Avatar billede peterpeter Seniormester
07. november 2014 - 11:02 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

Installere Win XP - kan ikke gøre det mere ;-(

Kære alle
Har netop fået en ældre, men fin Lenovo bærbar.
Har formatteret den og vil nu installere Win XP - men hjælp !!!
Kan ikke finde Serveice Pack 3 eller anvende Windows Update !!!!
- Kan se Microsoft har lukket for support til XP, hvad gør jeg så ???

Har godt nok også prøvet at installere Win 7 på den, men så går det alt for langtsomt !!! - Linux er ikke løsningen, da jeg slet ikke kan finde ud af bruge det...

Hvad pokker skal jeg gøre ??
- Håber meget på hjælp.

(PC'en skal bare bruges til at surfe på - skrive breve og tjecke mails...)

På forhånd tak

Hav en god dag.

MVH Peter
Avatar billede Antlars Novice
07. november 2014 - 11:17 #1
Avatar billede larsini Seniormester
07. november 2014 - 11:20 #2
mon ikke man kan købe en win xp home på ebay for små penge? jeg er ret sikker
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 11:26 #3
Ville det ikke være smartere at installere et Linux system?
Windows XP bliver ikke holdt opdateret mere og er derfor et meget uanserligt at benytte online!

Linux Ubuntu, men da maskinen er gammel er det nok bedre at bruge Dabuntu som du kan læse mere om på Ubuntudanmark.dk
Avatar billede peterpeter Seniormester
07. november 2014 - 11:52 #4
Antlars !!!
Af hjertet tak, det ser ud til, at dit link er lige præcis det jeg har brug for ;-)
Vil glæde mig til at komme hjem og prøve det ;-)
Tusind tak.

Larsini:
Jeg har jo en XP, problemet var at jeg ikke kunne køre Windows Update !!!

Blueeyes:
Ingen Linux - Har simpelthen ikke overskud til at lære noget helt nyT OS at kende samt hvor besværligt det er at installere med drivere etc. etc.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2014 - 12:03 #5
Hvis du går i banken eller køber noget over nettet, er XP af ovennævnte grunde en dårlig ide. Men hvis XP kun er til det du selv nævner, kan du da godt bruge det, for så kan en hacker jo ikke gøre megen skade. Men ellers vil jeg foreslå Linux Mint. Den er rigtig flot, men kræver lige du har lidt tid til at finde ud af den. Det er nu ikke så svært, alt nyt kræver lidt tid, det gælder også den nye windows 10.Og Mint kommer med alle de programmer du har brug for. http://www.linuxmint.com/download.php
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2014 - 12:04 #6
Nå der kom jeg for sent:-)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 13:48 #7
Jeg vil tilføje at Ubuntu 14.04 fx er meget hurtgiere  og nemmere at installere end Windows (Alle versioner).

Drivere i linux skal du ikke tænke på og hvis så er det i særlige tilfælde (Wifi netkort eller grafikkort eller andet hw som ikke er standard i Linux) dette kan dg gøres  fra et program i Ubuntu (Tror dog ikke Ubuntu kan trækkes ordentligt på din bærbar og derfor jeg foreslår Dabuntu).

Jeg har en Windows Home SP3 image liggende hvis det er, men jeg vil fraråde dig det, da XP ikke får opdateringer mere og med alle de huller Microsoft laver i deres produkter, ja så kan det gå galt.. og en hacker kan godt gøre lede ting.. din e-mail er det vigtigste og mest følsomme du har online.. Det er den det meste kan ædnres fra!
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 13:57 #8
Jeg vil os lige tilføje at software som sådan ikke bliver opdateret til XP mere, men til nyere versioner kun. Hvis de gør endnu i XP, så er det kun midlertidigt!
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 14:02 #9
I Linux systemer skal du heller ikke tænke på disk defragmentering eller Anti virus beskyttelse mm.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 14:13 #10
Har os sendt en besked til dig peterpeter
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2014 - 14:31 #11
Det er sikkert ikke optimalt men jeg fik faktisk lov til at få opdateringer til XP efter den ophørte med support. Jeg prøvede dette som en test, men har dog alligevel ikke brugt XP siden:
http://betanews.com/2014/05/26/how-to-continue-getting-free-security-updates-for-windows-xp-until-2019/
Om den vil åbne for Windows update, så du får alle opdateringer kan jeg ikke love dig. Da jeg prøvede det fik jeg 4-5 opdateringer. Og det var vel en måned efter at de lukkede for supporten til XP.

