Avatar billede ThisIsMorten Nybegynder
26. oktober 2014 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Black Rhino - Design ris/ros

Hej derude,

Hvis i vil være så venlige, så kunne jeg godt tænke mig noget ris og ros på dette design. Vær ærlige, men retfærdige. Har i ydermere nogle ideer til hvad designet kunne indebære, så er i velkomne til at skrive det også. Designet findes på linket nedenunder.

/Morten

http://i.imgur.com/RUB3SZc.png
26. oktober 2014 - 19:21 #1
Du siger det er et design.  Altså noget med brugskunst.  Når man designer for eksempel et spisebestik, så er hovedformålet at skabe noget der er godt at spise med.  Det skal være smukt og behageligt at have i hånden, men designet skal tjene hovedformålet og må ikke på nogen måde forstyrre funktionen.  Et design er ikke et mål i sig selv.  I modsætning dertil, så er kunstværkerer som malerier og skulpturer først og fremmest udtryk for kunstnerens originalitet og kreativitet, og målet er at give kunstneren skaberglæde og give beskuerne en oplevelse.
Jeg kan se du har været igang med at skabe rande med runde hjørner og skygger, tekst på skrå med en font du muligvis selv har skabt (eller i det mindste er mig ubekendt), og slående kontraster.  Hvis dit formål er at 'lege' med mulighederne og se hvad du kan få ud af det, så vil jeg sige klø på og nyd det.
Hvis på den anden side meningen er, at det skal bruges til en hjemmeside eller lignende, så har jeg nogle væsentlige betænkninger.
(1)  Overskrifterne 'Black Rhino' og 'Quality First' - man skal fokusere på dem, ligesom stave dem igennem for at blive klar over hvad der står.  Formålet med en overskrift er vel at fortælle brugeren, i et glimt, hvad resten drejer sig om.  Så designed af overskrifterne, hvor interessante de end er, fejler formålet.
(2)  Rammen - indskæringen, som du har haft arbejde med at lave, gør at folk vil fokusere på rammen fremfor på det indhold den indrammer.  En ramme skal fremhæve det indrammede, ikke sig selv.
(3)  Midterfeltet - er det meningen at tekst og billeder skal være i det hvide midterfelt og det grå-brune areal udenom skal stå tomt?  Men så laver du for lidt plads til det indhold der bure være hovedsagen.
(4) Copyright Morten Pedersen - igen, man skal studere det og gætte sig til det der er skjult, og det kan slet ikke være meningen med en copyright meddelelse.
Så hvis det er et design der skal bruges til en hjemmeside, så vil jeg næsten sige, at du skal begynde forfra.
Eller er det mig der er for negativ?
Avatar billede ThisIsMorten Nybegynder
26. oktober 2014 - 19:38 #2
Om du er for negativ, nej, du rammer vel som du føler det nødvendigt. Copyright kan du vel tænke dig til, er for at undgå tyveri..
Designet er primært for at lege med mulighederne og finde ud af hvordan jeg måske i fremtiden kan arbejde mig videre til at der skal komme en hjemmeside ud af det. Ganske vidst er designet jo heller ikke færdigt, så hvorvidt det er gennemført, er jo også svært at sige. Opstillingen er primært for at lege med hvordan det kan gøres utraditionelt, uden at ødelægge det æstetiske udtryk. Dermed også skygge-detaljerne og det forskellige farvespil mellem lyst og mørkt.

Tak for dit svar Christian :)
Avatar billede repox Seniormester
26. oktober 2014 - 20:02 #3
Den måde at designe hjemmesider på er efterhånden passé.
Det minder mig allermest om et hjemmesidedesign lavet i 90'erne.

Der er ingen grund til at smide "copyright" halløjet på; dit design er beskyttet af loven om ophavsret uanset. Og så ser det i øvrigt frygteligt ud.

Jeg er ked af det, men jeg har ikke noget positivt at sige om designet.
Avatar billede ThisIsMorten Nybegynder
26. oktober 2014 - 20:27 #4
Jeg er da ked af du slet ikke synes om det, men hvis du ved bedre, så fortæl mig hvordan jeg bør sætte tingene op. Her anviser jeg ren leg og forsøg med et design som jo slet heller ikke er færdigt. Jeg forstår ikke din måde at udtrykke dig på, når nu du kan se det ikke er færdigt. Ja, det er beskyttet af loven om ophavsret, men ven, vi er på internettet. Folk vil da sk*de på om der er ophavsret. (min erfaring)

Ligeså frygtelig min copyright-markering er, ligeså frygtelig er din kommentar. Du tyrer jo ren personlig holdning ud. Det er vel knapt karakteriseret som kritik.

Tak for dit svar repox :)
Avatar billede repox Seniormester
27. oktober 2014 - 21:43 #5
"Jeg er da ked af du slet ikke synes om det, men hvis du ved bedre, så fortæl mig hvordan jeg bør sætte tingene op."
Jeg ved ikke bedre - jeg er backend udvikler og interesser mig ikke for det visuelle; men jeg behøver trods alt ikke være tatovør for at kunne se hvis en person har fået tegnet noget lort på armen.

Tag og få noget inspiration fra sider som er lidt mere moderne og gearet til reelt indhold; jeg vil anbefale dig at kigge lidt på themeforest.net for at finde inspiration i de kategorier som du nu finder interessante. Du kan også let se, hvad det er andre finder inspirerende og interessant.

"Jeg forstår ikke din måde at udtrykke dig på, når nu du kan se det ikke er færdigt."
Det er vel også ligegyldigt? Du beder om en mening, men trækker i land, fordi du ikke er færdig?

"Ja, det er beskyttet af loven om ophavsret, men ven, vi er på internettet. Folk vil da sk*de på om der er ophavsret. (min erfaring)"
Ud fra din egen erfaring, er det jo ligegyldigt om du skriver "copyright" eller ej, hvis folk alligevel er ligeglade med ophavsret. Udover det eksisterer konceptet "copyright" ikke i Danmark.

"Ligeså frygtelig min copyright-markering er, ligeså frygtelig er din kommentar. Du tyrer jo ren personlig holdning ud. Det er vel knapt karakteriseret som kritik."
Hele konceptet med at give feedback er vel at vi skal komme med vores personlige holdninger? Hvordan skal vi kunne give objektive "meninger" om hvad vi "synes" om det du har lavet?
Min oplevelse er at du nu har fået lidt kritik af det du har lavet og det kunne du ikke lige holde til; tag en kiks, tør øjnene og prøv igen.

Det vigtigste er du er i gang; så kommer resten af sig selv. Hvis du ikke kan tåle kritikken, så spørg nogle som har lyst til at pakke dig ind i vat.
12. november 2014 - 18:29 #6
ThisIsMorten, kom du fra det igen?  Der har ikke været aktivitet på spørgsmålet i godt to uger, så er det ikke på tide at lukke det?  Jeg ser det er dit første spørgsmål på Eksperten; måske har du ikke opmærksom på, at spørgsmål skal lukkes igen, og at man lukker et spørgsmål ved at acceptere et svar, et indlæg markeret med gult.  Du vil se i mit indlæg en felt 'accepter dette svar' hvor du skal sætte 'flueben' og derefter klikke på feltet 'accepter svar og afgiv points'.  Kan jeg bede dig få det gjort, eller hvis du har videre hensigter med spørgsmålet da at komme ind og forklare.