Avatar billede OWB Novice
05. november 2014 - 10:46 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Dynamics C5 lukker utilsigtet ned

Hej,

Vi oplever problemer med at Dynamics C5 periodisk lukker utilsigtet ned hos nogle brugere.

Følgende fejlmeddelelse viser sig:

Overskrift på dialog: Microsoft Dynamics C5 Aborting

Tekst i dialog: Microsoft Dynamics C5 is unable to continue, because vital resources may have become invalid due to a critical power down event or lost network connection.

Straks efter, er det muligt igen at starte C5 op.

Vi kører med en såkaldt Centri tilpasning fra EG data. Når jeg konfrontere dem med fejlmeldingen, får jeg besked om at det er vores netværk der fejler.
Vi kører et klient / server miljø, med Microsoft Dynamics C5 2012 v4.4.0 installeret på serveren, som har Microsoft Windows SBS 2011 standard som OS. Klienter er et miks med Win Vista, Win 7 og Win 8x som OS.

Fejelen virker til at være opstået sammen med opdatering af server og Dynamics C5. Tidligere kørte vi på en Microsoft Windows SBS 2003, og en noget ældre version af C5, som jeg ikke husker præcis version af. På den platform oplevede vi ikke de utilsigtede nedlukninger.

Nogle som har gjort sig lignende erfaringer, og bedre endnu, er det lykkedes at løse?

Bedste hilsner Ole.
Avatar billede danjo Novice
05. november 2014 - 11:06 #1
Hej Ole!

Min umiddelbare tanke er noget 32bit versus 64 bit problem.

Vi har en kunde der klagede over det samme, indtil vi fandt ud af, at han havde en kompressor som tappede el-gruppen for strøm i det øjeblik den startede, og hver gang gik C5 ned. En anden kundes PC'ere opførte sig mærkeligt sidst på dagen, indtil vi fandt ud af, at en fejl på el-nettet gjorde, at når gade lyset tændte, så faldt deres spænding til 180 volt i stedet for 220.

Kører i SQL? Hvis i gør, så har jeg en kunde, hvor SQL var sat til at lave backup hver time, og hver gang var der nogle få ud af mange brugere hvis C5 gik ned.

Så der er flere muligheder.

Hvis du har mistanke om strømmen kan variere, så køb en UPS (den koster 500 - 800 kr.) og sæt den på én af dem der oplever problemet.

Hvis det er SQL, så tjek for backup rutinerne.

Hvis det er en 32 / 64 bit problematik, så skal der vise sig et mønster i de brugeres OS som har problemet.

Endelig, med fare for at få hele EG på nakken, så kan det jo være at netop de uheldige brugere, kører en kørsel de andre ikke gør, og som tapper systemet for ressourcer, eller henviser til nogle temp-filer kørslen skal bruge, og som den ikke kan finde, fordi det er en OS Vista/7/8 maskine.

Det var blot nogle tanker... vil gerne se nærmere på det, hvis ikke noget hjælper. Så er der flere muligheder for at logge hvad der sker hos brugerne.

MVH
Dan Johansen
www.consona.dk
Avatar billede OWB Novice
06. november 2014 - 15:05 #2
Hej Dan,

Mange tak for fint svar.

Vi kører et miks af 32bit og 64bit. Er anbefalingen at man skal holde sig til det ene eller det andet, eller måske alene 32bit? Ind til nu har der været problemer med klienter både på 32bit Vista, og 64bit Win8x.

Fejl på el nettet kan jeg ikke udelukke, så jeg har i dag fået bestilt en UPS for nærmere afklaring her.

C5 kører native DB, ikke SQL.

Uden at være særlig C5 kyndig, er min opfattelse at fejlen ikke opstår under afvikling af bestemte kørsler.

Endnu engang, tak for bidrag.

Hilsner Ole.
Avatar billede danjo Novice
06. november 2014 - 15:22 #3
Hej Ole!