Blueeyez. For en Windows bruger ville Linux Mint så ikke være et bedre valg, hvis man tænker på brugerfladen?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2014 - 14:32 #12
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2014 - 14:52 #13
#11 Skal lige gøre opmærksom på at den Xp installation jeg testede på var fuldt opdateret til 14 april, så alle opdateringer var der, før jeg ændrede den til en Windows Embedded POSReady maskine. Jeg kan derfor ikke vide om den vil åbne for Windows update, og hvor mange opdateringer du vil få ud af den.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2014 - 14:54 #14
Vil prøve her i weekenden at sætte disken på igen og se om den stadig vil opdatere, og hvor mange jeg får ned. Men det bliver først i morgen jeg får tid til dette :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 19:45 #15
#11 Jeg er ikke så kendt med Linux Mint, har haft Linux Mint, men det er en del t id siden..

Grundet jeg foreslår Ubuntu er at der er danskere hjælper hurtigt fx ubuntudanmark.dk hvor jeg os er og har god erfaring med fokene derfra.

Jeg vil dog lige prøve Linux Mint af og se om det er noget eller ej :-)

Brugerfladne skal man vænne sig til, men min erfaring er at det er nemt med Ubuntu, men det kommer os lige an på hvilke specs ens bærbar har
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2014 - 19:52 #16
Linux Mint 17 som jeg har ser sådan ud på skrivebordet:
http://cdn-static.zdnet.com/i/r/story/70/00/029556/mintcinnamon-620x388.png?hash=LzLjAwxmLJ&upscale=1
Her på billedet er menuknappen aktiveret så programmer og funktioner folder ud så man kan se hvad der sker. Stort set på samme måde som Windows gjorde med start menuen.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. november 2014 - 20:57 #17
#16 Nå ja, den menu jeg hader ^^
Er mere til  Ubuntus søgefunktion :-)
Så så de programmer jeg bruger oftest i et panel i venstre side..
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2014 - 09:39 #18
Ja ok. Det er jo en smagssag hvad man bedst kan lide :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. november 2014 - 12:48 #19
Nemlig og derfor der er alle de skrivebordsmiljøer i Linux systemer.. Der er dog os den f ordel at hvis e ns bærbar er så gammel at den ikke kan trække Ubuntu med Unity så er der Dabuntu som er et dansk projekt som bruger et lettere skrivebordsmiljø som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, måske LXDE...
Avatar billede larsini Seniormester
08. november 2014 - 13:36 #20
jeg har selv en gammel dell laptop med xp, som ikke skal bruges til noget særligt i fremtiden, så kommentarene er interessante og burde køre i en tråd for sig selv...!  ;-)

er trådstarter gået kold?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. november 2014 - 14:47 #21
Nej, han roder med Windows XP Home og grunden til kommentarerne er at denne bærbar skal bruges online og derfor er det uansvarligt at bruge XP. Derfor et alternativ Linux som er gratis.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2014 - 16:32 #22
Opdatering på #11.
Har nu sat Xp ind på computeren og sidder ved denne. Har kørt Windows Update og har fået 10 opdateringer mere.
http://gratisupload.dk/vis/715963
Men igen, jeg ved ikke hvor omfattende de opdateringer er for en normal Xp maskine. Vul man vælge at prøve dette ville jeg ikke bruge Internet Explorer 8 på denne.
Men hvor uansvarligt det er at køre på den måde her, det ved jeg ikke, og vil ej bruge tid på at finde ud af det. Det her var kun et eksperiment for at fortælle at der stadig kan hentes opdateringer. Men en helt ny installation ville det dog være en fordel at have sp pakkerne på cd. Jeg har sp2 og sp3 liggende.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2014 - 22:30 #23
Nå kørte windows update igen, og når den var helt færdig havde jeg installeret 78 opdateringer:
http://gratisupload.dk/vis/715976
På billedet her kan man også se jeg sidst opdaterede den 6 juni på denne Xp installation. Jeg synes faktisk det er en del opdateringer der er kommet siden den sidste gang jeg opdaterede, så helt dårligt vil jeg ikke umiddelbart mene det er. I opdateringerne var der opdateringer til Net framework og sikkerhedsopdateringer til XP som jeg før har set før de lukkede for supporten
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 01:59 #24
din XP maskine vil hurtigt blive inficeret med malware...
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2014 - 08:18 #25
#24 Det må du uddybe hvorfor den gør, og hvori usikkerheden ligger?
Avatar billede Blueeyez Mester
09. november 2014 - 09:55 #26
#25 Et ret nemt svar. Microsoft arbejder ikke på XP mere og hvis, så er det i begrænset omfang..
Dertil kommer at programmer fremadrettet ikke vil være tilpasset Windows XP og drivere vil der nok heller ikke komme nyere veersioner af mere..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2014 - 12:25 #27
#26 Kan du så forklre mig hvorfor der kommer sikkerhedsopdateringer til opdateringer der blev lavet for flere år siden?
http://gratisupload.dk/vis/715998
Kan du forklare hvorfor der kommer et hav af opdateringer til Netframwork og Windows Media player og andre komponenter til systemt?
Der var over 80 opdateringer siden den 6 juni 2014. Så jo der må vel stadig arbejdes noget på XP.
Jeg er godt klar over at drivere til computere  ikke vil komme flere af. Pointen for mig er at er der folk der stadig er på XP på ældre computere, og at de måske vil kunne få en mere sikker pc ved at kunne opdatere igen. Derfor mine indlæg.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 12:25 #28
stikket er endegyldig blevet trukket ud af XP af Microsoft.
systemet er fra år 2001! og der findes nu kun en privat sikkerhedsekspert fra Italien som laver hvad han kan for at holde sammen på det.

