Avatar billede Bauz Nybegynder
16. november 2014 - 15:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Windows 8.1 Produkt nøgle er pludselig forkert

Hej

Jeg har fået et hjernebrydende problem med min Mors bærbar. Hun har installeret windows 8 pro på den, som har været installeret fra da hun købte den i butikken. Hun har så opdateret pc'en til 8.1, og så virker produktnøglen ikke længere. Hvad kan jeg gøre for at få det til at virke igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 15:59 #1
Når man opgraderer til Windows 8.1 vil computeren få en ny nøgle, da den eksisterende ikke bruges mere.
Hvad er problemet med 8.1 opgraderingen?
Avatar billede Bauz Nybegynder
16. november 2014 - 16:20 #2
Problemet er, at der står, at den skal aktiveres, men at produktnøglen ikke er gyldig, så kan ikke aktivere. Samtidig står der nede i venstre hjørne

Windows 8 Pro
9600 Build
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 16:46 #3
Hvis det er i Kontrolpanel System, der står windows 8 pro ikke aktiveret, må opgraderingen til 8.1 være gået galt. Du har forhåbentlig 8.0 nøglen? Gå ind under Change product key og sæt 8 nøglen i. Lykkes det ikke, så er det forfra med en ny installation af 8.0. Husk backup af vigtige data.
Avatar billede Bauz Nybegynder
16. november 2014 - 17:28 #4
Jeg har ingen nøgler, jeg kunne ikke finde den gyldighedsbevis på computeren, som plejer at være der. Jeg læste så, at de åbenbart ikke er der mere. Så kiggede jeg i alle de ting der fulgte med computeren, men her er der hellere ikke noget. Så hvor den key står, det ved jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 17:53 #5
Nå det behøver ikke at være så slemt, det kan være, at nøglen står i bios.
Men det kræver, at du har en windows 8 pro DVD/USB.
Normalt kan man finde nøglen med en Key-finder, Men hvis der er installeret en ny nøgle er den gamle vel ikke til at se?
Men du kan selvfølgelig prøve, tag den som er gratis:
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 21:09 #6
#5 Vil umiddelbart tro den finder Win 8.1 nøglen når den søger.
Den ser jo ikke i bios efter en produktnøgle.

Synes måden Windows håndterer denne form for opgradering på en tåbelig måde, og ser kun at det kan skabe problemer. Forstår ikke hvorfor man kun kalder det en opdatering i stedet for en opgradering og bibeholder den samme nøgle. Har man ikke et cd/usb medie her at komme videre fra, kan det blive en bøvlet affære at få styr på computeren.

Har i forsøgt om i kan systemgendanne til før opgradering af Windows?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 21:55 #7
#6
Jeg har aldrig mødt det problem før, så det er bare om at forsøge at finde nøglen. Problemet er, at den nye nøgle, som Microsoft har lagt ind, måske også er den der bliver fundet. Og uden nøgle er der kun at geninstallere.

Det kaldes da vist også en opgradering, og derfor en ny nøgle. Men de kunne jo godt have lavet en opdatering og beholdt den oprindelige nøgle.
Det værste er, at den nye nøgle ikke kan bruges på en 8.1 DVD, så ved ny installation skal man hele møllen igennem med 8.0 opdateringer. Surt!
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 21:59 #8
Min Windows 8,1 jeg kører med her, er en opgradering fra XP til Win 8 og 8,1, og den nøgle som keyfinderen finder er den jeg manuelt indtastede da jeg opgraderede til Windows 8.0. Om Bauz kan være lige så heldig må vi håbe.
Jeg forstår dog egentlig ikke hvorfor keyfinderen ikke ser to nøgler, når der følger en ny med på win 8.1??
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2014 - 22:01 #9
#7 Ja det har du ret i. Sad lige og læste licensbetingelserne igennem. Koden kan kun bruges fra den licens man opgraderer fra.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 23:15 #10
Ja hvis Key finder henter den oprindelige nøgle, er den jo klaret.
Men jeg kommer i tanke om noget andet. Forudsat, at installationen fik lov til at køre færdig, er det Microsoft som er årsagen til problemet, og så må de også komme med løsningen. Altså spørger bør ringe ti Microsoft.
Avatar billede Bauz Nybegynder
17. november 2014 - 10:56 #11
Jeg skal have prøvet at ringe til dem, men kommer først hjem til hende igen i weekenden, så må vi se.

Har prøvet at finde produktnøglen men den finder den der er der nu.
Avatar billede Bauz Nybegynder
09. januar 2015 - 17:17 #12
Jeg har endnu ikke haft tid til at få fikset opgaven. Jeg lukker denne tråd nu her, og må kigge på problemet senere.