Det frustrerende ved temporære fejl er, at der ikke er et mønster, og derfor er det så svært at gennemskue.
Vi havde en kunde der havde problemer med integrationen med Office pakken, fordi C5 kører 32 bit og hans Windows 8 kørte 64 bit.

C5 er desværre også meget følsom, når det gælder mistet forbindelse pga. netværksfejl, men så bør der være andre symptomer også.

Jeg kom i tanker om i aftes, at du kunne da prøve at give de medarbejdere der har problemer, en RDP fil, så de kan køre C5 direkte på serveren og se om det hjælper. På den måde kan man indkredse problemet lidt mere til, om det er en netværksfejl eller bruger pc fejl. Hvis det er en netværksfejl, så vil vedkommende opleve at den mister forbindelsen til serveren og prøver at forbinde igen. Du ved, "prøver at forbinde til serveren - forsøg 1 ud af 20".
Avatar billede leif Seniormester
06. november 2014 - 17:08 #4
Hvis der er Win 8, 8.1 og Windows Server 2012 (Er ikke klar over om evt. SMB 2011 også kan være problem), men så skal du helst være fuldt opdateret med alle hotfix og ServicePacks, tro mig vi brugte flere måneder på lign. problem som viste sig at være et problem med at Microsoft har ændret lidt i lidt protokoller og derved havde vores svært ved at holde forbindelsen korrekt.

Da vi kom på Build 4.4.02.001.3 Kerne: 4.4.2.417 (Build 417) har vi ikke haft problemet siden.
Avatar billede OWB Novice
20. november 2014 - 09:43 #5
Lidt tilføjelser.

Har nu kørt med UPS en uges tid på server og netværksswitch, og problemet eksisterer desværre stadigt.

Et par af klienterne, som siden også har haf udfald, er bærbare PC'er. Batteriet her i gør det vel ud for UPS forsyning, således det ikke giver mening at forsøge at flytte UPS til en klient.

Jeg vil nu forsøge at åbne en C5 session direkte på serveren, for at se om denne også falder ud / lukker ned. Gør den ikke det, vil jeg forsøge med en RDP forbindelse, som danjo foreslår.

Jeg arbejder også lidt i at låne en ny netværksswitch, for at kunne udelukke denne.

@leif
Angående version, så kan jeg fra kontrolpanel-> tilføj/fjern programmer konstatere, at udgaven af Microsoft Dynamics C5 2012 er version 4.4.0. Åbner jeg C5 og kigger via Hjælp -> Om Microsoft Dynamics C5, er der angivet 4.4.1.371 (Build # 371). Jeg notere mig desuden fra dette vindue, at der stå "For Win32 [Native]"

Hilsner Ole.
Avatar billede leif Seniormester
22. november 2014 - 13:27 #6
#5 -> Så skal du starte med at opdatere den til seneste release, da jeg opdaterede en som crashede op til 30 gange om dagen for en kollega løste det alle problemer og vi har ikke haft problemer med siden.

Så kontakt jeres C5 forhandler med henblik på at få den fuldt opdateret.
Avatar billede Gert_Lynge Nybegynder
07. juli 2015 - 17:34 #7
Hej

Hvis du ikke har fået løst dit problem og de kun optræder på Windows 8.1 - og du vel at mærke opretter adgang til C5-sharet med en Group Policy, så kig på det blogindlæg jeg netop har lavet her: http://blog.systemconnect.dk/?p=771
...eller alternativt på Klassisk Dynamics C5 Forum her: https://social.microsoft.com/Forums/da-DK/f64b0b79-8050-4952-86df-8110f3a0353e/windows-81-og-c5-2012-fejl?forum=c5
Avatar billede OWB Novice
07. juli 2015 - 22:05 #8
Jeg har vist noget tid skyldt en opdatering på denne.

