Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
17. november 2014 - 01:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SMD Kondensator værdi

Jeg vil gerne vide værdien på følgende SMD elektrolyt kondensator mærket med følgende:
6 E
E'et er hævet i forhold til 6 tallet. Mit spørgsmål er: Hvilken værdi i uF har denne lyt og max spænding den kan holde til. Samt polaritet. Den ene side er mærket med grøn farve.
Avatar billede t-bee Novice
17. november 2014 - 08:33 #1
Læg evt. et billede op man kan kigge på, alternativt læs her:
http://wiki.xtronics.com/index.php/Capacitor_Codes

Mit bud er, at den er på 470 = 47*1pF = 47pF = 0,000047uF
Derudover har den en tolerance på +/- 0,5%

Men hvad 30 og 6 tallet skal betyde, ved jeg ikke lige, muligvis er 6 tallet en angivelse af, at den højst kan tåle 105degC, men så havde jeg forventet et bogstav foran også.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
18. november 2014 - 21:35 #2
Hej t-bee her er et link til billed: www.hfmdata.dk/billed.html
Avatar billede t-bee Novice
19. november 2014 - 14:15 #3
Så må jeg hellere revidere mit svar, 30 er en produktkode, 470 er kapaciteten i uF, og de 6E er en spændingsangivelse, derfor er den 470uF, 6V.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
20. november 2014 - 16:21 #4
Tak; men hvor har du informationen fra. Fra nettet?
Avatar billede t-bee Novice
20. november 2014 - 21:19 #5
Der er nogle hovedtræk der er ens ved markering af smd kondensatorer, allerhelst skal man finde info om markeringer på producentens hjemmeside, men en google søgning er heller ikke helt af vejen, der finder man f.eks. hurtigt: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=5445

Men er man i tvivl, så kan typen (i dette tilfælde en elektrolyt) og størrelsen i forbindelse med tallene give nogle gode idéer. Der findes nogle standard værdier (serier) for både modstande og kondensatorer, her er 47 med i den almindeligste serie, så du kan få kondensatorer der er f.eks. 0,47; 4,7; 47; 470uF osv.
30V virker som lidt meget for en kondensator i den størrelse med den kapacitet, derfor er et godt gæt, at den nok er til max. 6V.
Avatar billede Henrik_Mogensen Juniormester
20. november 2014 - 22:42 #6
Smid et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede t-bee Novice
21. november 2014 - 13:48 #7
Første indlæg er et svar :-)