Avatar billede onki Nybegynder
05. november 2014 - 19:57 Der er 5 kommentarer

Switch i stedet for router

Er der en grund til at et netværk "plejer" at se sådan ud
Modem >> Router >> Switch >> alt udstyret

Kan man springe routeren over. Altså sådan
Modem >> Switch >> alt udstyret

Spørgsmålet går ud på om en avanceret switch som eks "Cisco Small Business SG300-10P" kan erstatte en router?
Avatar billede FastEthernet Novice
05. november 2014 - 21:25 #1
Hvis det er en Layer 3 switch, vil jeg vove pelsen og sige at i teorien kan det lade sig gøre, men ikke i praksis. Kort forklaret er en L3-switch designet til at foretage routing internt på et lokalnetværk, typisk imellem VLANs, men er ikke egnet til at erstatte en decideret router.

Hvis jeg må spørge, hvad er så grunden til at du vil undvære routeren?
Avatar billede kurtba Ekspert
05. november 2014 - 21:57 #2
Der er en grund, til at det ser ud som du skitserer.
Modem får signalet og 1 ipadresse fra udbyderen. Går du direkte fra modem til switch, vil switchen give denne ene ipadresse videre til de enheder, som du kobler til. Det ender så i hat og briller, da der vil være ipadresse konflikt på netværket.  De skal have forskellige ipadresser. Så derfor er routeren nødvendig. Den har indbygget dhcp, således at den har sine egne ipadresser og dele ud til enhederne, således at hver enhed får sin egen ipadresse. Det giver så ingen adressekonflikter.
Alt efter udbyder og antal enheder, som man har brug for at få på netværket, kan det evt. bygges anderledes op.
Flere udbydere udleverer nu et modem med indbygget router og switch. Typisk med fire porte. Har man ikke brug for mere, kan man altså nøjes med denne ene enhed. Endelig kan man få routere med eller uden switch indbygget, og det vil typisk være med 4 indbyggede porte. Så kun hvis man har behov for at koble mere end 4 enheder på, har man brug for at sætte en efterfølgende switch på, som jo bare giver ekstra porte og får ipadresserne fra routeren.
Avatar billede chalde Seniormester
06. november 2014 - 08:33 #3
Modem får signalet og 1 ipadresse fra udbyderen. Går du direkte fra modem til switch, vil switchen give denne ene ipadresse videre til de enheder, som du kobler til.
Det kommer an på hvordan du sætter switchen op. Den switch han nævner er en l3 switch og kan derfor reelt route (har ligeledes dhcp mv.).

At switchen stadig mangler nogle øvrige funktioner (herunder sikkerhed) for helt at kunne erstatte en router er en anden sag, men din antagelse passer ikke. En switch er ikke altid bare en dum switch ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
06. november 2014 - 21:30 #4
Jeg kommenterede onkis spørgsmål, og der står intet om, at det er en I3 switch, så derfor går jeg ud fra, at det er en alm. dum switch. På det alm. netværk, som onki beskriver, vil det være usædvanligt at der efter en router skulle sidde en I3 switch, således at der både skulle være en router med dhcp og en switch med dhcp.
Avatar billede chalde Seniormester
07. november 2014 - 07:25 #5
og der står intet om, at det er en I3 switch
og dog
Spørgsmålet går ud på om en avanceret switch som eks "Cisco Small Business SG300-10P" kan erstatte en router?

Hele hans spørgsmål går ud på om det kan lade sig gøre. Og i teorien er svaret tildels ja. Dog vil dette ikke være en optimal løsning, da den ikke indeholder funktioner til f.eks. NAT, sikkerhed mv. Ikke så meget mht. IP-allokering.