de malwares og robotter som er i drift på nettet, går efter at kapre XP maskiner fordi de er lette ofre, til at blive zombie maskiner, og XP er sådan indrettet at jo ældre den bliver og jo flere opdateringer den har, jo langsommere bliver den.

bare fordi det virker og du kan spille eller bruge den, betyder ikke at den er iorden. den er totalt forældet!

Windows 7 kører på det meste, eller kan man da købe en pc til kun ca. 1000 kr som kan køre Windows 7.
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 12:34 #29
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2014 - 12:36 #30
de kan ikke sidde 500 mand og få løn, for at holde et 12 års gammelt program i live, imod moderne trusler, det koster million af $$$ i lønninger. derfor
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2014 - 12:36 #31
#29 Ja det er jeg umærket klar over. Men så længe i ikke selv afprøver det jeg beskriver giver det jo ingen mening. Jeg har lagt billeder af de opdateringer jeg har modtaget med datoer på.
Hvad mere vil i egentlig have??
Avatar billede Blueeyez Mester
09. november 2014 - 19:41 #32
#31 Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig. Jeg kørte xp indtil de slukkede ned for det. Men der hvor jeg vil hen er at Microsoft laver nye systemer ofte og hvergang skal du igennem en større omvæltning (Ved ikke hvordan fremtiden ser ud, men bare tag fra XP til Vista, fra Vista til 7 og fra 7 til 8 osv..

En stor fordel ved Ubuntu er at der ikke laves så store ændringer nær så ofte, okay Unity var et helvede da det først udkom, men folk har vænnet sig til det og demder ikke kan lide det kan fortsat vælge en Ubuntu version med Gnome som Ubuntu brugte før. Derudover er Ubuntu gratis og mere sikkert (Det er ikke computere du hører får virus/bliver hacket, men server versionerne.. Der er stor forskel.

Men vi ved jo  heller ikke hvilke specifikationer bærbaren har og derfor kommer det an på spørger. Jeg har leveret en Windows XP Home SP3 til ham og nu må vi se :-) Jeg har oplyst om min holdning, men folk må selv vælge ligesom nogle vælger Norton eller AVG fremfor Avast osv osv.. Men folk skal kende risikoen.. og XP er lukket.. nu er det bare at vente på at det bliver lukket helt ned.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2014 - 20:03 #33
Jeg er enig med dig. Microsoft vil sikkert på et tidspunkt forsøge at lukke for de opdateringer man stadig kan få til xp.

Og jeg er da også enig i at det er bedre at opgradere til et nyere system. Jeg kører selv Windows 8 pro på min pc, så vi er slet ikke uenige i at de nyere systemer er sikrere.

