Avatar billede Malthe-Andresen Nybegynder
13. november 2014 - 00:59 Der er 7 kommentarer

Batterier og oplader

Hej alle elektronik eksperter!

Jeg har fundet mig et lækkert 12v 7A batteri fra Yuasa, et bly batteri!
Link: http://www.yuasabatteries.com/pdfs/NP_7_12_DataSheet.pdf
Mit spørgsmål er, om jeg kan oplade det med en 12V 1A (1000mA) adapter, fra noget højtaler værk?
Eller om jeg skal ud og investere i en oplader, og hvad anbefales i den lave prisklasse?

Når jeg kigger på opladeren og adapteren, kan jeg ikke finde forskel på output'ene. Men jeg har en tanke om at en almindelig adapter ikke stopper med at lade når batteriet er opladt, i modsætningen til en oplader! Har det nogen betydning?
Tak på forhånd!

-Malthe :)
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 07:24 #1
Se på opladningskurven (Midterste på side 2), der kan du se at du skal lade med omkring 13.7V, og så vil strømmen automatisk falde når den nærmer sig fuldt opladt :)
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 07:26 #2
Så det korte svar må blive ja, hvis du er ligeglade med at nå 100% opladet på dit batteri, det opnår du kun med en ladespænding på over 13.5V.
Avatar billede Malthe-Andresen Nybegynder
13. november 2014 - 08:57 #3
Vil der sige at jeg sagtens kan bruge apdabteren, uden springfare og andre ting?
Jeg opnår bare ikke batteriet fulde effekt? :-) tak!
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 09:41 #4
Ja gør du bare det, adapteren kan MAKS levere 1A, det betyder ikke at den kontinuert vil levere 1A, kun hvis der trækkes så meget strøm. Men du får kun ladet batteriet op til 60-80% af kapaciteten (Af hvad jeg lige kan se på grafen).
Avatar billede Malthe-Andresen Nybegynder
13. november 2014 - 17:23 #5
Tusinde tak :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
14. november 2014 - 14:46 #6
Så accepter svaret så vi kan få lukket efter os, du googler bare "Accepter svar eksperten" hvis du ikke ved hvordan
Avatar billede Antlars Novice
14. november 2014 - 16:04 #7
Batteriet skal nok holde,- det er mere et spørgsmål om din "lader" overlever. Hvis batteriet er meget afladet, vil det i starten forbruge temmelig meget strøm p. g. af den indre modstand er lav.