Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. november 2014 - 19:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sortering af en stilling ud fra tre runder, hvor den samme person kan vinde i alle tre runder

Hej med jer,

Jeg sidder her og nørkler og tænkte, at nu ville jeg søge råd et andet sted, for jeg er gået lidt i stå.

Jeg vil gerne have lavet en sortering til en endelig stilling efter 15 spil Banko (1 række=1 point, 2 rækker=2 point og hele pladen=3 point), hvor både point og navn hænger sammen. Dette klarer jeg med indeks og lopslag samt plads i selve sorteringen. MEN mit problem opstår, hvis det samme navn vinder på f.eks. både 1 række og hele pladen i ét spil.

Jeg har været ude i at prøve at lave en slags opsummering af stillingen for hvert spil, for på den måde at få den til i sidste ende med indeks og lopslag og plads, at sortere ud fra data fra alle 15 spil - men jeg er sgu groet fast :/

For at lette det lidt for jer, kan jeg prøve at opstille Celler og rækker for 1. spil:

G6=navn H6=point Herefter er de yderligere splittet op for at skabe overblik i mit hoved - vandret ;)

K6=vinder 1 række L6= point 1 række M6= vinder 2 rækker N6= point 2 rækker O6=vinder hele pladen P6=point hele pladen

Længere henne i rækken, har jeg så forsøgt mig med en "opdeling", fordi det ellers gav for mange argumenter i HVIS:

Hvis navn der vinder på første rækker er noteret flere gange i spillet:
=HVIS(K6=G7;HVIS(M6=G7;HVIS(O6=G7;3));HVIS(K6=G7;HVIS(M6=G7;2);HVIS(M6=G7;HVIS(O6=G7;2);HVIS(K6=G7;HVIS(O6=G7;2;R6);""))))

R6=en mellemregning hvis de kun har vundet 1 gang i spillet.

Jeg ved ikke hvor meget jeg har fået kludret det for mig selv - men lige nu virker det ret umuligt :) Håber at en venlig sjæl kan hjælpe!
Avatar billede natkatten Mester
25. november 2014 - 20:34 #1
Er det blot mig, der synes at spørgsmålet vil være lettere at besvare, hvis du uploader arket (eller et relevant eksempel) på f.eks. www.gupl.dk?

Det kunne lyde som om, at du har brug for en matriksformel, men jeg er ikke helt sikker ud fra det, du skriver.
Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. november 2014 - 20:43 #2
Det kunne meget vel være at det ville være lettere :o)

Hvordan fungerer det der gupl ?
Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. november 2014 - 20:48 #3
Jeg lurede det:

Ligger nu på gupl.dk med adgangskode "Banko"

http://gupl.dk/716769/
Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. november 2014 - 20:50 #4
Med forbehold for, at logikken i arket er inde i mit hoved, så håber jeg at det kan hjælpe at filen er der nu :D
Avatar billede diskolydia Nybegynder
26. november 2014 - 22:22 #5
Har lukket tråden..