Avatar billede Pletz123 Mester
29. oktober 2014 - 17:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Makro til at opsplitte for- og efternavn

Jeg har modtaget 1200 navne, som hver står anført med for- og efternavn i samme celle. Jeg har behov for at have for- og efternavn i hver sin celle. Jeg bruger Excel 2010.

Jeg gør nu følgende, som jeg uden held har forsøgt at indspille som en makro:
- placer markøren i den pågældende celle
- tryk F2
- tryk ctrl+shift venstre pil (markerer ordet længst til højre i cellen, = efternavnet)
- ctrl+x
- tryk enter, pil op, pil højre (for at placere markøren i den korrekte celle)
- ctrl+v

Det ville jo være skønt hvis jeg kunne undgå alle disse tryk :-)
Kan det løses?
Avatar billede kim1a Ekspert
29. oktober 2014 - 17:29 #1
Er det nødvendigt med en makro?
Under alle omstændigheder ville jeg gøre dette:
Jeg ville lave en opdeling via en funktion i to celler. Hvis navnet står i kolonne a:
Kolonne B (fornavn): =LEFT(A1;FIND(" ";A1)-1)
Kolonne C (Efternavn): =RIGHT(A1;(LEN(A1)-FIND(" ";A1;1)))

Kopier ned.

Bemærk det er de engelske betegnelser jeg bruger. Det kan dog være speget hvor der er et mellemnavn, eller hvis der ved en fejl er to mellemrum i navnet.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. oktober 2014 - 17:51 #2
Eller prøv at markere kolonnen --> Tekst til kolonner og brug "Memmelrum" som Afgrænsere
Avatar billede supertekst Ekspert
29. oktober 2014 - 18:07 #3
En makro:

Dim antalRækker As Integer, ræk As Integer, navn As String, tabel As Variant
Dim fornavn As String, efternavn As String
Public Sub opdelNavn()
    antalRækker = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    For ræk = 1 To antalRækker
        navn = Range("A" & ræk)
        tabel = Split(navn, " ")

        efternavn = tabel(UBound(tabel))
        fornavn = Replace(navn, efternavn, "")

        Range("B" & ræk) = fornavn
        Range("C" & ræk) = efternavn
    Next ræk

End Sub
Avatar billede Pletz123 Mester
30. oktober 2014 - 19:24 #4
Tak for det. Selvfølgelig har Excel indbygget denne funktion. Dejlig nemt.
Avatar billede store-morten Ekspert
03. november 2014 - 16:28 #5
Velbekomme
Avatar billede finb Ekspert
30. december 2014 - 14:19 #6
Fornylig (<6 mdr.) var der et lignende spørgsmål, der gik ud på at opdele en tekst, så hvert ord i teksten blev flyttet til sin egen celle vha.  .offset - hvilke søgeord skal jeg bruge for at genfinde spm. ?