript?

Hej eksperter

Jeg skal planlægge et 6-ugers forløb for nogle kursister, der i forvejen kender lidt til JavaScript og/eller programmering.

Hvis man skal være super dygtig til JavaScript, hvad skal man så kaste sig over?

Hvad vil virksomhederne gerne have af færdigheder og hvilke frameworks kunne være interessante at kaste sig over?

Hilsen
Brian
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2014 - 16:49 #1
http://da.wikipedia.org/wiki/Ajax_(programmering)
det er (det nye) sort i musthave javascript
Avatar billede claes57 Ekspert
24. oktober 2014 - 16:49 #2
Avatar billede bvirk Guru
24. oktober 2014 - 19:19 #3
Udover de store Axaj og JQuery har jeg fornyeligt fattet interesse for Node.js - en netværksorienteret udviklingsplatform mest beregnet til serversite javascript.

Måske er det for eksotisk eller specielt til sådan et kursus, men jeg beskriver det af interesse.

Det er som sagt ikke et framework men en platform der væsentligst adskiller sig fra browser javascript således:
* modulopbygget - det hele ligger ikke i global 'namespace'
* asynkront paragdigme
* kører ikke i 'sandkasse' som browseren - væsentligst filadgang.
Til platformen findes så frameworks som implementerer en webserver - et eksempel er 'Express' som er et template baseret framework.

Den asynkrone afviklingsmåde kender vi også fra clientsite:
<html><body>
<p id="demo">Dette vises meget kortvarigt</p>
<script>
  setTimeout(function() {
  document.getElementById("demo").innerHTML = "Så er tiden gået";
  }, 5000);
  document.getElementById("demo").innerHTML ="Lige 5. sekunder!"
</script>
</body></html>
Det er blot mere omfattende i Node.js, på den måde de videre skridt i kodeafvikling er udløst af callbacks - den sekvens af statement man skriver for at løse et job er mere deklarerende, 'thread of execution' er ikke altid at en statement kommer efter en anden i kildekoden.
Et alternativ til skalerbarhed vha multithreading, såkaldt eventstyring, som jeg opfatter som en lavniveau måde at gøre det som multithreading løser på en mere overordnet måde med visse problemmer til følge (mutexs, deadlocks)

Det er chromes javascript engine, V8, der er anvent i Node.js - optimerer gennem compilering scriptet.
Det skulle være muligt at debugge gennem browser - har ikke prøvet 'node inspector'

kræver lidt tid at sætte sig ind i - http://www.nodebeginner.org/ afslutter med at tilbyde 3 udmærkede e-bøger til 10$
Avatar billede odsgaard Praktikant
06. december 2014 - 08:46 #4
@bvirk
Tak for dit indlæg - det vil jeg prøve at arbejde videre med.

Lig et svar, så jeg kan lukke spørgsmålet :)

/Brian
Avatar billede bvirk Guru
07. december 2014 - 13:21 #5
Og jeg takker for lejligheden til berette om Node.js