Avatar billede Like1991 Nybegynder
30. oktober 2014 - 19:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Backslash i LaTeX

Hej. Jeg har et vældig irriterende problem. Jeg købte en amerikansk computer, men har nu et dansk tastatur, hvorfor min backslash kommando er anderledes end ved et almindeligt dansk tastatur. Kommandoen hedder: Alt+Ctrl+(-)
Denne kommando virker dog kun i Word og ikke i andre programmer, som eksempelvis LaTeX, hvor denne knap jo er ret vigtig..
Nogen der har løst et lignende problem? Eller har nogle forslag?
Vh
Avatar billede conz Juniormester
31. oktober 2014 - 00:13 #1
Er der en grund til, at du ikke bare sætter dit tastatur layout til dansk? Men prøv Alt Gr i stedet for ctrl+alt.
Avatar billede Like1991 Nybegynder
31. oktober 2014 - 08:56 #2
Det er dansk layout. Men idet den oprindeligt er købt i USA mangler jeg knappen med; <, > og \.
Jo tak, har jeg prøvet - var ikke succesfuldt /:
Avatar billede bvirk Guru
31. oktober 2014 - 09:15 #3
virker alt+92 (92 på numerisk tastatur)?

Stadig lidt besværlig - men du skal vel også have et andet tastatur hurtist muligt!
Avatar billede conz Juniormester
31. oktober 2014 - 09:28 #4
#2
Ja selvfølgelig, det giver også mere mening. Det var vist lidt sent igår. Men så skal vi jo bare have mappet backslash til en anden tast.

Hvilket OS kører du?

Da jeg havde et tastatur med UK layout mappede fx jeg < > \ til §-tasten, der sidder lige til højre for 1-tallet. Bruger du nogensinde den?
Avatar billede Like1991 Nybegynder
31. oktober 2014 - 13:36 #5
#3 Jeg har ikke numerisk tastatur, så det kan jeg ikke engang prøve af. Tak ellers!

#4 Ja. Jeg har selv gået med samme tanker. Jeg kører med Windows 7 og prøvede at hente et program der hedder SharpKeys, netop med den intention at bruge knappen lige til venstre for 1-tallet som backslash. Det virkede dog ikke.
Hvordan bar du dig ad med det??
Avatar billede conz Juniormester
31. oktober 2014 - 14:12 #6
http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665.aspx

Virker perfekt. Installér, lav din mapping, lav isntallationsfil, installér nyt layout, og vælg det nye layout i Sprogindstillingerne.
Avatar billede Like1991 Nybegynder
31. oktober 2014 - 16:32 #7
Woow. Det virker bare - fantastisk program. Jeg har lige lavet min første backslash i LaTeX. Mange tak!!
Avatar billede conz Juniormester
31. oktober 2014 - 16:42 #8
Velbekomme =)

Til info: Det er ikke dig, der skal ligge et svar, men der person, som du synes har hjulpet dig. Så kan du tildele point til den person, ved at klikke på svaret og angive hvor mange point du vil tildele.

Så hermed et svar.