Som Leif anbefalede mig i november sidste år, gik jeg efter en opdatering, i håb om det måtte løse problemstillingen. Denne opdatering lod dog vente en del på sig, i det vi som nævnt gør brug af en branche tilpasning fra EG, og dermed ikke kan løfte C5 versionsnummeret uden en tilhørende opdatering fra EG. Denne fik jeg før jul besked om forventedes klar først i det nye år. Siden blev opdateringen udskudt til maj i år. Da den blev tilgængelig, så vidt jeg husker midt / sidst maj, blev vi inden vi nåede at planlægge opdateringen, tilrådet at afvente lidt endnu med at opdatere, i det EG havde konstateret nogle "børnesygdomme". Så sent som onsdag eftermiddag i sidste uge foretog vi opdateringen til 4.4.2.438, så jeg kan endnu dårligt afgøre, om det har løst problemstillingen.

Nu byder Gert i mellemtiden ind med noget, som 99% matcher den problemstilling vi har / havde, med den ene undtagelse at vi mener at have tilsvarende situation på en Windows Vista 32 bit klient (som dog forsøgsvis siden december sidste år har afviklet C5 direkte på serveren via en RDP forbindelse, hvorfor der ingen problemer har været siden)

Efter at have læst de link Gert har indsat, må jeg konstatere, at det netshare som klienterne afvikler C5 fra netop er mappet med en GP, med "Action setting" sat til Replace og IKKE Update som tilsyneladende nødvendigt.

Nu er spørgsmålet så, om jeg skal ændre denne setting inden vi har kørt lidt længere tids drift på den opdaterede platform.

Jeg vender snarrest tilbage med mere. :-)

Hilsner Ole.
Avatar billede Gert_Lynge Nybegynder
08. juli 2015 - 08:16 #9
Skulle jeg bestemme, så skulle du vente og se om fejlen er løst med den kerne (der er i øvrigt i mellemtiden kommet en ny - 4.4.2.470 - her i starten af juli).

Men det er udelukkende for lige at teste om den rettelse Henrik Hansen fra Microsoft omtaler i kerner fra version 4.4.2.415 og frem faktisk også løser det.

Det er i øvrigt lidt ærgerlig at i har måtte kæmpe med fejlen så længe - i kunne jo blot have lavet en ren kerneopdatering. Det er ikke så farligt som det lyder. Se evt. http://blog.systemconnect.dk/?p=517. Det er ikke noget der officielt er testet/supporteret, men jeg ved fra 1. hånd at de i Vedbæk bestræber sig på at lave så det er muligt...

PS: At ingen andre end dig har set fejlen på Vista er desværre ikke det samme som at den ikke er der. Men i teorien kan der jo også være 2 fejl i spil... Fejlen fortæller jo blot at C5 har mistet netværksforbindelsen til c5users.c5s af en eller anden grund.

Jeg glæder mig til at høre om opdateringen løste jeres problem :-)
Avatar billede OWB Novice
24. august 2015 - 12:34 #10
Hej igen Gert med flere,

Siden opdateringen har vi ikke haft et eneste tilfælde af den beskrevne fejl, på tværs af klienter (Win Vista / Win 7 / Win 8.1). Så jeg vil mene at man med rette kan konkludere, at problemstillingen er løst, og således stemmer med beskrivelsen fra Gert / nederste del af denne tråd: https://social.microsoft.com/Forums/da-DK/f64b0b79-8050-4952-86df-8110f3a0353e/windows-81-og-c5-2012-fejl?forum=c5

Jeg ville rigtig gerne have afprøvet, da vi endnu ikke havde opdateret, løsningen med at sikre, at det netshare som klienterne afvikler C5 fra bliver mappet med en GP, med "Action setting" sat til Update i stedet for Replace, som var tilfældet hos os.

Jeg har så siden opsat "Action setting" til Update, hvilket, helt som forventet, ikke har haft nogen mærkbar effekt.

Gert er den eneste som har oprettet sit bidrag som svar, hvorfor jeg lukker tråden med at acceptere denne. Er der nogle som føler det er forkert, opretter jeg gerne en ny tråd med tilsvarende point at dele ud af.

Tak for alle bidrag!

/Ole