Med hensyn til Linux, har jeg smugkigget på Ubunto og  Zorin samt Mint. Og min favorit mellem de tre har været Mint, som når den blev installeret både har haft en brugbar officepakke installeret med en Firefox browser og Java var også med. Så et system der klar til normalt brug man forventer at komme ud for.
Med Zorin mener jeg der var problemer med at få Java til at virke. Men det er sjovt at prøve andre systemer :-)
Har en test pc jeg bruger til dette.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. november 2014 - 12:58 #34
#33 Prøver mere at få folk over på Linux, da mange folk har mange problemer grundet Windows 8 (Ud fra hvad jeg ser og oplever).
Dernæst synes jeg Ubuntu er modnet til folket (Prøvede Ubuntu første gang i 2007 ca, ikke særlig sjovt i forhold til i dag)...

I Ubuntu 14.04 er det eneste der ikke er med Java fra start, men det er os begrænset hvor længe det er nødvendigt. Jeg har Danske Bank og vi har brugt Javascript i noget tid nu.. :-)

Dog er der OpenJDK (Opensource version af Oracle Java) og hvis man så finder Synaptic i Software centeret og deri finder icedtea-7-plugin så er der Java i ens browser (Firefox) Som nævnt håber jeg dog nemid snarligt dropper Java og bruger javascript.. og dette bliver holdt opdateret når man henter opdateringer til systemet :-) (Den luksus får du ikke i Windows udover måske Windows 8s app store eller hvad den hedder (Men alle programmer er jo ikke der?)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2014 - 16:13 #35
#34 Jeg har slet ikke oprettet Microsoft konto på min Windows 8, da jeg selv vil bestemme hvor og hvad jeg henter ned på computeren. Og Metro brugerfladen var det første jeg smed ud og installerede Classic Shell.
Jeg har af gode grunde ikke opdateret til 8,1 da jeg også har oplevet at folk har fået problemer med dette.
Min pc her ligner til forveksling en Windows 7 i brugerfladen. Og det passer mig fint :-)
Sidst jeg prøvede Ubunto var nok for 3 år siden vil jeg tro. Der er sikkert ændret på en del siden da. Vil måske prøve den på et tidspunkt.
Avatar billede Blueeyez Mester
10. november 2014 - 22:23 #36
Ja okay, men glad for vi kan konstatere at Windows 8 ikke er en success? :-)

Ja, nu kan jeg ikke helt huske dertil, men hvis du var vant til Gnome, så er der sket en del da vi nu har Unity og en smart søgefunktion som aktiveres ved et tryk på super tasten (Den med Windows flaget nede i venstre side af tastaturet).

Det er nok lige den største forandring, men som kan lide Unity, da jeg derpå har alle de mest brugte programmer og de mindre brugte kan jeg hurtigt søge efter og dermed ser jeg ikke en masse programmer hvor af jeg nok kun ofte bruger 3 - 7..

Jeg erkender det tager tid at vænne sig til, men det er langt bedre end Microsofts metro til Windows 8.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. november 2014 - 17:52 #37
Kan vi få en opdatering fra spørger vedr. status for spørgsmålet/prolemstillingen?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2014 - 21:07 #38
ja det ville være fint :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 08:53 #39
Jeg tror desværre ikke spørger kommer tilbage.
Avatar billede Antlars Novice
16. november 2014 - 10:05 #40
Han afsluttede jo egentlig i #4, men glemte at lukke spørgsmålet.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 15:46 #41
#40 Jamen det løser jo ikke hans problem med opdateringerne?? Det er absolut ikke nok kun at lægge sp3 ind på maskinen. Vil man bare til nød bruge den, så mener jeg man skal gøre som jeg har vist. Ellers er den jo alt for usikker at bruge.

Og skal han køre Windows Update til at virke er han nødt til at udføre det jeg har været inde på.
Ellers får han ikke opdateringer fra Windows Update, som spørgsmålet reelt går ud på.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2014 - 19:03 #42
Afmelder tråd her nu på grund af manglende respons fra spørger.

Har min hjælp været brugbar kan du evt sammen med andre svar bruge det til at lukke tråden med.
Avatar billede peterpeter Seniormester
02. marts 2015 - 14:26 #43
Kære alle

Tak for jeres fantastiske svar og jeres engagement.

Summa sumarum: Min fine "lenovo" kan altså ikke køre XP og Win 7 går for langsomt. Linux har jeg ikke overskud til...
Hmm... Tror jeg dropper at bruge den til noget - med mindre i havde en anden idé.

Bare for ikke at få hatters, så lig lige et svar dem der ønsker point - så der ikke bliver ballade....

Tak

/Peter