Avatar billede Majboel Nybegynder
20. november 2014 - 19:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

stp kabel , skærm skal jordes ?

Hey.
Idéen med stp kabel er at få afledt "støj" til jord.
En pc skulle gerne være jordforbundet, så det er ok.
Men jeg har lavet et lille Lan med ip kameraer, tilkoblet en switch og et AP.
AP er en client, så den er wireless tilkoblet et andet lan.
I denne opsætning er der jo ikke jord nogen steder. dvs skærmen på stp kablet vil virke som en antenne og fordele evt støj ud på hele netværket.
Min idé er, at lodde en jordledning på et rj45 stik og så sætte en stikprop på med jord og tilkoble stikdåsen og switchen . ( ben til fase og nul fjernes )
kan det bruges eller hvad kan ??
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2014 - 20:07 #1
hvis kamera er med ledning til ap, og denne er jordet via sin strømforsyning, så er det ok. Ellers kan du jorde ap med en stump ledning fra ap's jord (fx kabinet hvis metal) til fx radiator.
Avatar billede Majboel Nybegynder
21. november 2014 - 15:31 #2
AP er ikke jordet, forsyning er 230 v uden jord ( som alt andet udstyr )
rj45 porten i AP har ikke stålkant, kun plast.
Switchen har metalskærm rundt i alle rj45 porte, men også her er forsyningen
uden jord.
kameraer er via PoE så heller ikke jord her.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2014 - 16:48 #3
du kan da godt går ind i alle enheder, og forbinde 0 med en ydre skærm og videre til kabel - men hvorfor? er der støj, eller er det en teoretisk overvejelse.
Hvis lankabel ikke ligger bundtet sammen med el-ledninger, men lidt fra (20-30 cm) og krydser evt el vinkelret, så burde det i sig selv være alt rigeligt.
Avatar billede Majboel Nybegynder
21. november 2014 - 17:11 #4
netkablet kommer til at krydse flere elkabler og lysstofamarturer der har spole der laver megen "støj" .
Kunne ikke drømme om at forbinde nul til en skærm. forbudt i.h.t stærkstømreglement !
jeg lodder en jordledning på switchen ved rj45 portene og monterer det til jord.
smid et svar, så lukker jeg spørgsmålet
Avatar billede claes57 Ekspert
21. november 2014 - 17:35 #5
Bare luk selv, men hvorfor stillede du spørgsmålet?
Avatar billede Majboel Nybegynder
21. november 2014 - 22:08 #6
Det kunne jo være en der vidste hvordan man jorder et stp kabel når der ikke er tilsluttet en pc ( som jo altid er jordet )